- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

خاطره داوودنژاد از عکاس و فیلمبردار قدیمی سینما/ کم‌کاری حسین ملکی حزن‌آور است

davood-nezhad

کارگردان فیلم تحسین شده «نیاز» خاطراتش از روزگار جوانی حسین ملکی فیلمبردار سینما را مرور کرد.

سوره سینما- حسین ملکی فیلمبردار قدیمی سینما در شانزدهمین جشن خانه سینما تجلیل می‌شود. علیرضا داوودنژاد که در فیلم «نیاز» با این فیلمبردار همکاری کرده، سابقه دوستی و رفاقتی دیرینه با ملکی دارد. داوودنژاد در این گفت و گوی کوتاه مثل همیشه شیرین و  با ذهنی آماده از روزگار سپری شده فیلمبرداری سخن گفت که زمانی با عکس‌هایش شهره بوده است.

علیرضا داوودنژاد به سوره سینما گفت : من حسین ملکی را از سال ۵۰ می‌شناسم و با او در استودیو «عصر طلایی» آشنا شدم. او آن زمان عکاس بسیار خوبی بود و هر چه می‌گذشت تهیه کننده ها برای کارهایش سر و دست می‌شکستند. برای عکس گرفتن سلیقه خاص خود را داشت و در واقع برای این کار میزانسن و نورپردازی می‌کرد. عکس‌هایی که ملکی می‌گرفت که تهیه کننده‌ها پیش از شروع فیلمبرداری عکس‌ها را به سینماهای شهرستان می‌دادند و برای فیلم سرمایه جذب می‌کردند.

وی در ادامه افزود: شاید حسین ملکی از اولین شنونده های داستان هایی بود که من قصد داشتم برای کار در سینما بنویسم و بسیار در بازی نقش ها و ایجاد میزانسن ها به من کمک می کرد. به این ترتیب بود که دوستی ما بتدریج عمیق شد، ضمن اینکه او از لحاظ اخلاقی بسیار مهربان و شیرین است و معاشرت با او همراه می شد با نشاط ، خنده و قهقهه هایی که از ته دل بر می‌آمد.

داوودنژاد ادامه داد: ملکی در مقابل هنرپیشه های تراز اول آن زمان مانند فردین ، ملک مطیعی و ایرج قادری و بسیاری دیگر آینه ای می‌شد و رفتارهای آنها را با طنز انتقادی برایشان نمایش می‌داد. در نتیجه گروه و خود هنرپیشه‌ها شاد می‌شدند و به شدت می‌خندیدند و به همین دلیل بود که به او لقب حسین آرتیست داده بودند.

کارگردان فیلم سینمایی «مرهم» در ادامه افزود: من فیلم‌هایی را پیش از انقلاب با او کار کردم و پس از انقلاب هم بعد از چند سال دوری وقتی می‌خواستم با فیلم «نیاز» به سینما بازگردم، با ملکی تماس گرفتم و از او خواستم عکاسی فیلم من را برعهده بگیرد، اما او از من خواست به جای عکاسی ، فیلمبرداری کار را انجام بدهد و چون پیش از آن فیلمبرداری نکرده بود، کمی مقاومت کردم .اما او با همان لحن مهربان و صمیمی و شیرین همیشگی از من خواست که به او اعتماد کنم. من هم پذیرفتم و او در «نیاز» به خوبی کار فیلمبرداری را انجام داد و به مرور تبدیل شد به یکی از فیلمبردارهای خوش دست و حرفه ای با فیلم های ماندگاری که در تاریخ سینمای کشور ثبت شده است.

وی با اشاره به توانایی ها و موفقیت های ملکی تاکید کرد: از بابت تمام افتخارات و موفقیت های او خوشحالم ، هر چند که به اعتقاد من او در حد توانایی ، استعداد و استحقاق خود ، بیش از اینها می‌توانست کارهای ماندگاری را برای سینما انجام دهد و اکنون هم توانایی این کار را دارد. عزلت و کم کاری حسین ملکی در واقع نمادی از بی سر و سامانی نیروهایی است که عمر خود را بدون هیچ آینده مطمئنی برای زندگی و کار و خانواده خود در سینمای ایران هزینه کرده‌اند. این بسیار حزن آور و غم‌انگیز است.