- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

توضیح جلیل سامان درباره مجموعه «چمران»/ باید چمران به عنوان میراث بشری به دنیا معرفی شود

jalil-saman1

کارگردان مجموعه «ارمغان تاریکی» از شهید مصطفی چمران به عنوان یک شخصیت جهانی یاد کرد.

جلیل سامان تهیه کننده، کارگردان و فیلمنامه نویس درباره مراحل نگارش فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «چمران» و تولید آن به سوره سینما گفت: فیلمنامه همچنان در حال نگارش است و تا اوایل سال آینده طول خواهد کشید. همزمان پیش تولید را آغاز کرده‌ایم و بررسی لازم در جهت شناسایی مکان‌های فیلمبرداری، برآورد هزینه‌ها و پیش بینی عوامل مورد نیاز و مسائل اساسی دیگر در حال انجام است.

وی درباره اقدامات دیگری که در پیش‌تولید همزمان با نگارش انجام می شود ادامه داد: در کشورهای صاحب سینما یک عنوان حرفه ای وجود دارد به نام طراحی تولید که ما این عنوان را در سینمای خودمان نداریم ، لذا ما فعلا عنوان پیش تولید صفر را انتخاب کردیم و در قالب آن به امکان سنجی دقیقی در خصوص چگونگی نگارش متن، بررسی لوکیشن های مورد نظر در فیلمنامه همچون مقاطع مربوط به آمریکا و لبنان و سنجش منابع و هزینه‌ها ، پیش بینی نیاز به ساخت دکور و طراحی‌های کامپیوتری و رسیدن به انتخاب‌های منطقی و درستی از این قبیل می‌پردازیم.

سامان درباره روند تحقیقاتی برای نگارش فیلمنامه گفت: مشکل تحقیقات که همیشه در کشور وجود داشته است و ما با کمبود منابع و پژوهشگر مواجه هستیم، اما با این حال معتقدم کامل ترین تحقیقات را انجام داده ایم و این اقتضاء کار است، چون هم من دغدغه هایی دارم و هم موضوع مورد نظر ما با حساسیت های بسیاری مواجه است و باید برای دستیابی به جزئیات کاربردی و مستند و صحیح دقت لازم صورت بگیرد که تا به اینجا نسبتا خوب پیش رفته ایم.

jalil-saman2 [1]

کارگردان سریال «ارمغان تاریکی» با بیان اینکه پس از اتمام نگارش فیلمنامه، احتمال آغاز پیش‌تولید اصلی در اوایل سال آینده و آغاز فیلمبرداری در شهریور ماه میرود ادامه داد: از نظر من اتفاق بزرگ در نگارش خواهد افتاد و اگر ما به متن خوب و قابل دفاعی برسیم پروژه بخوبی ساخته خواهد شد ، چون معتقدم زندگی شهید چمران پتانسیل بسیار بالایی دارد و حرفهای زیادی را در قالب قصه ای زیبا و دراماتیک و منطبق با عصر حاضر روایت خواهد شد. این شخصیت از زمانه خود پیش بود و وجودش چون کیمیاگری فرهیخته مس وجود خیلی‌ها را طلا کرده است.

وی درباره مقطع مورد نظر زندگی شهید چمران در فیلمنامه گفت: ما تقریبا از کودکی به زندگی این شهید پرداخته ایم و در واقع زندگی ایشان از سال ۱۳۲۰ تا شهادت مدنظر است و به دلیل گذر شهید چمران از رویدادهای بزرگ تاریخی چون اشغال تهران ، ملی شدن نفت ، کودتای ۲۸ مرداد ، واقعه ۱۶ آذر ، و اتفاقاتی نظیر تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان در آمریکا وقایع مصر جنگ داخلی لبنان تجاوزات رژیم صهیونیستی .. انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کار را حساس تر و جذاب تر می کند. باید بدانیم که ما زندگی یک شخصیت و قهرمان فرهیخته را در دوره ای ۵۰ ساله مرور می کنیم که بسیار حائز اهمیت است.

سامان با بیان اینکه این سریال در سیمافیلم تولید می‌شود گفت: هنوز شبکه خاصی برای پخش انتخاب نشده است، هر چند معمولا سریال های الف ویژه از شبکه یک پخش می‌شوند، ضمن اینکه احتمال دارد همزمان با پخش در کشور، سوریه و همچنین لبنان نیز بعنوان یکی از خاستگاههای مهم شهید چمران مبادرت به پخش کنند. حتی برخی کشورهای اروپایی هم وارد مذاکره شده اند تا در یک چارچوب منطقی و بررسی خواسته های دو طرف در قبال این تعامل به یک پخش سراسری در نقاط مختلف دنیا برسیم .

وی با بیان اینکه در تعامل با کشورهای دیگر در جهت پخش سریال زیر بار تغییرات غیر اصولی و مغایر با اهداف نظام نخواهیم رفت ، ادامه داد : طبیعی است که خواسته هایی از سوی کشورها در قبال مشارکت و پخش وجود خواهد داشت ، اما ما بررسی خواهیم کرد تا به شرایط مطلوب برسیم و با این کار شهید چمران را به عنوان یک میراث بشری به جهانیان معرفی کنیم و در واقع قصد داریم به گونه ای داستان را روایت کنیم که همه دنیا بفهمند. به نظر می‌رسد خیلی کوتاهی کرده ایم ٣٣ سال از عروج ایشان می گذرد و ما باید آثار بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

سامان درباره انتخاب بازیگر نقش شهید چمران در این مجموعه گفت: یکی از دغدغه های اصلی من انتخاب بازیگر برای این نقش است و با وجود اینکه چند گزینه داخلی را مدنظر داریم، اما هنوز به قطعیت نرسیدیم و در مجموع بازیگری که برای این نقش برگزیده می شود، فارغ از اینکه یک چهره داخلی باشد یا بازیگری کمتر شناخته شده، باید از پس ایفای ابعاد مختلف نقش برآید و اگر خواست خدا باشد بازیگر مناسبی را خواهیم یافت.