- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«شیار ۱۴۳» امیدبخش است/ آگاهانه نقش منفی انتخاب کردم

gelareh-abbasi1

گلاره عباسی فیلم «شیار ۱۴۳» را با وجود نمایش انتظار تلخ مادرانه، امیدبخش توصیف کرد.

گلاره عباسی به سوره سینما گفت: سینمای دفاع مقدس تنها به معنی فیلم جنگی ساختن و نمایش دادن توپ و تانک و تفنگ و خون نیست. شاید کسانی که موضع منفی نسبت به آثار دفاع مقدس دارند، تفاوت سبک های مختلف کار در سینمای دفاع مقدس را نمی‌دانند. برخی از تماشاگران به نیت عوض شدن حال و هوایشان به سراغ تماشای فیلم می‌روند و شاید عجیب نباشد اگر حوصله فیلم غیرشهری را نداشته باشند، اما اگر بدانند فیلمی مثل «شیار ۱۴۳» اساسا موضوعی دارد که در چارچوب یک مرز خاص نمی‌گنجد، ماجرا عوض می‌شود. این فیلم رویکردی متفاوت درباره جنگ دارد و با رویکردهایی از این دست، می توان تا سال‌های آینده نیز در باب دفاع مقدس فیلم ساخت.

وی افزود: زن، انتظار، ایثار و محبت مادرانه چیزی است که حد و مرز نمی شناسند و «شیار ۱۴۳» نیز با دستمایه قرار دادن عواطف مادری، حرف خود را منتقل می کند. جالب است بگویم از ابتدای بازیگری ام منتظر دریافت پیشنهاد بازیگری در سینمای دفاع مقدس بودم و وقتی خانم آبیار از من دعوت کرد، با روی باز پذیرفتم. دفاع مقدس، قصه سال هایی است که ملت هایی، جنگ را به ما تحمیل کردند و ما مردانه ایستادیم و دفاع کردیم. در پشت آن مردانی که تفنگ روی دوش انداختند و به خط مقدم رفتند، زنانی ایستادند که داستان فداکاری‌شان کمتر در سینمای ما روایت شده است. من نقش فردوس را به همین دلیل بسیار دوست دارم. او از نسلی بود که با نسل الفت فرق داشت و قرار نبود احساسی شبیه به مادر شهید داشته باشد، اما به عنوان یک خواهر شهید و بدون حامی، فکر می کنم این قشر از دختران را به خوبی نمایندگی کرد.

عباسی در پاسخ به این سوال که آیا کوتاه بودن نقش او را در پذیرش همکاری مردد نکرده، توضیح داد: «شیار ۱۴۳» درباره مادری صحبت می‌کند که چنان در غم دوری فرزند پسرش می‌سوزد که شاید از توجه مادرانه به فرزند دخترش بازمانده و البته ایرادی هم نمی توان به او گرفت. از این نظر کاراکتر فردوس جایگاه مهمی در فیلم داشت. شاید اگر غم و رنجی شبیه به غم و رنج مادرش الفت داشت، نه حق مطلب شخصیت خودش ادا می شد و نه شخصیت مادرش. من حتی از خانم آبیار می‌خواستم محور فیلم را روی نقش مادر شهید نگه دارد، چون شخصیت خواهر تنها با همین میزان از پرداخت بود که می‌توانست پیامش را منتقل کند. او خواهر تنها و رنج دیده‌ای بود که پدر و برادری نداشت تا او را حمایت کنند و گذشته از آن، باید از مادر رنجورش مراقبت می‌کرد.

gelareh-abbasi2 [1]

بازیگر دو فیلم اول آبیار با امیدبخش خواندن فیلم «شیار ۱۴۳» تأکید کرد: فیلم ما اصلا یک فیلم غمگین نیست. چند روز پیش که به سینما آزادی رفته بودم لا به لای صحبت مردم می‌شنیدم که می‌گفتند «شیار ۱۴۳» را نبینیم چون غمگین می شویم، اما من به آنان می گویم این فیلم اتفاقا از امید صحبت می‌کند. بعد از اینکه آن مادر منتظر ، استخوان های کفن پیچ فرزندش را در آغوش می‌کشد، یک بار دیگر به زندگی باز می‌گردد. آن چشم براهی طولانی به پایان رسیده است. حتی فردوس هم همانطور که در سکانس مصاحبه می‌گوید از خستگی بزرگ رنج می‌برد. فکر می کند حالا که دل مادرش آرام گرفته، یک زندگی جدید در انتظار آنها است. او خودش یک شخصیت آسیب دیده است که همیشه در سایه قرار گرفته و همواره صرفا مادرش را دیده است و شاید کسی غیر از خدا از فداکاری هایش خبر ندارد.

بازیگر «شیار ۱۴۳» درباره دیگر کارهای خود توضیح داد: بعد از جشنواره و دیده شدن فیلم و زحمات ما طبیعتا پیشنهادهای زیادی دریافت کردم اما به جز سریال «مدینه» هیچ‌کدام چنگی به دلم نزد. آن نقش را با علم به منفی بودنش انتخاب کردم. می‌دانستم در آینده نزدیک فیلم «شیار ۱۴۳» اکران می‌شود و مخاطب با آن نقش مثبت روبرو شود. پس بد نیست اگر یک نقش دیگر با جنبه‌های دیگری از بازیگری من نیز به او نشان داده شود. من به خاطر «شیار ۱۴۳» سیمرغ بلورین جشنواره در استان البرز را گرفتم و نمی توانم انکار کنم طعم شیرین این موفقیت مرا قدری در انتخاب‌های بعدی محدود کرد. البته من فیلم دیگری هم برای خانم آبیار بازی کرده ام که اتفاقا آن را خیلی دوست دارم. «اشیا از آنچه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند»، مدتی پیش در لس آنجلس اکران و با استقبال مواجه شد.

عباسی درباره نقش لیلا در فیلم اول نرگس آبیار گفت: فیلم «اشیا از آنچه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» درباره نبودن دیالوگ بین زن و مرد حرف می‌زند و مشکلاتی که پس از این عادت بد رفتاری به وجود می‌آید. لیلای این فیلم زن ساده‌ای بود سرشار از عشق به زندگی، اما پنهان کاری همسرش و برخی تندمزاجی‌های او باعث می‌شد گاهی غمگین بشود. شاید اگر همسر این زن به او گفته بود شغلش را از دست داده و … او هم دچار قضاوت اشتباه در مورد شوهرش نمی‌شد. روی هم رفته لیلا را خیلی دوست داشتم و بعد از این تجربه بود که دریافتم در زندگی شخصی خودم هم گاهی به خاطر بی‌اطلاعی از برخی حقایق پنهان چقدر دچار قضاوت زودهنگام می‌شوم. امیدوارم مخاطبان فیلم دوم نرگس آبیار فیلم اولش را هم به تماشا بنشینند و لذت ببرند.

گلاره عباسی به جز «شیار ۱۴۳» و «اشیا از آنچه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند»، در سریال‌های «مدینه»، «شیدایی»، «همه فرزندان من» و … بازی کرده است.