- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

شخصیت‌ها را از میان مردم عادی پیدا می‌کنم/ امیر جدیدی با دو فیلم در راه جشنواره فجر

amir-jadidi

امیر جدیدی امسال با دو فیلم «رخ دیوانه» و «خنده‌های آتوسا» در سی و سومین جشنواره فجر حضور دارد.

سوره سینما – میثم محمدی: همان حضور اولیه در فیلم سینمایی «آفریقا» به کارگردانی هومن سیدی کافی بود تا متوجه استعداد و هوش او در بازیگری بشویم. شروع خوب امیر جدیدی با انتخاب‌های خوب بعدی منجر شد تا در مسیری قرار بگیرد که آثار قابل توجه و نقش‌های اثر گذاری را انتخاب کند. در ادامه با «سیزده» و «پایان خدمت» باز هم نشان داد که باید او را جدی گرفت. این بازیگر جوان را با دو فیلم «خنده‌های آتوسا» و «رخ دیوانه» به احتمال زیاد در جشنواره فیلم فجر خواهیم دید.

*بعد از «خنده‌های آتوسا» و «رخ دیوانه» در فیلم دیگری حضور نداشتید؟

امیر جدیدی: خیر . فعلا در فیلمی حضور ندارم.

*از تجربه‌های حضور در این دو فیلم صحبت کنید. به نظر شما نتیجه کار رضایت بخش بود؟

من فیلم ها را بطور کامل ندیدم، اما نکته ای که وجود دارد بازخوردهایی است که اطرافیان در خصوص حضور من در فیلم‌های «خنده های آتوسا» و «رخ دیوانه» نشان دادند که این واکنش‌ها مثبت بود و عوامل در خلال گفتگوهایی که انجام می‌دادیم از بازی من ابراز رضایت می‌کردند.

*درباره تجربه حضور در فیلم سینمایی «رخ دیوانه» و همکاری با ابوالحسن داوودی صحبت کنید.

ابوالحسن داوودی کارگردان مجربی است که تکلیف خود را از ابتدا روشن کرده و به چارچوب اثر تسلط کامل دارد. او در هر ژانری که فیلم ساخته موفق بوده است. این فیلم هم تجربه‌ای متفاوت نسبت به آثار پیشین اوست. امیدوارم آقای داوودی همیشه موفق باشد. من از این همکاری خوشحال هستم.

*در فیلم سینمایی «خنده‌های آتوسا» حضور داشتی که به نظر باید یکی از فیلم های قابل تامل در جشنواره باشد. علیرضا فرید را چطور دیدی؟

با اینکه فرید کارگردانی جوان است، اما تجربه کافی دارد و بسیار هوشمندانه از پس این فیلم دشوار برآمد. فیلم تجربه‌ای شیرین و خوب بود. کار در یک پروسه سخت تولید شد و ما در مدت چهار روز تمام وقت در قطاری که در تردد بود فیلمبرداری داشتیم که این تجربه سخت، اما جذاب بود. کارگردان و گروه جسارت تولید این فیلم را داشتند و این مهم است.

*با این تفاسیر باید با برنامه ریزی و دقت بالایی کار صورت گرفته باشد.

بله. برنامه ریزی ها در پیش‌تولید صورت گرفته بود و تلاش شد تا داستان فیلم بیشتر به زندگی واقعی نزدیک شود. ما به واقع در سفر بودیم که با تمام وجود فضای آن را حس می‌کردیم و در آن به ایفای نقش می پرداختیم.ه من نقش بهزاد را دوست داشتم و تمام تلاشم را کردم. براساس نظراتی که سر صحنه مطرح می‌شد این حضور و در مجموعه حاصل کار رضایت‌بخش بود.

*چه مساله ای در این فیلم جذابیت بیشتری را برای شما ایجاد کرد؟

تجربه متفات تولید و جسارت کارگردان برای پیش بردن این پروژه برایم جالب بود و البته عوامل دیگر از جمله تصویربردار فیلم نیز نقش بسزا و موثری در کار داشتند و کمک کردند تا خروجی قابل قبولی داشته باشیم .

* امسال به احتمال فراوان با این دو فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور خواهی داشت. تا چه حد به موفقیت خود در این جشنواره فکر می‌کنی؟

طبیعی است که هر کس وقتی کاری می‌کند و برای آن زحمت می کشد در مقابل تشویق و موفقیت بی‌تفاوت نیست. جوایز و تقدیرها در شکل‌گیری مسیر آینده موثر هستند. نه اینکه فقط برای جشنواره باشد و به آن متمرکز شوم، در مجموع جشنواره موقعیت خوب و مناسبی قلمداد می‌شود و با توجه به هر فیلم و نقشی که ویژگی های متفاوتی دارند، کارها مورد ارزیابی داوران قرار می‌گیرد و یک سری نقش ها دیده می‌شود و  آن‌ها را انتخاب می‌کنند.

amir-jadidi-2 [1]

*از آنجا که آثار منتخب در این رویداد سینمایی حضور دارند، در حالت کلی فکر می‌کنی جشنواره چه خروجی مثبتی برای سینمای کشور دارد؟

من تجربه زیادی در زمینه ارزیابی دقیق از این جریان ندارم ، اما به هر حال وجود چنین فستیوال هایی برای بازیگران و کارگردانان بسیار مهم است، چون آثار آنها نقد و بررسی می‌شود. فیلم‌های خوب و ارزشمند از جهات مختلف برجسته می‌شوند و در نهایت هم برنامه اکران سینما در طول یک سال را مشخص می‌کنند و تاثیر بسزایی در استقبال مخاطب از آنها دارد.

*نگاه شما به بازیگری نسبت به دورانی که به تازگی وارد این عرصه شدی چقدر تفاوت کرده و آیا برنامه خاصی برای تداوم این راه در نظر داری؟

البته هنوز هم فکر می کنم خیلی زود است که چنین اظهار نظری بکنم، اما بی‌تردید نگاه جدی تری نسبت به ابتدای حضورم در سینما دارم . هر بازیگری جایگاه واقعی خود را بهتر ارزیابی و درک می‌کند و بستگی به سلوک او دارد که از سینما و بازیگری چه هدفی دارد و به آن رسیده یا قرار است به آن دست یابد. ضمن اینکه معتقدم باید از افراد باتجربه اطرافم مشورت بگیرم تا نقش‌های درست و موثرتری را انتخاب کنم که این کار را انجام می‌دهم.

*صحبت از مشورت و کمک گرفتن از بازیگران و افراد با تجربه کردی. الگوی مشخصی هم در بین بازیگران سینمای ایران داری؟

الگوی مشخصی ندارم که خودم را با او وفق بدهم، من شیوه مردم شناسانه را برای رسیدن به نقش انتخاب کرده‌ام. کاراکتر مورد نظر را پس از تجزیه و تحلیل در میان مردم عادی پیدا می‌کنم و به آن قوام می‌دهم. با تمرکز بیشتر سعی می‌کنم به ابعاد مورد نظر نقش نزدیک شوم.

*با توجه به اینکه کمتر در رسانه ها گفتگو می‌کنی، در پایان مایلم درباره رابطه خود با رسانه‌ها توضیح بدهید.

به هیچ وجه میانه بدی با رسانه ها ندارم. انواع رسانه‌ها و نشریات برای من محترم هستند. اما در مقاطعی که مشغول کار هستم، ترجیح می‌دهم با تمرکز بر نقش و فارغ از هر اتفاق دیگری به کارم بپردازم.