- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

در شناخت و تعریف سینمای دینی رو به جلو حرکت کرده‌ایم

moghadam-doost

یک کارگردان سینما معتقد است سینمای دینی پدیده‌ای بالغ، سالم و بدون تعریف کامل است.

سوره سینما- پایگاه خبری حوزه هنری نوشت: هادی مقدم دوست کارگردان سینما که با امسال با سه اثر دربخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم رویش حضور دارد، در ارتباط با سینمای دینی و این که چرا تعریف درستی در این مورد نداریم، گفت: به نظر می‌رسد ما همچنان تعریف مشخصی از سینمای دینی و یا فیلم دینی نداریم که این تعریف به صورت بسیار جامع و کامل و بدون هجو در ذهن ما به ثبت رسیده باشد. به نظرم باید قبل از هر کاری بر روی این موضوع کار کنیم که سینمای دینی دقیقاً چه تعریفی دارد و با چه نگاهی در این سینما رو به رو هستیم.

کارگردان فیلم سینمایی «سر به مهر» با اشاره به این که در شناخت و تعریف از سینمای دینی نسبت به گذشته چند پله رو به جلو حرکت کرده‌ایم، گفت: البته در حال حاضر با گذشت بحث و گفت و گو در این مورد به مراحل خوبی نیز رسیده‌ایم و با خیال راحت‌تر می‌توانیم بگوییم که یک پله جلو‌تر از قبل ایستاده‌ایم. به نظرم در جلسات نقد و برسی گاهی اوقات آنقدر به آسیب‌شناسی چیزی تحت عنوان سینمای دینی می‌پردازیم که گویا نسبت به آن به تعریف مشخصی رسیده‌ایم اما به نظرم ما همچنان تعریف کاملی از این پدیده بالغ و سالم نداریم.

وی با بیان این مطلب که باید واقعیت را دید و به‌‌ همان اندازه توقع داشت، گفت: اگر می‌خواهیم گامی رو به جلو برداریم و درحقیقت درجا نزنیم و یا در بین خودمان به عنوان سینماگر تردید نداشته باشیم، باید تلاش کنیم به یک تعریف درست به همراه شناخت کافی و وافی از این پدیده برسیم و ابزارهایی را که برای کار در این مورد نیاز داریم بشناسیم و به جمع آوری آن بپردازیم. اصلاً دقت کنیم که می‌توانیم تعریفی داشته باشیم یا خیر. در شرایط فعلی که سینمای ما در آن وجود دارد با توقعاتمان نسبت به پدیده‌های اطراف حرکت می‌کنیم و نه آن چیزی که در واقعیات وجود دارد. واقعاً حیرت می‌کنم چرا باید به آسیب‌شناسی سینمای دینی بپردازیم، آن هم در زمانی که هنوز تعریف کاملی از این پدیده سالم نداریم.

نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در سه بخش «ملی»، «جوانه‌های رویش» و «خارج از مسابقه» از فردا سه شنبه ۵ اسفندماه تا پنج شنبه ۷ اسفندماه در پردیس سینمایی آزادی تهران برگزار می‌شود و با معرفی برگزیدگان در روز جمعه ۸ اسفندماه در تالار اندیشه حوزه هنری به پایان می‌رسد.