- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

درباره فیلم‌ها و فیلمسازان «نگاه نو» جشنواره فجر/ خون تازه در رگ‌های سینما

negahe-no-films

حضور فیلمسازان اول و چهره‌های تازه در عرصه کارگردانی، خونی تازه در رگ‌های سینمای ایران است.

سوره سینما میثم محمدی: هر سال با حجمی از فیلم های سینمایی روبرو هستیم که توسط جوانان و فیلمسازانی ساخته می شود که به تازگی پای در مسیر سینما گذاشته اند و به حق هم در میان آنها استعدادها و در واقع هنرمندان خوش ذوق زیادی پیدا می شود که می توانند بعنوان سرمایه های سینمای ایران در آینده حضور داشته باشند . به همین دلیل سالهاست که بخش «نگاه نو» که اختصاص به فیلم اولی ها دارد مورد توجه صاحب نظران و علاقمندان جدی سینما قرار می گیرد .در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر هم ۱۱ فیلمساز و فیلم در این بخش حضور دارند که در بخش ابتدایی این گزارش نکاتی در مورد فیلمسازان و آثار آنها ذکر شده است .

mahi-siah-koochooloo [1]

مجید اسماعیلی در سال ۱۳۷۵ با ورود به هنرستان صدا و سیما فعالیت خود را در زمینه هنر آغاز کرد و بعد با تداوم فعالیت های خود وارد سینما شد . اسماعیلی که بیشتر آثار تلویزیونی او در زمینه های اجتماعی قرار دارد ، بیشتر به مسائل و روابط انسانی در جامعه توجه دارد و از آنها بعنوان دغدغه خود یاد می کند .او در سال ۱۳۸۸ اولین فیلم تلویزیونی خود به نام «نزدیکتر بیا » را در مقام کارگردان تولید کرد و در سال ۱۳۸۹ نیز فیلم تلویزیونی «کمی دورتر» را مقابل دوربین برد .سال ۱۳۹۰ اسماعیلی فیلم های تلویزیونی «خدا جیرجیرک ها را دوست دارد» و «خشت بهشت را کارگردانی کرد و پس از آن در سال ۱۳۹۱ کار خود را با کارگردانی «رقص روی یخ» ادامه داد و سال ۱۳۹۳ و پیش از تولید اولین فیلم بلند سینمایی خود ، «گمیچی» را ساخت . مجید اسماعیلی حدود دو ماه پیش کارگردانی «ماهی سیاه کوچولو» بعنوان اولین اثر سینمایی خود را براساس فیلمنامه ای از علی طالب آبادی آغاز کرد. این فیلم که تهیه کنندگی آن را محمدرضا شفیعی بر عهده دارد بطور کامل در جنگل های آمل فیلمبرداری شده است و حدود ۵۰ روز مرحله فیلمبرداری آن به طول انجامید و تدوین و دیگر مراحل فنی نیز همزمان انجام شد تا اینکه کار برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شد .در این فیلم مریلا زارعی حضور دارد که پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگری از سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر بخاطر بازی در فیلم سینمایی «شیار۱۴۳» ، در هیچ اثر دیگری حضور نداشت و حالا همبازی شدن او با مصطفی زمانی و همایون ارشادی می تواند نوید تجربه خوبی را بدهد . حالا باید منتظر ماند و دید که زارعی مانند سال گذشته هم می تواند با بازی در این اثر بدرخشد و نظر داوران را به خود جلب کند؟ اگر قرار باشد اسماعیلی را به واسطه کارهای تلویزیونی که انجام داده است بشناسیم ، باید فارغ از هر نوع قطعیتی از او بعنوان یک فیلمساز با دغدغه های اجتماعی و علاقمند به روابط و موضوعات انسانی یاد کنیم که البته از لحاظ تکنیک و اجرا نیز تسلط و درک بالایی از زبان تصویر دارد و کارگردانی او می تواند به یکی از شاخصه های فیلم سینمایی «ماهی سیاه کوچولو» تبدیل شود . داستان فیلم سینمایی«ماهی سیاه کوچولو» در دهه ۶۰ می گذرد و در بستر اتفاقات و مبارزات علیه منافقین روایت می شود . خلاصه داستان این فیلم چنین آمده است: اگر ناگهان پرنده ها به پرواز درآمدند ، یعنی دشمن پشت بوته هاست اما اگر پرنده ای پرید شاید پی دانه ای می رود. جنگجویان خطاکار تنها به پیروزی فکر می کنند پس بدیهی است که به سمت هر جنبشی پشت بوته ها یورش می برند اما جنگجویان خردمند که حواس، درک و عکس العمل شان را یکپارچه کرده اند تفاوت پروازهای دسته جمعی و تنها را می دانند. آنها آگاهی بر نشانه ها را طی آموختن «آئین دلاوری» زیست کرده و می دانند موقعیت پس از پیروزی مهم است نه پیروز شدن. 

nazdiktar [2]

مصطفی احمدی بعد از ۲۳ سال فعالیت در عرصه‌ی سینما اولین فیلم بلند خود را ساخته است .وی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۳ بعنوان دستیار کارگردان آغاز کرد و سپس برای تحصیل در رشته سینما به ویرجینیای شمالی سفر کرد .پس از بازگشت از ایالات متحده آمریکا فعالیت خود را در زمینه سینما از سر گرفت و در سال ۱۳۷۴ یک فیلم تلویزیونی به نام «مکالمه» را کارگردانی کرد .سپس در سال ۱۳۷۵ نیز یک مینی سریال با عنوان «مسافر تاریکی» را برای تلویزیون ساخت . احمدی در زمینه برنامه ریزی و دستیاری با فیلمسازانی چون ابراهیم حاتمی کیا ، رخشان بنی اعتماد ، محمد بزرگ نیا ، مرضیه برومند ، منیژه حکمت و احمد امینی همکاری داشته است و آخرین فعالیتی که در این زمینه داشته حضور ، در یک فیلم به نام «جزیره ذرت» است که محصول کشور گرجستان بوده است . حالا مصطفی احمدی با فیلم سینمایی «نزدیکتر» حرکت در مسیر سینما را آغاز کرده است . این فیلم اوایل آبان ماه کار تصویربرداری خود را آغاز کرد و حدود ۴۰ جلسه در لوکیشن های تهران و اطراف آن کار را به پایان رساند . وقتی به عوامل و بازیگران این فیلم سینمایی نگاه می کنیم ، بیراه نیست که انتظار یک فیلم خوب را داشته باشیم . حضور بهرام توکلی در ترکیب فیلمنامه نویسان «نزدیکتر» کافی است تا بدانیم که قرار است با یک فضای متفکرانه روبرو باشیم . از طرفی هم ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی نشان می دهد که از لحاظ بازی ها نیز باید نگاه ویژه ای به اولین تجربه سینمایی مصطفی احمدی داشت . پارسا پیروز فر ، پگاه آهنگرانی ، نازنین فراهانی و صابر ابر بازیگرانی هستند که اجرای خوب آنها می تواند به یک امتیاز در فیلم تبدیل شود ، هرچند که باید منتظر ماند و به تماشا نشست . حضور محمدرضا بزرگ نیا بعنوان مشاور کارگردان و بهرام بدخشانی بعنوان فیلمبردار و همچنین سعید ملکان در مقام طراح گریم به نوعی از هر لحاظ فیلم «نزدیکتر» را پر ستاره کرده است . این فیلم درباره خانواده ای است که پس از مدت ها دور هم جمع می شوند و در بستر خانواده اتفاقاتی رخ می دهد که دستاویزی برای مفاهیمی چون مدارا ، گفتگو و فرهنگ آشتی را در خلال روابط میان شخصیت ها کنکاش می‌کند.

bedoone-marz [3]

امیر حسین عسگری متولد سال ۱۳۵۷ تهران است . او فعالیت خود را با تاتر آغاز کرد و پس از پایان تحصیلات خود در دانشکده هنرهای دراماتیک وارد عرصه سینما و تلوزیون شد . دستیاری و برنامه‌ریزی او در بیش از ۵۰ فیلم و سریال ،سبب شد تا با استفاده از تجربیات این سالها دست به ساخت اولین فیلم کوتاهش بزند ، فیلمی با نام (چرت کوتاه ۲۰۰۸) که فیلمی کاملا تجربی بود.فیلم (باشه برای بعد۲۰۱۲) دومین فیلم کوتاه او محسوب میشود که باحضور در جشنواره های داخلی و بین المللی موفقیتهایی را برای او به ارمغان آورد. او بلافاصله بعد ازساخت فیلم کوتاه (باشه برای بعد )ساخت فیلم بلند بدون مرز(۲۰۱۴) را آغاز کرد.بدون مرز اولین ساخته امیر حسین عسگری است، که اولین حضور جهانی اش را در جشنواره بین المللی فیلم توکیو موفق به دریافت عنوان آینده آسیا و بهترین فیلم این بخش در سال ۲۰۱۴ شد . عسگری هم یکی از کارگردانان خوش فکر و مستعدی است که در اولین تجربه سینمایی خود نشان داده که زبان سینما را بخوبی می داند و در فضاسازی و طراحی میزانسن ها دقیق عمل کرده است . «بدون مرز» فیلمی است با موضوع ضد جنگ که با بازیگرانی محدود و در لوکیشنی محدود داستان پسربچه ای را روایت می کند که در یک کشتی متروکه زندگی می کند و حضور یک فرد خارجی به حریم او اتفاقاتی را موجب می شود تا بستری برای طرح مفاهیمی چون نوع دوستی و تقبیح پدیده جنگ بوجود آید . عسگری درباره اولین فیلم بلندی سینمایی خود یادداشتی نوشته است: نمی دانم. نمی‌دانم امروز که این مطلب را می‌نویسم، در دوردست ، چند کودک جان خود را از دست می‌دهند ، چند کودک بدون پدر، و چند مادر بدون کودک می‌شوند. حتی فکر کردن به این موضوع آزارم می‌دهد. نمی دانم ، اما این فلسفه جنگ است . جنگ می‌خواهد همه مانند خودش تنها باشند.

jame-daran [4]

حمیدرضا قطبی فارغ التحصیل تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. او فعالیت سینمایی خود را بصورت جدی از سال ۱۳۶۵ در سمت دستیار کارگردان و برنامه ریز آغاز کرده است و در این سالها تعداد زیادی فیلم کوتاه و مستند ساخته است . از فیلم های او می توان به «زادگاه من» ، «ویلای اجاره ای» ، «با چشمان باز» ، «در انتها» ، «تنهایی بی پایان» و «ماه دیدار اشاره کرد . او با برخی از این آثار در دوره های مختلف جشنواره رشد نیز حضور داشته است و برخی از آثار او نیز در موسسه رسانه های تصویری عرضه شده است . تولید فیلم سینمایی «جامه دران» هم بعنوان اولین پروژه سینمایی کارگردانش در مقاطع مختلف تصویربرداری به پایان رسید و کارهای فنی آن نیز تمام شد تا برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شود .از گفتگوهایی که کارگردان این اثر دارد می توان به این نتیجه رسید که با یک فیلم زن محور مواجه هستیم که البته در سه اپیزود روایت خواهد شد . قطبی معتقد است که «جامه دران» فیلمنامه منسجمی دارد و داستان زندگی زنی به نام شیرین را روایت می کند که در مراسم ختم پدرش به روابط جدیدی در زندگی او پی می‌برد و حقایقی تازه را کشف می‌کند . این فیلم به مضامینی چون بی عدالتی های اجتماعی و طبقاتی و نقد رفتار فردی و کتمان حقیقت می پردازد که هر یک از اینها می تواند نگاههای مخاطب را به خود جلب کند ، ضمن اینکه عدول از ساختار کلاسیک و انتخاب یک روایت اپیزودیک نیز از دیگر نکاتی است که مخاطب را برای دیدن این فیلم ترغیب می کند . «جامه‌دران» عنوان مجموعه داستانی از «ناهید طباطبایی» است که از سوی «نشرچشمه» منتشر شده است . پیش از این علیرضا رییسیان رمان «چهل سالگی» طباطبایی را دستمایه فیلم سینمایی خود کرده بود . مجموعه «جامه دران» اولین‌بار در سال ۱۳۷۶ منتشر شده و شامل داستان‌هایی همچون «از یادرفته در باد» ، «جامه‌دران» ، «جدول کلمات متقاطع» ، «مراسم ختم آقای …» ، «دوچرخه دکتر» ، «شهر چرخ و فلک ها» و «کبوترهای سفید» است . باید دید حمیدرضا قطبی که گفته می شود روایتی وفادارانه از داستان طباطبایی را به تصویر کشیده است ، تا چه میزان توانسته با استفاده از دانش سینمایی خود این اقتباس ادبی را به فیلمی قابل قبول تبدیل کند . همین فاکتورها باعث می‌شود که بعنوان یک اثر اقتباسی نگاه متفاوت تری به نخستین تجربه حمیدرضا قطبی داشته باشند . در این فیلم سینمایی که تهیه کنندگی آن بر عهده سید جمال ساداتیان است، بازیگرانی چون مهتاب کرامتی ، مصطفی زمانی ،‌ پگاه آهنگرانی، باران کوثری، افسر اسدی ، محمود بهروزیان ، فرزانه نشاط‌خواه و الهام نامی به ایفای نقش می‌پردازند.

nahid [5]

آیدا پناهنده فارغ‌التحصیل رشته فیلمبرداری در مقطع کارشناسی و سینما در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده سینما و تئاتر است اولین تجربه آیدا پناهنده در زمینه کارگردانی فیلم تلویزیونی .«قصه داوود و قمری» است . او فیلم های کوتاه «آن دست‌ها»، «روشنایی‌های شهر»، «تاج‌خروس»، «گلدان‌های زمستانی» و مستندهای «ایراندخت» و «خانه قمرخانم» را کارگردانی کرده‌ است . پناهنده جایزه بهترین فیلم کوتاه را در سال ۱۳۸۴ با فیلم «آن دست ها» و در بخش نگاه نو جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از آن خود کرد. همچنین او برندهٔ دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه کوتاه داستانی برای فیلم «روشنایی‌های شهر»، در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران (سال ۱۳۸۶) شد . این کارگردان جوان برندهٔ جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی برای فیلم تاج «خروس» در دوازدهمین جشن خانه سینما (اولین جشن مستقل فیلم کوتاه-۱۳۸۷) شده و در همان سال برای فیلم «تاج خروس» دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین استعداد جوان را درجشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران (۱۳۸۷) دریافت کرد . «ناهید» هم یکی از فیلم هایی است که این روزها بعنوان یکی از آثار خوب حاضر در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر از آن یاد می شود . طبق شنیده ها این فیلم یک ملودرام عاشقانه و اجتماعی است که تصویربرداری آن در بندرانزلی انجام شده است. از نکات بارز این فیلم سینمایی حضور نوید محمدزاده پس از آخرین نقش آفرینی اش در فیلم «من عصبانی نیستم» است که حواشی بسیاری را نیز به همراه داشت اما مورد تحسین بسیاری از منتقدان و صاحب نظران قرار گرفت . از طرفی هم گفته می شود پژمان بازغی نیز پس از سالها در «ناهید» نقش متفاوتی را ایفا کرده است . ساره بیات هم بعنوان بازیگر اصلی زن این فیلم حضور دارد که در مجموع ترکیب این هنرمندان می تواند تیم بازیگری این فیلم سینمایی را مورد توجه قرار دهد . نکته دیگری که قابل ذکر است حضور بیژن امکانیان بازیگر و ستاره سابق سینمای ایران بعنوان تهیه کننده این اثر است که البته چهارمین تجربه تهیه کنندگی خود را پشت سر می گذارد . این فیلم با ۳۷ جلسه تصویربرداری در بیش از ۳۰ لوکیشن در بندرانزلی مقابل دوربین رفته و در واقع با زبانی واقع گرایانه داستان زندگی شخصیت اصلی داستان به نام ناهید را روایت می کند که در چالش با مشکلات و معضلات خود است و تلاش می کند که سر و سامانی به اوضاع بدهد. آیدا پناهنده یکی از دو زن کارگردان حاضر در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر است که باید منتظر بود و عملکرد آنها را دید.