- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

دفاع مقدس هنوز جریان دارد/ استقبال دانشجویان از «شیار ۱۴۳»

shiar1

کارگردان فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» تاکید کرد فرهنگ دفاع مقدس هنوز در جامعه جریان دارد.

سوره سینما-به نقل از روابط عمومی موسسه پخش و توزیع فیلم درخشان آفتاب عالمتاب، مراسم تقدیر از عوامل و بازیگران فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ عصر روز دوشنبه یکم اردیبهشت‌ماه به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در تالار عماد این شهر برگزار شد، در این مراسم مادر شهید حسیبی به درخواست فرشید فلاح، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان روی سن آمد و با اهدای لوح از نرگس آبیار؛ نویسنده و کارگردان و محمحسین قاسمی و ابودز پورمحمدی، تهیه‎کنندگان و سایر عوامل و بازیگران این اثر سینمایی همچون یدالله شادمانی، سامان صفاری، علی نفیسی و زهرا مرادی؛ تقدیر کرد.

پس از اکران دانشگاهی این فیلم که از ساعت ۱۵.۳۰ در تالار وحدت دانشگاه باهنر کرمان آغاز شد، مجری مراسم با دعوت از کارگردان، تهیه کننده و بازیگران حاضر در مراسم از آنان خواست تا نظرات و دیدگاه های خود را نسبت به این مجموعه مطرح کنند.

نرگس آبیار نویسنده و کارگردان شیار ۱۴۳ در ابتدا درباره نحوه شکل گیری ایده فیلم گفت: اگرچه سال های زیادی از دفاع مقدس می گذرد اما به نظر من هنوز جریان آن تازه است و حیات دارد و ما در میان اطرافیان خود کسانی را می بینیم که هنوز هم درگیر تبعات جنگ هستند. من به طور ناخواسته وارد فضای داستان نویسی حوزه جنگ شدم، اما بعد از ورود به این عرصه احساس کردم که چقدر این حوزه بار دراماتیک دارد.

وی ادامه داد: به نظر من رسالت ما به عنوان هنرمند این است که دفاع مقدس را نادیده نگیریم. وقایعی رخ داده است که باید به آن پرداخته شود. بر اساس همین دیدگاه  و برگرفته از رمان چشم سوم که خودم آن را نوشته بودم یکی از شخصیت های آن رمان را بیرون کشیدم و با شاخ و برگ دادن به آن شیار ۱۴۳ نوشته شد.

در ادامه این مراسم زهرا مرادی از بازیگران کرمانی فیلم هم در ادامه با لهجه کرمانی خود از بازی در این فیلم سینمایی ابراز خرسندی کرده و از عوامل شیار ۱۴۳ تشکر کرد. محمدحسین قاسمی تهیه کننده این فیلم نیز گفت: خوشحالم از این که می بینم فیلم شیار ۱۴۳ بازخورد خوبی بین دانشجویان این دانشگاه داشته است. این فیلم درباره مادران چشم انتظار است و خوشحالم که می بینم  این عزیزان این چنین به فیلم لبیک گفته اند.

سامان صفاری بازیگر نقش یونس میرجلیلی نیز افزود: این بار دوم است که به شهر کرمان می آیم و مثل بار گذشته از مهمان نوازی، سادگی و صمیمیت مردمان آن لذت می برم. خوشبختانه شیار ۱۴۳ بازخورد خوبی بین مردم داشته است. نقش یونس ساده بود و باید هم ساده اجرا می شد. امیدوارم در کرمان بیش از این ها فیلم ساخته شود. زیرا این اقلیم بازیگران توانمند و باتجربه زیادی دارد.

shiar2 [1]

این بازیگر در پاسخ به این که چطور توانسته است خود را به لهجه کرمانی نزدیک کند، گفت: مدتی که در کرمان بودم با آقای یدالله شادمانی هم اتاق بودم، همراهی وی و همچنین راهنمایی خانم مرادی در طول کار در ادای لهجه کرمانی بسیار به من کمک کرد.

پایان این مراسم با صحبت های کارگردان و نویسنده فیلم رقم خورد. آبیار بیان داشت: من انتظار داشتم تا همزمان با برگزاری سی و یکمین جشنواره فجر این فیلم در کرمان هم به نمایش در بیاید. چراکه درباره مردم این منطقه است. خوشحالم که توانستم از نگاه مردم به مقوله دفاع مقدس و مادران چشم انتظار نگاه کنم و فارغ از کلیشه های رایجی که در ارتباط با فیلم های جنگی وجود دارد، “شیار ۱۴۳″ را کارگردانی کنم.

وی موضوع فیلم شیار ۱۴۳ را جهانی دانسته و ادامه داد: به نظر من شیار ۱۴۳ موضوعی جهانی دارد. فیلم سازی بعد از کار معدن سخت ترین حرفه جهان است. خیلی ها از من می پرسند فیلمسازی برای زنان کار سختی است یا نه؟ و من می گویم  زنی که می تواند یک جنین را ۹ ماه در شکم خود حفظ کند فرزندی به دنیا بیاورد و تا پایان عمر حافظ و نگهدار او باشد کارهایی سخت تر از فیلمسازی هم می تواند انجام دهد.

فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ محصولی از موسسه فرهنگی هنر ماندگار به تهیه کنندگی ابوذر پورمحمدی و محمحسین قاسمی است که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین فیلم منتخب بر اساس آرای مردمی شد. مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی، جواد عزتی، حسام بیگدلو ، یدالله شادمانی، سامان صفاری، زهرا مرادی،علی نفیسی بازیگرانی هستند که در این اثر سینمایی به ایفای نقش پرداخته اند.

مدیریت اکران‌های جنبی و دانشگاهی این اثر برعهده موسسه پخش و توزیع فیلم «درخشان آفتاب عالمتاب» است و اکران عمومی فیلم را موسسه پخش فیلم فیلمیران بر عهده دارد.