- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بازیگر مجموعه «آینه» در شمال ایران/ دوری بازیگران باسابقه از تلویزیون و سینما

esmaeel-mehrabi

اسماعیل محرابی این روزها در شمال کشور و در دوری از بازیگری روزگار را می‌گذراند.

سوره سینما- میثم محمدی: شب گذشته یکی از شبکه های استانی مجموعه تلویزیونی «آینه» به کارگردانی غلامحسین لطفی را پخش می‌کرد که در دهه ۶۰ یکی از پربیننده‌ترین مجموعه های خانوادگی سیما بود و به شدت مورد علاقه مخاطبان قرار گرفته بود. دیدن چهره جوان بازیگران آن روزهای «آینه» گذر زمان را به یاد مخاطب می‌اندازد و البته تغییر و تحول مجموعه‌سازی در آغازین روزهای دهه ۶۰ تا امروز را نشان می‌دهد. با این همه «آینه» هنوز جذاب است، شاید به این دلیل که ماجراهایش از جنس زندگی است و زندگی هرگز کهنه نمی‌شود.

پخش «آینه» خیابان‌ها را خلوت می کرد، بازیگرانی که با این مجموعه ستاره شدند و پرکار، حالا در گوشه ای خلوت نشسته‌اند و به روزهای پر فروغ گذشته می‌اندیشند، دلم مثل هر مخاطب دیگری برای بازیگرهای مجموعه تنگ می‌شود، اما در این بین بیشتر دلم برای حضور اسماعیل محرابی تنگ می‌شود. بازیگری که خاطرات بسیاری را برای علاقمندان به سینما و تلویزیون به جا گذاشته است. سال‌های جوانی اش با «آینه» و «کوچک جنگلی» رقم خورده و نقشی خاطره‌انگیز در «خانه سبز» در کارنامه دارد.

هنرمندی که از آغاز به کارش در زمینه های تئاتر ، سینما و تلویزیون بیش از ۴ دهه می‌گذرد و حضور او در مقام بازیگر تا اواسط دهه ۷۰ هم درخشان بود و در سریال های تلویزیونی پرطرفداری چون «مزد ترس» به کارگردانی حمید تمجیدی به ایفای نقش پرداخت. اما به یکباره نقش و حضور او کمتر و کمتر شد. همین بهانه ای شد تا یادی از این هنرمند خوب تئاتر ، سینما و تلویزیون کشورمان کنیم. کسی که در «سربداران » و «هزار دستان» حضور داشته و مخاطبان هنوز هم حضور درخشان او را در سریال «فکر پلید» فراموش نکرده‌اند.

محرابی سال ۱۳۴۹ مدرک کارشناسی خود را در رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرد و سال ۱۳۵۹ با فیلم «کرکس ها می‌میرند» وارد سینما شد و در ادامه بازی در بیش از ۴۰ کار سینمایی و تلویزیونی را در کارنامه خود به ثبت رساند. یکی از بازی های به یاد ماندنی او در فیلم سینمایی «خواستگاری» در کنار هنرمندانی چون ثریا قاسمی و مرحوم هادی اسلامی بود که به خوبی در نقش یک فرد متعصب به ایفای نقش پرداخته بود. حرکات فیزیکی و لحن گفتاری خاص محرابی او را به هنرپیشه ای شناسنامه دار بدل کرده بود که در نقش های مختلف باور پذیر جلوه می کرد.

طبق شنیده ها و پیگیری هایی که انجام شد مطلع شدیم که این روزها اسماعیل محرابی با مهاجرت از تهران و سکونت در شمال تهران خلوت گزیده و به شکل محدود در آثار تلویزیونی به ایفای نقش می پردازد. شاید مشکل و در واقع وسواس او هم از جنس بسیار بازیگرانی باشد که در این مقطع سنی نقش‌های اثرگذار برای انتخاب کردن نمی‌یابند و به ندرت از گردونه خارج می‌شوند و از آنها بهره درست و صحیحی برده نمی‌شود. این یکی از مشکلات عدیده است که بسیاری از پیشکسوتان بازیگری به آن اشاره دارند. فیلمنامه‌ها برای بازیگران میانسال و سالخورده نقش پخته، موثر و پررنگ ندارند. نقش‌ها در سطح باقی می‌مانند و بعد پیدا نمی‌کنند.  پخش مجدد سریال «آینه» بهانه شد تا یادی کنیم از یکی از بازیگران باسابقه و محبوب سینما و تلویزیون که امروز کمتر در قاب تلویزیون و پرده سینما دیده می‌شود. امیدوارم جایگاه این هنرمندان که برگ‌های بسیاری از تاریخ سینما و تلویزیون ما را با آثارشان پر کرده‌اند، حفظ شود.