- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کتاب «سرگذشت لابراتوارها در سینمای ایران» منتشر می‌شود

labratooar-fajr33

کتاب «سرگذشت لابراتوارها در سینمای ایران» ۱۴ بهمن‌ماه و در حاشیه جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شود.

سوره سینما- مقدمه کتاب به قلم ایرج تقی‌پور نوشته می‌شود. همچنین علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره یادداشتی را ابتدای کتاب دارد. ویراستار و مشاور پروژه، سعید قطبی‌زاده است. روی جلد کتاب توسط مینو ایرانپور طراحی شده و زیر نظر آقای ایرج تقیپور نوشته می‌شود. محمدعلی حیدری گردآورنده‎‌ کتاب «سرگذشت لابراتوارها در سینمای ایران» است.

این کتاب شامل پنج فصل است: فصل اول: چیستیِ لابراتوار و سیر تحول آن در جهان، فصل دوم: تاریخچه‌ی پیدایش ظهور فیلم در ایران از گذشته تا به امروز (لابراتوار استدیو بدیع- لابراتوار استدیو فیلم‌ساز- لابراتوار وزارت فرهنگ و هنر (قبل و بعد از انقلاب)- لابراتوار تلویزیون- لابراتوار ارتش)، فصل سوم: پای صحبت مدیران استدیوها و متخصصان لابراتوار، فصل چهارم: خاطرات برخی سینماگران در خصوص لابراتوارها، فصل پنجم: فهرستی کامل از تمام فعالان لابراتوار طی دهه‌های گذشته، فصل ششم: تصاویری دیده نشده و تلخ و شیرین از رونق و کِسادی لابراتوارها در سال‌های دور و نزدیک.

پژوهش کتاب از ۱۵ دی‌ماه توسط یک تیم هفت نفره آغاز شد و در تاریخ هشت بهمن ماه نسخه نهایی کتاب آماده و تحویل دفتر جشنواره می‌شود. محمدعلی حیدری پیش از این کتاب «گفتگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی (دهه شصت)» را گردآوری کرده است.