- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اکران «گورداله» بعد از «شهر موشها ۲»/ سینمای کودک چراغ سینما را روشن نگه می‌دارد

goordaleh

فیلم سینمایی «گورداله» به کارگردانی نادره ترکمانی به مدت دوماه برای کودکان محروم هندی به نمایش در آمد.

نادره ترکمانی به سوره سینما گفت: «گورداله» با توقف دوساله بعد از «شهرموشها» اکران می شود. این فیلم طی دو سال گذشته در فستیوال‌های زیادی مربوط به سینمای کودک حضور داشت و در نهایت با پیشنهاد نماینده یونیسف بعد از جشنواره کلکته از ۱۵ تیر سال جاری به مدت دو ماه در شهرهای مختلف هند به نمایش درآمد و بیش از سی هزار بیننده داشت. در این اقدام فرهنگی یونیسف چند آثار برتر حاضر در جشنواره را انتخاب کرد و آثار را نزد کودکانی برد که به علت بضاعت محدود امکان حضور در سینماها را ندارند. «گورداله» که دو سال پیش با اولین حضور خود در جشنواره اصفهان توانست جوایز متعددی را بدست آورد تنها فیلم سینمای ایران در ژانر کودک است که این اقبال را داشت تا در فستیوال های بین المللی حضور داشته باشد. این فیلم تمام عروسکی فرهنگ عامه سنتی ایران کهن را نمایش می دهد و با توجه به فضایی فرهنگی که حاکم است هیچ مرز جغرافیایی ندارد. همین مشابهت های قصه ای، بوم نگاری و فضای سنتی نقطه جذبی بود که با روایت شیرین و مفرح خود توانست مخاطبان زیادی را به سوی خود بکشاند.

ترکمانی در مورد تازه ترین فعالیت های خود گفت: فیلمنامه «شرتی شپرتی» از دوره مدیریت قبلی پروانه ساخت گرفت و آماده تولید است. اگرچه مورد توجه شورای حمایتی قرار گرفت اما با مدیریت جدید این شورا از سازمان سینمایی حذف شد و فیلم مان بلاتکلیف ماند. اسفند ۹۲ فیلم به بنیاد سینمایی فارابی ارسال شد و موافقت ها تا جایی پیش رفت که ما پیش تولید مان را آغاز کردیم و قرار بود از اردیبهشت ماه کلید بزنیم اما همان افرادی که اول «گورداله» را رد کرده بودند با این فیلمنامه هم مخالفت کردند. بعد از این ماجرا من برای محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل فارابی نامه ای نوشتم و با نظر مثبت او روبرو شدم. در صحبت هایی که با آقای ایوبی و محمد احسانی هم داشتم نظرات همگی برای ساخت فیلم مثبت بود امیدوارم روند به سمتی پیش برود که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی این فیلم ساخته شود چون اسپانسر برای تولید این اثر فراهم است اما من نمیخواهم وسط یک کار کودک تبلیغ کالای بهداشتی به چشم بخورد یا ماشین تبلیغ کنم. کسانی که برای سینمای کودک زحمت می کشند پول ها را شق القمر نمی کنند. متاسفانه فضای حمایتی برای این ژانر سینمایی کمرنگ شده به همین خاطر اکثر سینماگران کودک کنار کشیدند امیدوارم آنها که هنوز انکیزه ای برای ماندن دارند تلاش شان به نتیجه برسد.

وی افزود: «شرتی شپرتی» فیلمی رئال – عروسکی خواهد بود. در واقع دو شخصیت اصلی ما شرتی (پسر) و شپرتی(دختر) عروسک هستند اما خانواده ۹ نفره هریک از این ها انسان هستند و نقش‌شان را بازیگران حرفه‌ای بازی می‌کنند. خانواده هریک از اینها متشکل از پدر،مادر، پدربزرگ و مادربزرگ با ۴خواهر برای شرتی و ۴ برادر شپرتی است. «شرتی شپرتی» افسانه مفرح ایرانی است که با بخش هایی از افسانه دیگر ترکیب شده و داستان خلاقانه ای دارد. این فیلم ساختار مدرنی دارد. برای تولیدات عروسکی شگردهای جدید حرکتی طراحی کردیم و گروهی از دانشجویان صنعتی شریف در بخش جلوه های ویژه مارا همراهی خواهند کرد. امیدوارم ساخت این فیلم مورد حمایت قرار بگیرد تا دست کم جوی که با آمدن «شهرموشها» در سینمای کودک ایجاد شده ادامه دار باشد. سینمای کودک چراغ سینما را روشن نگه می دارد. از این جهت که همیشه سینمارو ها یک طیف ثابتی هستند و فیلم ها را رصد می کنند اما سینمای کودک خانواده را به سالن ها می برد و این ارزشمند است.