سعید هاشمی معتقد است اگر تلویزیون به سینما اعتماد کند فیلم اولیها شرایط بهتری برای دیده شدن آثار شان دارند.
هاشمی تهیهکننده سینما که قصد دارد فیلم سینمایی «تتل و راز صندوقچه» را به جشنواره فیلم فجر بفرستد در رابطه با حضور بیش از پیش فیلمسازانی که به تازگی وارد دنیای سینما شدهاند به سوره سینما گفت: متاسفانه هنوز خودمان نمیدانیم می خواهیم چکار کنیم. هیچ برنامه مدونی برای آینده سینما نداریم و زیرساختهایمان مشکل دارد. در هیچ کجای دنیا کارگردانی نیست که مثل ایران به راحتی بتواند فیلم بسازد. اگر تا دو سه سال دیگر به همین منوال پیش برویم بی تردید دچار سونامی خواهیم شد.
وی ادامه داد: نباید فکر کنیم حمایت یعنی مرکز سینمای مستند و تجربی سرمایه دهد یا فیلم را بخرد، بدون اینکه منتج به اکران شود. به نظر من تلویزیون باید در این زمینه مداخله کند. مسئولان سینمایی و تلویزیونی سر یک میز بنشینند از نیروهای جوان استفاده کنند و پیشکسوتان هم به عنوان مشاور کنارشان حضور داشته باشند. تا هم فیلم خوب ساخته شود هم تلویزیون از آثار قبل اعتنای سینما بهرهمند شود. در این صورت ورود جوانان به دنیای سینما خللی در شرایط اکران و فیلمسازی ایجاد نخواهد کرد.
هاشمی گفت: سال گذشته ۴۰ پروانه ساخت برای فیلمسازان اول صادر شد و تعداد اکران های عمومیشان زیر ۵ فیلم بود. در کارنامه کاری من ۷۰درصد فیلم هایم حمایت از کارگردان های اول بوده، سینما به وجود کارگردانان جوان نیاز دارد، اما این استعدادها باید دیده شود و تلویزیون بهترین انتخاب است. مخاطب هنوز به وجود آنها عادت نکرده به همین خاطر آثار فیلم اولیها هرروز صف اکران را شلوغ تر میکنند و با این حساب سینمای هنر و تجربه هم دچار محدودیت خواهد شد.
این تهیهکننده گفت: سینما باید با تلویزیون تعامل کند تا اعتماد دو طرفه این شرایط را به وجود آورد که جوانان فیلمشان در تلویزیون نمایش داده شود. از این طریق بینندگان زیادی را به خود جذب می کند، هم نگاه کارشناسی در ابعاد گسترده روی آنها میشود و احتمال دعوت هریک از عوامل به کارهای بزرگتر و بهتر بیشتر می شود. در واقع چرخه اقتصادی و فرهنگی راحت میچرخد. رییس فعلی سازمان صدا و سیما از ایجاد طرحی به نام برون سپاری صحبت کرد که به نظر من ارزشمند است.
وی افزود: این یعنی اولین قدم تعامل تلویزیون با سینما. قطعا اگر این آثار از تلویزیون خودمان پخش شود میل به دیدن برنامه های ماهواره کمتر است. همانطور که بسیاری از آثار سینمای ایران در شبکه های مختلف خارجی نمایش داده میشود بدون اینکه ما خودمان اجازه تبلیغ در آن را داشته باشیم. ارگانهای رسمی هم باید به جوانان اعتماد کنند مثلا دهه ۷۰ حوزه هنری با حمایتی که از طیف گسترده جوانان داشت از اختیاراتی چون سالنهای سینمایی هم بهره مند بود توانست دگرگونی در سینما پدید آورد. این روند باید ادامه داشته باشد و سایر نهادها هم با تعامل یکدیگر بتوانند باعث غنای سینما شوند.
