- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

برگزاری نشست جشنواره فیلم شهر/ در راه تعامل با سینماگران

neshast-shahr

دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر تأکید کرد که این جشنواره نگاهی تعاملی به تمام سینماگران دارد.

سوره سینما – سیاوش حقیقی از حجت‌الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای راه‌اندازی مجدد این جشنواره تشکر کرد و گفت: به نظرم آقای مرادی جریانی را در سازمان فرهنگی و هنری شکل داده و در بخش‌های مختلف، نسل سوم انقلاب اسلامی را وارد عرصه فرهنگ و هنر کردند که به نظر می‌رسد بتواند در آینده تأثیرات شگرفی داشته باشد. امیدوارم ایشان در تداوم این روند موفق باشند و حاصل اعتمادشان به ما نیز مثمر ثمر باشد.

وی که در اولین نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر امروز ۱۸ آذر ماه سخن می‌گفت درباره فراخوان جشنواره فیلم شهر که از دو روز گذشته منتشر شده است، بیان کرد: این فراخوان براساس ۱۸ محور اصلی سیاست‌های کلی شهرداری تهران و سازمان فرهنگی و هنری آن شکل گرفته است. همان‌طور که می‌دانید شعار اصلی شهرداری و سازمان مهربانی است و ما نیز قرار است ادامه دهنده و گستراننده این شعار باشیم. به همین دلیل فعالیتی که قرار است در این جشنواره انجام شود و آثاری که در آن مورد توجه قرار می‌گیرد طبعا بر موضوعاتی مانند مهربانی، نظم، خوب زندگی کردن و… متمرکز خواهد بود.

دبیر جشنواره فیلم شهر ادامه داد: به طور کل اشائه فرهنگ مهربانی، گسترش نمادهای ایرانی-اسلامی در شهر، سبک زندگی، گسترش نظم، توجه شهروندان به ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تغییرات اجتماعی و زندگی نامطلوب و… مباحث کلی هستند که در فراخوان مورد توجه قرار می‌گیرد اما طبیعتا هر یک از این مباحث کلی در تصویر می‌تواند چندین و چند نمود داشته باشد.

حقیقی با اشاره به اینکه در دوره فعلی، هنر می‌تواند نقش اساسی در شکل‌گیری انگاره‌های فرهنگی جامعه و شهرنشینی داشته باشد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تغییرات مربوط به سبک زندگی که اکنون در ایران با شدت زیاد در حال شکل‌گیری است، می‌تواند از طریق هنر و مخصوصا سینما تبیین و خط دهی شود. جشنواره فیلم شهر بر همین اساس شکل گرفته و به همین دلیل مورد توجه سیاست‌گزاران شهری است. ما نیز احساس می‌کنیم که این جشنواره می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد اتفاقات بسیار مثبتی شود که البته نمونه‌های آن نیز کم نیست؛ به عنوان مثال اگر یادتان باشد آقای قالیباف در زمانی که فرمانده نیروی انتظامی بودند از طریق ابزار هنر و فیلم توانستند طی یک پروسه نسبتا کوتاه استفاده از کمربند ایمنی اتومبیل را به یک فرهنگ اجتماعی تبدیل کنند و پس از آن بود که قوانین به کمک آمد.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر در ادامه سخنانش ضمن تشریح نحوه انتخاب و داوری فیلم‌های اکران شده و نشده سینمایی و… توضیحاتی را ارائه داد و تأکید کرد: در این دوره از جشنواره به همت و لطف شورای سیاست‌گذاری بخش مسابقه اقلام تبلیغاتی را نیز وارد میدان کردیم که چندیست حذف آن از برخی جشنواره‌های معتبر مورد اعتراض برخی از صنوف خانه سینما قرار گرفته است.

وی در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم شهر به هیچ وجه قرار نیست وارد حواشی ریز و درشت سینما شود، گفت: ما جلسات متعددی در سازمان سینمایی، حوزه هنری و دیگر ارگان‌ها داشتیم و در تمام این جلسات تأکید کرده‌ایم که جشنواره فیلم شهر قرار نیست وارد حواشی سینما شود و بنای ما در جشنواره و براساس سیاست‌های کلی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و تعامل با هنرمندان است. همچنین باید تأکید کنم که ما در چند ماه گذشته جلسات متعددی با سینماگران از تمام طیف‌ها داشته‌ایم و از همه آن‌ها درخواست کرده‌ایم که برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره به کمک ما بیایند چرا که معتقدیم اگر جامعه اصناف سینمای ایران وجود نداشته باشد، سینمایی نمی‌تواند عرض اندام کند. علاوه بر این در همین‌جا باید از تعامل بسیار خوب آقای دکتر ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) برای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره تشکر کنم.

سیاوش حقیقی در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره ویژگی پنجمین جشنواره فیلم شهر و بین‌المللی بودن آن گفت: ما برنامه‌های مختلفی برای بخش بین‌الملل ترتیب داده‌ایم که از آن جمله می‌توان به تمرکز این بخش بر شهر غزه و شهر قدس اشاره کرد چرا که متأسفانه رسانه‌های وابسته به جریان صهیونیست جهانی طوری عمل کرده‌اند که کمتر نامی از شهر قدس به میان آورده می‌شود. همچنین باید بگویم که ما در بخش بین‌الملل قصد داریم در تعاملی با چند کشور دنیا اتفاق را در بحث نمایش آثار ایرانی در کشورهای دیگر رقم بزنیم که بلافاصله پس از قطعی شدن آن جزئیات آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.

در این نشست امیر عبدالحسینی (معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری و شهرداری تهران) نیز با تأکید بر پشیبانی از جشنواره فیلم شهر اضافه کرد: از زمان تصدی حجت الاسلام شهاب مرادی در سازمان، توجه جدی به مقوله هنر در دید ما قرار گرفت. نکته قابل توجه در این موضوع این است که نگاه ما به هنر، تخصصی، کارشناسانه و حرفه‌ایست و اساسا هنری مد نظر ماست که از حضور اساتید فن برخوردار باشد. علاوه بر این هنر مورد توجه ما باید معطوف به اهداف سازمان فرهنگی و هنری مانند توجه به سبک زندگی، هویت ملی و اسلامی و… باشد و البته نیاز شهروندان را نیز مورد توجه قرار دهد.

وی سپس در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا فیلم‌هایی که به مقوله شهر توجه جدی دارند اما در وزارت ارشاد دچار مشکل اکران شده‌اند نیز به جشنواره فیلم شهر راه پیدا خواهند کرد یا خیر، گفت: سیاست‌گذاری ما در هنر تمام بایدها و نبایدهایی است که سیاست‌گذار اصلی هنر و فرهنگ تصویب می‌کند و تأکید داریم که در حوزه سینما و جشنواره نیز همین نگاه جاری خواهد بود. طبیعی است که نهاد متولی در حوزه سینما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما درباره مقوله فیلم‌ها نگاه آن‌ها را دنبال خواهیم کرد.

عبدالحسینی همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد که جشنواره فیلم شهر مجددا در سال آینده تعطیل نشود؟ اضافه کرد: معمولا جشنواره‌ها در نخستین دوره خود گیر می‌کنند و ادامه‌دار نیستند اما همین‌که جشنواره فیلم شهر به دوره پنجمین خود رسیده، معلوم است که عزم جدی برای برگزاری آن در شهرداری وجود دارد اما گاهی تغییر مدیران باعث وقفه‌هایی در اجرای آن شده است. ما در این دوره تلاش داریم که سندی فرادستی برای جشنواره به تصویب برسانیم که باعث شود تغییرات مدیران در برگزاری جشنواره مشکلی ایجاد نکند.

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم شهر در این نشست با ابراز امیدواری از همراهی رسانه‌ها در برگزاری جشنواره خاطرنشان کرد: امیدواریم که جشنواره فیلم شهر تبدیل به یک حرکت فراگیر و تأثیرگذار شود. به نظر می‌رسد این جشنواره بتواند جایگاه سینماگران را در کنار روند رشد و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی که شهرداری تهران مد نظر قرار داده، مستحکم کند و مشارکت آن‌ها را به موازات با توسعه عمرانی زیرساخت‌ها افزایش دهد.

در پایان این نشست خبری، احکام مدیران پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به آن‌ها اهدا شد.