- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«خانوم» درباره ایثار و مقاومت زنان/ اختلافی با نادری و هادی ندارم

khanoom1

 تهیه‌کننده سه فیلم «خانوم»، «ناخواسته» و «زندگی جای دیگری است» تأکید کرد فیلم‌هایش به انتقال پیام بر مخاطب تأکید دارند.

سوره سینما-آبان عسکری: امسال چند تهیه کننده با بیش از یک فیلم در جشنواره فجر حضور دارند. این موضوع بیش از هرچیز از رونق تولید و تمایل به ساخت آثاری متنوع در سینماگران خبر می‌دهد و البته موضوعی قابل بررسی است. سید امیر سیدزاده تهیه‌کننده‌ای که با سه فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره این تجربه‌ها و انگیزه‌هایش در زمینه فعالیت در بخش خصوصی و حمایت از فیلمسازان جوان با سوره سینما صحبت کرد.

از «خانوم» بگویید. چطور شد تهیه‌کننده این فیلم شدید؟

سیدامیر سیدزاده: تینا پاکروان یکی از مدیران تولید خوب سینماست و بیش از ۱۵ سال در این عرصه سابقه دارد. در هر پروژه‌ که حاضر شده به بهترین شکل آن را به سرانجام رسانده. او شش ماه پیش طرحی برای من آورد که تم اصلی‌اش کرامت اخلاقی و مقاومت سه زن در خانواده است. سه زن که در برابر مشکلات زندگی صبر و پایداری به خرج می‌دهند و نه تنها مشکلات مرد زندگی‌شان را حل می‌کنند بلکه در جهت احیای مجدد زندگی گام برمی‌دارند. فیلمنامه جذبم کرد. سابقه خانم پاکروان هم تضمینی بر کیفیت نهایی فیلم بود.

«زندگی جای دیگری است» ترکیب خوبی از بازیگران را دارد. ستاره‌هایی که کمتر در یک فیلم کنار هم قرار گرفته‌اند. چطور به این ترکیب رسیدید؟

فیلمنامه‌ «زندگی جای دیگری است» می‌طلبید که بازیگران چهره و سرشناس کاراکترهای آن را بازی کنند. در صورتی که از بازیگران کمتر شناخته شده استفاده می‌کردیم به فیلمنامه ضربه می‌خورد. از طرفی با توجه به ترافیک کاری بازیگران در ماه‌های قبل از جشنواره فجر سعی کردیم بازیگرانی انتخاب کنیم که کاملا در اختیار پروژه قرار بگیرند. مضمون اصلی «زندگی جای دیگری است» ایثار در راه رسیدن به حقیقت و حقیقت طلبی است.

هر سه فیلم را کارگردانان جوان و کم‌تجربه (البته به غیر از هادی) ساخته‌اند. چه انگیزه‌ای شما را به همکاری با این سه نفر ترغیب می‌کرد؟

در شرایطی که سینما کم‌رمق  و از پا افتاده است. سرمایه‌گذاری در سینمای ایران با ریسک زیادی همراه است. در این شرایط بر آن شده‌ام تا از هر فیلمنامه‌ که سوژه مناسبی داشته باشد، بتواند پیام مهمی به مخاطب انتقال دهد و در جهت ترقی جامعه گام بردارد حمایت کنم. در این بین تأکیدم روی نسل جوان است. این استعدادهای ناشناخته اگر حمایت شوند می‌توانند آینده سینمای ایران را تضمین کنند. متأسفانه کمتر تهیه‌کننده‌ای برای حمایت از فیلم اولی‌ها و فیلمسازان جوان مشتاق است.

khanoom2 [1]
شقایق فراهانی در نمایی از «خانوم»

به عنوان تهیه‌کننده بخش خصوصی از وضعیت فعلی بخش خصوصی چه تحلیلی دارید؟

متأسفانه مشکل اصلی بخش دولتی و نیمه دولتی این است که هزینه‌های میلیاردی را صرف تولید یک فیلم فاخر می‌کنند. سرمایه‌ای که می‌تواند چند فیلم خوب را پوشش دهد. هیچ نظارتی روی این سرمایه‌ها وجود ندراد. نگاه دولتی به آثار فاخر و پر هزینه باعث شده بخش خصوصی نتواند برای ساختن فیلم‌هایی که بودجه‌شان به مراتب کمتر از فیلم‌های فاخر است رقابت کند. خواسته‌ای که ما تهیه‌کنندگان بخش خصوصی از دولت داریم این است که نیم نگاهی به بخش خصوصی داشته باشند.

هزینه تولید فیلم به شدت بالاست. بنیاد سینمایی فارابی می‌تواند با خرید تجهیزات سینمایی روز دنیا و اجاره آنها به قیمت مناسب یکی از بزرگترین مشکلات بخش خصوصی در تولید فیلم را حل کند و دست واسطه‌هایی که در این زمینه در حال سوءاستفاده هستند کوتاه کند. در نظر بگیرید برای یک فیلم ۴۳ روزه نزدیک به ۸۰ میلیون تومان فقط اجاره دوربین داده‌ام. چنین هزینه‌ای بسیار بالاست.

برای این سه فیلم چه نتیجه‌ای را در فجر پیش‌بینی می‌کنید؟

هر سه فیلم به لحاظ مضمونی بسیار غنی هستند و از آنجا که ما فیلم را برای مخاطب هستیم بیشترین موفقیت برایمان رضایت مخاطبان و دریافتی است که آنها از فیلم می‌کنند.

چند خبر مبنی بر اختلاف شما با منوچهر هادی و علیرضا نادری که می‌خواست «پدرکشی» را بسازد و شما تهیه‌کننده‌اش بودید منتشر شد. در این باره توضیح دهید.

هیچ اختلاف جدی بین ما وجود نداشت. همه این خبرها شایعه بود. هادی و نادری از بهترین‌های سینما و تئاتر و از دوستان من هستند. پرونده «پدر کشی» هم همچنان باز است.