- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

رحمانی «جای امن گلوله» را کارگردانی می‌کند

رحماني «جاي امن گلوله» را کارگردانی می‌کند

محمود رحمانی سال ۹۱ مستندی را بر اساس رمان «جای امن گلوله» کارگردانی خواهد کرد.

محمود رحمانی در گفتگو با پایگاه خبری – تحلیلی سوره سینما گفت: به پیشنهاد یکی از عزیزان سینمادوست و سینماشناس آقای فرخنده کیش کتاب «جای امن گلوله» را مطالعه کردم، شخصیت محوری این داستان رضا آلبوغبیش در این رمان برای من بسیار جذاب و پیچیده بود. زمان جنگ تحمیلی در خرمشهر این شخص نظاره گر اتفاقات عجیب و متاثر کننده ای در اطرافش بوده است، از جمله شهید شدن اولین روحانی در کنارش و اتفاقاتی از این دست که بن مایه اصلی کتاب را شکل می دهد و نکته اصلی و جذاب برای من این است که بتوانم در مستندی که در این رابطه قرار است آماده کنم به شخصیت رضا آلبوغبیش بپردازم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قصد دارد دراین مستند لایه هایی از شخصیت رضا آلبوغبیش را به تصویر بکشد که در کتاب وجود ندارد گفت: قصد دارم که با اقتباس از این کتاب یک مستند- پرتره را به تصویر بکشم و بخشی از زندگی این شخص که در کتاب وجود ندارد یعنی تنهایی ها و خلوت این شخص و دیدگاه او نسبت به جنگ و جامعه پس از گذشت این سال ها را از زبان خود او در این مسند ببینیم. رضا آلبو غبیش برای من شخصیت عجیب و قابل احترامی است، زمان جنگ نزدیک به ۱۳ گلوله به این فرد اصابت کرده و حتی با وجود تیر خلاصی که به او زده شده است به لطف خدا زنده ماند تا این کتاب ارزشمند نوشته شود و برای الهام گرفتن فیلمسازان ازخاطرات سال های جنگ منبع مهم و ارزشمندی باشد.

رحمانی در ادامه با اشاره به تفاوت های موجود بین اقتباس در سینمای بلند و مستند افزود: اقتباس در سینمای مستند خط به خط یک رمان نیست اما طبعا اقتباس در سینمای بلند به مراتب سخت تر است چرا که در مستند بسته به اقلیم ، فرهنگ یا مسائلی از این دست می توان برداشت های متفاوتی را به تصویر کشید.

وی در ادامه افزود: باید به این نکته بسیار مهم نیز اشاره کرد که اصولا تفاوت های بسیاری بین حوزه سینما و ادبیات وجود دارد. گاهی ممکن است ما داستان بسیار زیبایی را مطالعه کنیم با یک پایان بندی بسیار جذاب، اما همان جذابیت را نتوان به شکل تصویری بیان کرد و این همان اصل دراماتیزه کردن قصه است حتی ممکن است گاهی نکته های موجود در یک منبع ادبی ارزشمند هنگامی که به فیلم تبدیل می شود تبدیل به شعار شده و مخاطب را پس بزند. اما اقتباس های خوبی در سینمای بلند ایران انجام شده است که بیشتر آنها متعلق به ناصر تقوایی است که شاخص‌ترین آنها «ناخدا خورشید»است.

این کارگردان جوان در ادامه با اشاره به اینکه تا پیش از این نیز تجربه های متعددی در زمینه ساخت آثاری برگرفته از دوران جنگ تحمیلی داشته است گفت:«مدار صفر درجه» از فیلم‌های من در زمینه ساخت اثر مرتبط با جنگ تحمیلی است و تجربه های زیادی در این عرصه داشته ام و فکر می کنم شناخت نسبی من از این حیطه باعث می شود با دید بازتری اینگونه داستان ها را به تصویر بکشم.
رحمانی در پایان در ارتباط با زمان تصویر برداری مستند خود گفت: ترجیح می دهم مدتی را صرف شناخت رضا آلبوغبیش به دور از فضای ساخت فیلم اختصاص بدهم و بیشتر با روحیات او آشنا بشوم و به لایه های درونی شخصیت او بیشتر پی ببرم و فکر می کنم اوایل سال ۹۱ تصویر برداری این مستند را آغاز خواهم کرد .البته بخش هایی از فیلم که مربوط به جشن عروسی پسر او است تا پیش از نوروز تصویربرداری خواهد شد.

محمود رحمانی پیشتر مستند «ملف گند» را ساخته که در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی حضور داشته است.