- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

خسرو سینایی و نقد سینمای کیشلوفسکی

khosro-sinayee

نشست «سینمای لهستان، کریشتوف کیشلوفسکی» شنبه ۸ شهریورماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

سوره سینما- در این نشست استادانی چون خسرو سینایی، کارگردان، نویسنده و مترجم، جواد فندرسکی، پژوهشگر فلسفه هنر و علیرضا دولتشاهی، پژوهشگر لهستان‌شناس با موضوع‌های «سینمای کیشلوفسکی»، «تحلیل اگزیستانسیالیستی شخصیت‌های ۱۰ فرمان» و «نیم نگاهی به پیدایی سینمای لهستان» سخن می‌گویند و بخش‌هایی از آثار کیشلوفسکی به نمایش درمی‌آید.

کریشتوف کیشلوفسکی (۲۷ ژوئن ۱۹۴۱ در ورشو – ۱۳ مارس ۱۹۹۶ در ورشو) کارگردان و فیلمنامه‌نویس لهستانی که با آثاری چون سه‌گانه «قرمز»، «آبی» و «سفید»، «زندگی دوگانه ورونیکا» و «ده فرمان» به یکی از بزرگترین کارگردانان عصر حاضر بدل شد. ۱۰ فرمان (۱۹۸۸) مجموعه‌ای است از ۱۰ فیلم کوتاه که در مجموعه‌ای آپارتمانی در ورشو فیلمبرداری شد و هر یک بر اساس یکی از فرمان‌های «ده‌فرمان» حضرت موسی، برای تلویزیون لهستان و با سرمایه‌گذاری آلمان غربی ساخته شد. این مجموعه در حال حاضر یکی از بهترین مجموعه فیلم‌های تحسین شده از سوی منتقدان در همه دوران‌ها است. کیشلوفسکی و کریستف پیسیویچ فیلمنامه‌نویسان مجموعه بودند و قرار بود ده کارگردان مختلف این ده قسمت را بسازند. اما کیشلوفسکی خود را ناتوان از کنترل همه پروژه یافت و سرانجام تمام قسمت‌ها را او کارگردانی کرد و تنها مدیران فیلمبرداری متفاوت بودند.

اپیزود پنجم و ششم به صورت جداگانه و با مدت زمان بیشتر با نام‌های «فیلمی کوتاه درباره کشتن» و «فیلمی کوتاه درباره عشق» ساخته شدند. وی قصد داشت اپیزود نهم را هم به صورت مستقل و با نام «فیلمی کوتاه درباره حسادت» بسازد اما خستگی مانع از آن شد که او در کمتر از یک سال ۱۳ فیلم بسازد. همچنین از مجموعه با عنوان کتاب «ده فرمان» با ترجمه عرفان ثابتی در ۴۴۶ صفحه از سوی نشر ماه‌ریز به چاپ رسیده است.

نشست «سینمای لهستان، کریشتوف کیشلوفسکی» ساعت ۱۸ شنبه ۸ شهریورماه در خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان ایرانشهر برگزار می‌شود.