- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حرف‌های مختاری از «روز واقعه» و گلایه از درویش/ برای «دوئل» ۱۰ کیلو وزن کم کردم

mohamad-mokhtari

محمد مختاری که مدت‌هاست کمتر مقابل دوربین می‌رود، از روزهای بیکاری و مشکلات این سال‌ها می‌گوید.

محمد مختاری بازیگر سینما و تلویزیون درباره دلایل کم کاری خود به سوره سینما گفت: مسائل بسیاری هست که در چنین وضعیتی دخیل است، زمانی توانایی بازیگر و تحصیلات او ملاک بود، اما الان به اینها توجه نمی‌شود و جوانان پولداری هستند که یک چک روی میز تهیه کننده و یا کارگردان می‌گذارند و نقش را می خرند و بازی می کنند. کسی نسبت به چنین شرایطی واکنش نشان نمی دهد.

وی ادامه داد: درهای سینما باز است و هر کس دوست دارد وارد می‌شود، در تلویزیون هم وضع به همین منوال است و بسیاری از بازیگرانی که امروز فعالیت می کنند ، بازیگری را در عبور از مقابل دوربین و حرکت کردن و گفتن دیالوگ ها در ضعیف ترین سطح می دانند ، در صورتی که این حرفه بسیار عمیق است و باید تجزیه و تحلیل های فراوانی برای ایفای یک نقش صورت بگیرد .

مختاری اظهار داشت : من زمانی که ایفای شخصیتی را بر عهده می گیرم ، آن را در ابعاد مختلف پرورش می دهم و باور کنید که هنوز هم دچار استرس و نگرانی می‌شوم و حتی به قدری فکرم را مشغول می کند که کم خواب می‌شوم ، آنوقت با این همه تلاش مقابل دوربین می روید و بازیگرانی را مقابل شما قرار می دهند که حتی حاضر نیستند دیالوگ خود را حفظ کنند و متوجه می شوید که با ارتباط و زد و بند وارد کار شده است و تاسف آور است که نمی توان اعتراض کرد .

zarbeh-akhar [1]

 تعجب از تدریس برخی ها در آموزشگاههای بازیگری / دوره ای بعد از بیکاری افسرده شدم

بازیگر مجموعه «خاک سرخ» ادامه داد : من در سال‌های اخیر بسیار اذیت شدم ، چون به راحتی نیامدم که حالا در چنین شرایطی باشم ، من دوران رشد خودم را در تئاتر و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گذرانده ام و زحمات و حرص و جوش فراوانی خوردم و حالا که تلاش من دیده نشده تاسف می خورم و حتی دوره ای هم افسرده شدم ، اما وقتی قرار است توانایی انسان ها دیده نشود ، حداقل باید مواظب روح و روان خودم باشم .

این بازیگر ادامه داد :زمانی که من در مجموعه تلویزیونی « روزهای اعتراض» بازی کردم ، بسیاری از دوستان با من تماس گرفتند و تشکر کردند و حتی معتقد بودند که با حضور در این مجموعه روند صعودی خواهم داشت ، اما نه تنها من رو به بالا حرکت نکردم ، بلکه بیکار شدم و حالا هم هر از گاهی دوستانی که به اصطلاح من را می شناسند بطور محدود ما را به بازی دعوت می کنند که آخرین آنها تله فیلمی بود که برای سامان سالور بازی کردم و وقتی مقابل دوربین قرار گرفتم به من گفت تو که انقدر خوب هستی چرا بیکاری؟

مختاری گفت : من امروز بیشتر پاسخگوی مردم هستم ، اما بازیگری برای من دریاست و هنوز هم اعتقاد دارم در ابتدای راه هستم و دارم شنا کردن یاد می گیرم ، در صورتی که متاسفانه امروز شاهدیم که شخصی با بازی کردن در چند فیلم بعنوان استاد بازیگری در آموزشگاه فعالیت و تدریس می کند و این تعجب آور است ، چون بسیاری از هنرمندانی که تحصیلات خود را در این زمینه پشت سر گذاشته اند و سوابق زیادی هم دارند ، چنین کاری را نمی کنند .

بازیگر فیلم سینمایی «شب بخیر فرمانده» افزود: من در کنار اساتیدی چون رکن الدین خسروی ، حمید سمندریان و اکبر زنجانپور کار کرده ام که هر یک جایگاه ویژه ای در زمینه بازیگری دارند، ضمن اینکه اصالتا اهل جنوب و خرمشهر هستم و جنگ را با تمام وجود لمس کرده ام و با این شرایط حداقل اتفاقی که می افتد این است که در آثار مربوط به جنگ و جنوب که هم با فرهنگ و هم با زبان آن آشنا هستم، می توانم مثمر ثمر باشم ، در حالی که خلاف این اتفاق می‌افتد و من به عنوان یک نمونه از دوستانی هستم که فراموش شده اند و کسی به توانایی آنها توجه نمی‌کند.

shab-bekheir [2]

گلایه از کارگردان «دوئل» و داستان انتخاب برای فیلم سینمایی «روز واقعه»

وی ادامه داد : دردها زیاد است ، اما باز هم خدا را شاکرم و معتقدم شاید حکمت و قسمت این بوده، در حالی که اتفاقات و پیشنهاداتی بوده که می توانست باعث رشد بیش از پیش من شود ، به عنوان مثال من کاندیدای جدی بازی در فیلم سینمایی «روز واقعه» بودم و آقای اسدی من را دید و به سیروس مقدم که دستیارش بود گفت خودش است. من آن زمان مشغول بازی در نمایش «باغ آلبالو» چخوف بودم ، بعد که بنیاد سینمایی فارابی برای ساخت کار وارد عمل شد، همه چیز تغییر کرد و در نهایت آقای شجاع نوری نقش را بازی کرد.

مختاری در ادامه با گلایه از احمدرضا درویش کارگردان فیلم سینمایی «دوئل» گفت: این رسم مسلمانی نبود ، آقای درویش ۴۰ روز من را برد و آورد و به من گفت: این نقش برای تو است، چون تو بوی جنوب و شط می دهی. به من گفت باید وزن کم کنی که در یک هفته ۴ کیلوگرم کم کردم. درویش گفت: می‌روم آبادان و برمی گردم تا کار را تمام کنیم. خبری نشد تا اینکه دستیار ایشان آقای میرفتاح یک روز به من گفت بیا دفتر حاج آقا با شما کار دارد. رفتم و خود آقای درویش نبود. میر فتاح گفت دیشب تصمیم گرفته شد که پژمان بازغی نقش را بازی کند.

وی افزود : این حق طبیعی هر کارگردان است که بازیگرش را انتخاب کند، اما من در طول ۴۰ روز ۱۰ کیلوگرم وزن کم کردم و از آن روز به بعد هم آقای درویش را ندیدم. این انصاف نبود که چنین رفتاری با من بشود. بعد از آن آقای درویش هر جا نشست گفت این فیلم متعلق به بچه های خرمشهر است.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان گفت: هر از گاهی اگر کاری باشد و نظرم را جلب کند بازی می‌کنم، ضمن اینکه دوست ندارم خیلی از نقش‌ها را تکرار کنم. در باند کسی هم نیستم و حشر و نشر و ارتباط وسیعی با عوامل سینما ندارم. حتی در شبکه های اجتماعی حاضر نمی‌شوم. در مجموع توکلم به خدا است و امیدوارم شرایطی فراهم شود که نه تنها من، بلکه بسیاری از هنرمندانی که حرفه‌ای جز بازیگری ندارند، بتوانند فعالیت کنند و تا آنها زنده هستند برای آنها ارزش قائل باشیم، بعد از مرگ و فقدان هنرمند، توجه ارزشی ندارد.