- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جشنواره فجر زمینه دیده شدن فیلم‌های کودک را فراهم کرد

shahin-amin

شاهین امین تأکید کرد برای دیدن شدن یک فیلم خوب در ژانر کودک، ابتدا باید زمینه آن فراهم شود.

امین درباره اینکه آیا سی و سومین جشنواره فیلم فجر نسبت به فیلم‌های کودک حاضر در این رویداد بی مهری نشان داد، گفت: فیلم های «قول» و «فرار از قلعه رودخان» در برنامه های نمایش جشنواره فیلم فجر قرار داده شد و حالا صحبت هایی شنیده می شود مبنی بر اینکه آیا رویکرد جشنواره نسبت به آنها عادلانه بوده یا نه. در این زمینه باید توجه کنیم که جشنواره امسال بهترین کاری را که می‌توانست در حق این آثار انجام دهد برای آنها انجام داد و این امکان را فراهم کرد که فیلم ها در جشنواره دیده شوند. این اصلی ترین خواسته هر فیلم از جشنواره است و دوره سی و سوم به همه متقاضیان به شکل یکسان پاسخ داد.

وی افزود: درباره فیلم های کودک، مسئله ای که قابل توجه باشد این است که ما داریم سینمای کودک را از دست می‌دهیم. ما فیلم کودک داریم اما نه برای اکران، بلکه برای حضور در جشنواره ها. الان در دهه ۶۰ قرار نگرفته ایم و نمی توان انتظار داشت چیزی که در آن روزها برای مخاطب جذاب بوده حالا هم باشد.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: الان فیلم هایی تولید می شود که هم در ساختار و هم در محتوا، حتی از آثار دهه شصت هم عقب‌تر به حساب می آید. در دنیای امروز که مخاطب کودک و نوجوان به راحتی به آثار فوق العاده خوب خارجی دسترسی دارد، باید رقابت را جدی گرفت تا سینمای کودک جریان یابد. فراموش نکنیم که کودکان به تنهایی به سینما نمی‌روند و فیلمسازان باید به گونه ای کار کنند که حاصل کارشان برای بزرگترها نیز جذاب باشد.

این منتقد درباره اینکه «قول» و «فرار از قلعه رودخان» در جشنواره کودک درخشیدند اما در جشنواره فجر فروغی نداشتند توضیح داد: باید قبول کرد که موفقیت یک فیلم کودک در جشنواره فیلم فجر نیازمند وجود یک بستر مناسب است. تنها با یکی دو فیلم خوب نمی توان برای سینمای کودک جریان سازی کرد. همانطور که یک فیلم خوب بدون تبلیغات کافی شکست می‌خورد، فیلم کودک هم چه برای حضور در جشنواره و چه برای جریان ساز بودن در سینما نیاز به شرایط مناسب در همه زمینه ها اعم از تولید، اکران و … دارد. نباید از جشنواره فیلم فجر توقع داشت موقعیت خاص و ویژه را برای فیلم‌های کودک رقم بزند.

در جشنواره سی و سوم فجر دو فیلم «قول» و «فرار از قلعه رودخان» به عنوان آثار برتر ژانر کودک و نوجوان حاضر بودند اما در هیج رشته ای کاندیدا نشدند.