- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نمی‌خواهیم فیلم کوتاه بسازیم/ حوزه هنری اصفهان به دنبال پروژه‌های سینمایی

seyedin-nia

رئیس حوزه هنری اصفهان تاکید کرد استعدادهای فیلمسازی این استان مایل به حضور در فضای حرفه‌ای هستند.

سید مهدی سیدین‌نیا رئیس حوزه هنری استان اصفهان، در گفت و گو با سوره سینما، درباره کند شدن روند تولید فیلم کوتاه در این استان گفت: تولیدمان کم شده است چون کسی فیلم کوتاه را نمی‌خرد. آرشیو ما پر از فیلم‌های کوتاه خوبی است که دیده نشده اند. چرخه تولید فیلم کوتاه در کشور ما ابتر است. نهادها به دلیل مشکلات مالی اقبالی به این حوزه نشان نمی‌دهند. حتی فیلمسازان حاضرند فیلمشان به صورت رایگان یا هزینه کم از آن‌ها خریداری شده و برای مخاطبان نمایش داده شود.

او به هدر رفتن استعدادهای جوان در سینمای کوتاه اشاره کرد و گفت: متاسفانه جوان ها را با فیلم کوتاه سرگرم کردیم. استعدادشان را در یک سطح نگه داشته ایم و اجازه نمی‌دهیم بیش از آن جلو بیایند. برای همین معتقدم از حالا باید روی فیلم های بلند سرمایه‌گذاری کنیم. تولید فیلم تعطیل نشده است و دوره های آموزشی هم سر جای خود باقی است. ما منتظر نقشه راه حوزه هنری و سازمان سینمایی برای ادامه فعالیت هستیم.

وی افزود: طرح‌های مصوب داشتیم. مشکل بودجه هم نداریم. ولی برای ادامه کار نیازمند تایید و ارائه راهکار توسط حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره هستیم. در حال حاضر از میان ۱۰۰ فیلمنامه بلند، دو فیلمنامه تصویب شده است که ترجیح می‌دهم نامی از آن ها نبرم. امیدوارم مساعدت حوزه باعث شود این فیلم های بلند که موضوع اجتماعی دارند به مرحله تولید برسند. ما آمادگی و سرمایه اش را داریم که فیلم بلند تولید کنیم.

سیدین‌نیا تاکید کرد: این دو پروژه هیچ یک پرخرج نیست و برای انتخاب آن ها ملاک‌های مالی خاصی مد نظر بوده است. در سال حدود ۵ تا ۶ هزار فیلم کوتاه در کشور تولید می‌شود که بیش از یک درصد آن شانس اکران پیدا نمی‌کنند. باقی آرشیو می‌شوند. آمار دقیقی وجود ندارد، ولی برآورد شخصی من این است که بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای تولید این ها سرمایه صرف می‌شود. اما این روند در ادامه ابتر می‌ماند.

وی توضیح داد: در کشور جشنواره های سینمایی متعددی وجود دارد. حضور در این جشنواره ها در تشویق فیلمسازان جوان مفید است اما سوال مهم این است که تکلیف فیلمسازان بعد از جشنواره چیست؟ چه کسی آن‌ها را حمایت می‌کند؟ از لحاظ قیمت و سلیقه گاهی حتی فیلم ها را تحقیر می‌کنند.

سیدین‌نیا در خصوص همکاری صدا و سیما در پخش آثار تولید شده در بخش فیلم کوتاه توضیح داد: صدا و سیما انحصارگر است. نه در این حوزه جشنواره ای می‌گذارد و نه فیلمی می‌خرد. صدا و سیمای استان نیز مکانیزم مشخصی ندارد و درگیر مشکلات مالی است.