- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مقدم‌دوست: دوستداران نماز، مخاطب فیلم من هستند

hadi-moghadam-doost

سوره سینما – نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «سر به مهر» با حضور هادی مقدم‌ دوست کارگردان، محمد‌رضا شفیعی تهیه‌کننده، خشایار موحدیان تدوینگر،  خاطره اسدی و آرش مجیدی بازیگران شامگاه جمعه ۱۹ بهمن ماه در تالار سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

Sar Be Mohr_006 [1]

در ابتدای این نشست هادی مقدم‌ دوست گفت: ایده اصلی کار قبل از فیلم بی‌پولی و وضعیت سفید شکل گرفت، با آقای نعمت‌الله صحبت کردیم حتی اسم فیلم را ایشان پیشنهاد دادند، بعد از انجام وضعیت سفید تلاش کردیم فیلمنامه را نوشته و بارها آن را بازنویسی کنیم، امیدوارم فیلمی ساخته باشم که برای مخاطب فایده و خاصیتی داشته باشد.

محمد‌رضا شفیعی درباره چگونگی مراحل تولید فیلم گفت: زمانی که فیلمنامه را به ارشاد برای پروانه ساخت دادیم متاسفانه یک سال معطل شدیم. هیچ وقت مستقیم و صریح به ما نگفتند اشکال کجاست و ابراز می‌کردند فیلم ضد نماز است. از زمان مدیریت آقای عظیمی گفت‌ و گوهای جدی‌تری کردیم، ایشان اعتماد کردند اگر زودتر پروانه ساخت را می‌گرفتیم فرصت بیشتری برای تولید کار داشتیم. این فیلم، فیلم گران قیمتی نبود. حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شد. برای شخصیت اول داستان باید از یک بازیگر چهره که بتواند با بیننده ارتباط برقرار کند باید استفاده می‌کردیم. در مورد عوامل فنی نیز نباید صرفه‌جویی می‌کردیم.

Sar Be Mohr_004 [2]

خاطره اسدی یکی از بازیگران فیلم درباره این همکاری گفت: مثل اکثر پروژه‌ها فیلمنامه را خواندم به عقیده من شخصیت‌پردازی آن بسیار خوب بود و با جزئیات فراوان به زن در فیلم اشاره شده بود قصه و روایت آن برایم جذاب بود و به نظرم فیلم زنانه آمد در شرایطی که کمتر فیلمنامه‌ها به زنان و شخصیت آنها می‌پردازند این فیلمنامه ویژگی مورد علاقه من را داشت.

Sar Be Mohr_003 [3]

آرش مجیدی درباره حضورش در فیلم توضیح داد: همبازی شدن با لیلا حاتمی و حضور در گروهی بی‌نظیر و موفق برایم دلیل کافی بود که در این فیلم حضور داشته باشم. حامد فردی است که مدتهاست به صبا فکر می‌کند و هیچ کجا مشخص نیست واکنش او درباره نماز چه باید باشد. فردی کاملا خاکستری است.

در ادامه مقدم‌ دوست درباره ضرورت ساخت فیلم گفت: دلیل اینکه فیلم را ساختم برای این بود که برخی از افراد شهامت ابراز نماز خواندن را ندارند. این دلیل اصلی بود اینکه یک آدم به دلایل مختلف از جمله خانواده، جامعه، شهامت ابراز نماز خواندن را ندارد. موضوعی بود که همیشه ذهنم با آن درگیر بود. ما نمی‌توانیم ارتباط با خدا را نادیده بگیریم. کم‌رویی و ناتوانی در ابراز نماز خواندن برایم اهمیت داشت. مخاطب اصلی فیلم من افرادی هستند که درباره نماز نخواندن فلسفه‌بافی نمی‌کنند، اعتماد به نفس دارند. با خود صادق هستند و به نوعی می‌توان گفت پذیرندگی دارند. هیچ کس نمی‌تواند منکر خداوند و پرستش آن باشد. کسانی مخاطب فیلم من هستند که محبت به نماز دارند.

Sar Be Mohr_008 [4]

مقدم‌دوست در ادامه درباره هدفگذاری فیلم گفت: شخصیت اصلی داستان به دلیل خجالت و ضعف در وجودش از ابراز نماز خواندن پرهیز می‌کند. فیلم به گونه‌ای شناسایی این شخصیت و عبور از ضعف‌هایش است، من می‌خواستم در مراحل مختلف صبا از ضعف‌هایش عبور کند و نماز خواندنش را ابراز کند.

در انتهای این نشست هادی مقدم‌دوست در پاسخ به این سوال که چرا شخصیت اصلی داستان وبلاگ‌نویس است گفت: من نمی‌توانم بگویم عمر وبلاگ‌نویسی به سر آمده، بسیاری از افراد در این جمع وبلاگ‌نویس هستند. ایران پایتخت وبلاگ‌نویسی جهان است و من با وبلاگ‌نویسی شخصیتم سعی کردم بیشتر به او نزدیک شوم.