- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تقدیر از منتقد قدیمی در جشن حافظ/ تندیس حافظ در دست خسرو دهقان

khosro-dehghan

جایزه یک عمر فعالیت نوشتاری در چهاردهمین جشن حافظ به خسرو دهقان نویسنده باسابقه اهدا می‌شود.

سوره سینما- جایزه « فعالیت پربار در حوزه ادبیات سینمایی، نقد فیلم چهاردهمین جشن سینمایی، تلویزیونی «حافظ» به پاس فعالیت‌های تاثیرگذار «خسرو دهقان» در حوزه نوشتاری و تدریس در سینما به وی اهدا می‌شود. به گزارش روابط عمومی جشن سینمایی، تلویزیونی «حافظ»، خسرو دهقان در مهرماه ۱۳۲۶ در شهر شیراز به دنیا آمد. تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه ادامه داد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد حسابداری صنعتی گردید. فعالتی‌های نوشتاری او در حوزه سینما از سال ۱۳۴۸ و در مجله فردوسی آغاز کزد. اما به واسطه ادامه تحصیل در انگلیس فعالیت‌های نوشتاری‌اش متوقف شد. اما در اوایل دهه ۱۳۶۰ با انتشار گاهنامه «دفترهای سینما» و ماهنامه فیلم فعالیت‌های نوشتاری‌اش نیز از سر گرفته شد.

وی به عنوان منتقد سینمایی در نشریات تخصصی  سینما طی ۳۵ سال اخیر حضوری تاثیرگذار داشته و هم اکنون نیز صفحه «بی نظم منطم» و «صحبت سنگ و سبو»ی او در ماهنامه «دنیای تصویر» مخاطبان زیادی دارد. تنها فیلمنامه مستقل او مربوط به فیلم «رنو تهران ۲۹» است  و به عنوان مشاور کارگردان نیز در فیلم‌های خاکستر سبز، قصه های مجید و درپناه تو نیز فعالیت کرده است. خسرو دهقان در حوزه تدریس، چه در رشته تخصصی‌اش یعنی حسابداری صنعتی و چه در حوزه سینما در دانشگاه‌ها و مراکز مختلفی چون حوزه هنری و باغ فردوس شاگردان بسیاری را تربیت داده که هر کدام از آنان به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند. وی همچنین یکی از پایه‌گذاران و موسسان «انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران» است.

جایزه «یک عمر فعالیت پربار نوشتاری» از دوره چهارم جشن با اهدای جایزه به زنده‌یاد علیرضا وزل شمیرانی آغاز شد و تا کنون به نویسندگانی چون محمد تهامی‌نژاد، جواد طوسی، بیژن اشتری، محمد آقازاده، سعید خاموش، جمال امید، عباس بهارلو تعلق گرفته است.چهاردهمین جشن سینمایی، تلویزیونی «حافظ» ۲۲ خرداد ماه جاری در تالار وزارت کشور برگزار می‌شود.