- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

توضیح افخمی درباره گلایه جمشید مشایخی/ وقتی آنتن خالی است باید کنداکتور را پر کرد

alireza-afkhami

علیرضا افخمی درباره انتقادهای جمشید مشایخی به فیلمنامه مجموعه «همه چیز آنجاست» پاسخ داد.

علیرضا افخمی مشاور فیلمنامه مجموعه «همه چیز آنجاست» در مورد نگارش همزمان فیلمنامه و مشکلات تولید به سوره سینما گفت : این مساله متعارف است که معمولا در انتهای کار چنین روندی پیش می آید و ما گاهی مجبوریم به دلیل نزدیک شدن به اتمام قرار داد یک بازیگر به هر دلیلی برخی سکانس‌ها را رج بزنیم و بر آن اساس بنویسیم ، اما در مجموع کلیت داستان از همان ابتدا مشخص بوده و ما مشکلی برای ادامه نداریم.  مسئولان با یک طرح کامل ۸۰ صفحه ای تولید کار را تایید کردند، منتها زمانی به دلیل برنامه ریزی بازیگران و لوکیشن ها دیالوگ نویسی برخی سکانس ها زودتر انجام می‌شود .

وی ادامه داد : ما در حال حاضر تا قسمت ۳۶ را بطور کامل تصویربرداری کردیم و همزمان هم مراحل پس تولید را انجام می دهیم و مشکل خاصی وجود ندارد و به نظرم با توجه به اینکه تا حدود قسمت دهم یک بسترسازی و طرح مقدمات ضروری داستان بوده ، داستان از این به بعد یک شیب صعودی می گیرد و از حدود قسمت پانزدهم مخاطب تفاوت بیشتری را حس خواهد کرد و با مجموعه همراه خواهد شد.

افخمی درباره گلایه جمشید مشایخی از دیر رسیدن فیلمنامه گفت: آقای مشایخی درست می فرمایند و حکم استادی من را دارند. در همین راستا نامه ای نیز برای من نوشتند و گله داشتند که باید دیالوگ‌ها چند روز قبل به دست ما برسد تا روی نقش کار کنیم که این حرف منطقی و درستی است ، اما این جریان و روند معیوب سال‌هاست که وجود دارد و هیچگاه چنین اتفاقی نیفتاده است. برای همین سریال من با آقای زین‌العابدین مدیر شبکه سه سیما صحبت کردم و درخواست داشتم که زمان تصویربرداری و پخش عقب بیفتد تا فیلمنامه بصورت کامل آماده شود و بازیگر بتواند راجع به نقش و فضای کار با کارگردان وارد بحث شده و تحلیل درست صورت بگیرد و این روند درست کار است ، اما تلویزیون هم در این راستا ملزومات خود را دارد و در فصلی که آنتن خالی است باید کار را برساند و در نهایت چنین شرایطی پیش می آید.

این فیلمنامه نویس درباره نبود برنامه ریزی بلند مدت برای تولید مجموعه ها از سوی مدیران تلویزیون گفت: طبیعی است که تلویزیون در سال‌های اخیر از لحاظ اقتصادی دچار مشکل است و برنامه ریزی بلند مدت بستگی به فراهم کردن شرایط مساعد است که یکی از آنها مسائل اقتصادی محسوب می‌شود. هر چند که این مشکل سال‌هاست که وجود دارد ، ولی اخیرا شدت گرفته است. در این مسیر فقط نمی توان مدیران تلویزیون را مقصر دانست.

افخمی در ادامه افزود: به عنوان مثال برای تولید مجموعه های مناسبتی بارها مدیران تلویزیون زودتر از موعد هم فراخوان ارائه طرح فیلمنامه را داده اند و در این مقطع طرح هایی ارائه می‌شود و مورد تایید نیست و برخی ها هم طرح خود را آماده نکرده اند، چون طبع و حس نویسنده و هنرمند قابل برنامه ریزی نیست و حتی گاهی بعد از نگارش ۱۰ قسمت از فیلمنامه در یک سکانس گیر می‌کند ، پس جریان حسی ، عاطفی فیلمنامه نویس هم دخیل است و نمی توان همه اشکال را گردن بودجه و مدیران انداخت. در هر صورت امیدوارم که روزی شرایط مهیا شود که فیلمنامه ها پیش از آغاز تولید بطور کامل نوشته شود.