- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فقط کلمه شیطان از «او یک فرشته بود» برایم مانده/ دیگر چنین نقشی بازی نمی‌کنم

ou-yek-fereshte

بازیگر نقش شیطان در مجموعه رمضانی «او یک فرشته بود» تاکید کرد دیگر چنین نقشی بازی نمی‌کند.

سوره سینما – میثم محمدی: تمام گلایه های او به نگاه تک بعدی به بازیگران است و اعتقاد دارد که بعد از ایفای نقش سرابی در سریال «او یک فرشته بود» از بازیگری کنار رفته و فقط به حرفه گریم می‌پردازد. مرتضی ضرابی و بهاره افشاری در مجموعه «او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی نقش شیطان را بازی کردند. در این گفت و گوی کوتاه ضرابی از مصائب بازی در نقش شیطان و پیامدهای حضور در یک نقش منفی ویژه صحبت کرده است.

بعد از حضور شما در سریال «او یک فرشته بود» و در نقش سرابی که در واقع شیطان بود، تصور می‌شد که فصل جدیدی از بازیگری پیش روی شما قرار گرفته، اما به مرور شما کم‌کار شدید و مدتی است در عرصه بازیگری فعالیت نمی‌کنید.

مرتضی ضرابی: بله. متاسفانه در کشور ما نگاه کارگردانان و کسانی که در انتخاب بازیگر نقش دارند بسیار سطحی و عینی است و یک بعد خاص در ذهنشان ثبت می‌شود. این اتفاق برای من هم افتاد، کسی بازی من در «دستفروش» و یا «دزد عروسکها» را به یاد نمی‌آورد و من در یک دنده مردابی فرو رفته بودم ، هرچند بعد از آن سریال چند کار هم کردم و متوجه شدم که تمام پیشنهادات در همان راستای نقش های منفی و سیاه است و لطفی ندارد ، پس ادامه ندادم.

چطور شد که آقای افخمی برای این نقش سراغ شما آمد؟

آقای علیرضا افخمی قبل از من چند نفر را دیده بود تا اینکه به من زنگ زد و من رفتم دفترشان. تصور می کردند چنین نقشی را قبول نمی‌کنم، با تشریفات و ملاحظاتی این نقش را ذره ذره برایم توضیح دادند و بازی آن را پیشنهاد کردند و با اینکه از همان زمان پیش بینی چنین عواقبی را می‌کردم از نقش شیطان خوشم آمد و حتی به آقای افخمی گفتم اگر این نقش را بازی کنم قول می‌دهی که در آینده یک نقش مثبت و معمولی به من پیشنهاد کنی که گفت قول می‌دهم.

پس با نقش و قصه مشکل نداشتید و فقط به عواقب آن فکر می کردید.

بله. حتی بعد از پیشنهاد آرام آرام می خواستم کنار بکشم، اما نشد. از طرفی متن و قصه نو بود و نگاه حساس روی آن قرار داشت که بطور طبیعی برای مخاطبان جذاب بود. من حدس می زدم اشکالاتی در روال کاری من در آینده بوجود بیاورد ، اما گمان نمی‌کردم تا این حد اتفاق بیفتد و توانایی  و سوابق من را کنار بگذارند و این نقش را معیار قرار دهند. دست اندرکاران ما در سینما ذهنیت تاریخی و سینمایی صحیحی ندارند.

اگر دوباره به همان روزها برگردید نقش شیطان را قبول می کنید؟

مطمئن باشید به دلیل این تبعات به هیچ وجه این کار را انجام نخواهم داد.

ou-yek-fereshte-poster [1]

یعنی هیچ مساله مثبت و خاصی در نتیجه حضور شما در این نقش به جا نماند؟

ماند و آنهم فقط یک چیز که مردم همیشه در خیابان به من می گویند شیطان.

دلیل اصلی این جریان در کجاست؟

عرض کردم. نگاه محدود دست اندرکاران سینمایی ما موجب این اتفاق می شود و این یک ضعف بزرگ است.در کشورهای دیگر یک هنرپیشه همانطور که در یک اثر کمدی بازی می کند نقش های مختلف و متفاوت دیگری را هم به او پیشنهاد می کنند و در واقع مهر یک نقش به پیشانی او نمی خورد ، بنا بر این من هم فکر می کردم توانایی من را می بینند که اینطور نشد.

پس در حال حاضر فقط مشغول حرفه گریم هستید.

بله. ترجیح می‌دهم که فعلا بازی نکنم و فقط به گریم بپردازم.

آخرین کار شما در زمینه گریم چه بود؟

فیلم «سوت دل» به کارگردانی نادر طریقت بود که به تازگی به پایان رسیده و به شبکه نمایش خانگی خواهد آمد.

با این تفاسیر شما سراغ نقش منفی نخواهید رفت، اما به ادامه فعالیت در عرصه بازیگری فکر می‌کنید.

بله. ترجیح می دهم چنین نقش هایی را بازی نکنم و منتظر باشم تا پیشنهاد یک نقش ارزشمند که جای کار دارد را بپذیرم، در غیر اینصورت فقط گریم خواهم کرد.

به عنوان حرف آخر در همین راستا شرایط سینما و تلویزیون فعلی چگونه است؟

متاسفم برای سینما و تلویزیون که دیدگاه، وضعیت مالی و اجرایی بد و نامناسب دارد و همه چیز از دریچه‌ای خاص و محدود دیده می‌شود و این باندها هستند که در بدنه سینما حکومت می‌کنند.