- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سیمرغ بلورین برای پوستر «سر به مهر»/ تقدیر از دو بازیگر نسل جوان

fajr-khorshidi

فیلم سینمایی «سر به مهر» تندیس و لوح افتخار بهترین پوستر جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.

سوره سینما- دولتشاهی یکی دیگر از این هنروران گفت: من ۶۰ سال است در این سینما زحمت می کشم، آنچه کرده ایم برگ سبزی است تحفه درویش.

مهدی هاشمی که با عمل جالب و انسان دوستانه اش ستاره اصلی مراسم افتتاحیه شد، سخنانی کوتاه گفت: من ۶۷ سالم است، ۳۵ سال است در حرفه بازیگری ام اما نمی توانستم وزن مراسم بزرگداشت را تحمل کنم، برای همین از دوستانم که در این سال ها در کنارم بودند خواستم در کنارم باشند.

وی در پایان مراسم تقدیر در حالی که جایزه اش را به سه هنرور تقدیم کرد گفت: تشکر می کنم از دوستان و اساتیدم، سلام می‌گویم به دوران جدید.

در بخش بزرگداشت جهانگیر میرشکاری، این صدابردار و صداگذار باسابقه همراه سیروس الوند از دل دالان روی سن آمدند. در فیلم بزرگداشت این سینماگر، سینماگران مختلف از جمله حسن زاهدی، محمود سماک باشی و … درباره این صدابردار صحبت کردند.

سیروس الوند مثل بسیاری از مهمانان مراسم افتتاحیه سخنانش را با تبریک به رییس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر شروع کرد و گفت:زمانی که من کارم را با جهانگیر شروع کردم، از صدابرداری سر صحنه می ترسیدم، ما نسل دوبله ایم و با صدابرداری سر صحنه سال ها میانه نداشتیم. یادم می آید روزی سماک باشی گفت: باید کیمیایی فیلمش را صدابرداری سرصحنه کند، تا این اتفاق افتاد و ما همه جرات کردیم. جهانگیر میرشکاری برگردن سینمای ایران حق دارد.

میرشکاری با حجب و وقار همیشگی از دوستانش تشکر کرد و از همسرش یاد کرد که ۳۹ سال در کنار او بوده است.

بخش دیگر مراسم افتتاحیه، اهدای سیمرغ به نامزدهای مسابقه مواد تبلیغی بود. در این بخش فرامرز قریبیان و سعید راد روی سن آمدند. سعید راد در جملاتی خطاب به رییس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر و حاضران گفت: آدم های بزرگی در طول تاریخ سینمای ایران روی این سن بوده اند، نوار نگاتیوهای فیلم هایی که فرامرز قریبیان بازی کرده را اگر دور زمین بپیچیم تمام نمی شود. امیدوارم روزی برسد که ما بتوانیم از بزرگان بازیگری مان یاد کنیم.

این بازیگر قدیمی از حامد بهداد و محمدرضا فروتن به عنوان بازیگران خوب نسل جدید نام برد.

در این بخش دیپلم افتخار به امیرشیبان خاقانی برای طراحی پوستر «دربند» اهدا شد. بهزاد خورشیدی برای طراحی پوستر «سر به مهر» سیمرغ بلورین دریافت کرد. این طراح باسابقه از استادش ابراهیم حقیقی یاد و به او ادای دین کرد. در بخش نمونه فیلم مانی حقیقی سیمرغ بلورین را دریافت کرد. اما دیپلم افتخار در این بخش به «سر به مهر» رسید. حسین جمشیدی گوهری و محمد شاه حسینی این جایزه را دریافت کردند.

در بخش عکاسی فیلم «برلین منفی هفت» تندیس سیمرغ و لوح افتخار را دریافت کرد. پس از پایان این بخش رضا یزدانی روی سن رفت و سه ترانه اجرا کرد، تعدادی از حاضران در سالن هنگام اجرای این ترانه ها تالار وحدت را ترک کردند. پس از پایان ترانه خلیج فارس، فرزاد حسنی روی سن آمد و خداحافظی کرد. رونمایی از پوسترهای این دوره از جشنواره در بخش پایانی، حسن ختام این افتتاحیه بود که اگرچه از دو ساعت وعده داده شده طولانی تر بود و سخنرانی هم داشت، اما خاطره انگیز و جذاب بود.

تجلیل از خانواده عضو درگذشته سینمای ایران بخش دیگری از مراسم بود. ابتدا فیلمی از زنده‌یاد جواد شریفی راد مسئول جلوه های ویژه فیلم – سریال «معراجی ها» روی پرده رفت. حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما و مسعود ده نمکی کارگردان «معراجی‌ها» با حضور روی سن از خانواده زنده‌یاد شریفی‌راد تجلیل کردند.

پس از پایان مراسم، آتش بازی در محوطه بیرونی تالار وحدت آسمان شب را رنگین و نورانی کرد. بسیاری از سرنشینان اتومبیل های در حال گذر از مقابل تالار وحدت در جشن بزرگ سینمای ایران شریک شدند.