- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حسرت بعضی نقش‌ها به دلم مانده است/ هنوز به آنچه در بازیگری می‌خواهم، نرسیده‌ام

amir-jafari

بازیگر مجموعه «تعبیر وارونه یک رویا» تاکید کرد فرصت بازی در بعضی نقش‌ها را به خاطر سنش از دست داده است.

سوره سینما- محیا رضایی: امیر جعفری یکی از بازیگران مستعد تئاتر، تلویزیون و سینما است. بازیگری که می‌تواند با هر نقش‌آفرینی مخاطب را شگفت زده و غافلگیر کند. آنهایی که او را روی صحنه دیده‌اند، خاطره نقش‌آفرینی‌هایش را در ذهن دارند و آنهایی که تماشاگر مجموعه‌های تلویزیونی هستند، نام و چهره‌اش را می شناسند. امیر جعفری این روزها در نقشی متفاوت در مجموعه تازه فریدون جیرانی بازی می‌کند. بازگشت او به تلویزیون حتما همراه با شگفتی برای ما است.

امیر جعفری درباره این مجموعه به سوره سینما گفت: «تعبیر وارونه یک رویا» یک سریال جاسوسی در بستر ملودرام است. من تا به حال چنین تجربه ای نداشتم به همین خاطر دوست دارم در دل کار نفوذ کنم و ببینم چطور می توانم از عهده آن بر آیم. این سریال به هیچ وجه سیاسی نیست. اگر اینگونه بود اصلا کار را قبول نمی کردم، من اصلا حوصله کارهای سیاسی را ندارم و از اینکه هدف یک فیلم بالابردن یک جناح و پایین کشیدن جناح دیگر باشد، جذابیتی برایم ندارد. پیش از این هم همه پیشنهادهای فیلم های سیاسی را برای همین رد کردم، کاری هم به حواشی ندارم. تازه ترین مجموعه آقای جیرانی قرار است به یک مساله جاسوسی بپردازد و هواداری از جناح خاصی نیست.

این بازیگر در رابطه با نقش مدیریت جدید صدا و سیما برای حضورشان در تلویزیون گفت: من چیزی از صدا و سیما نمی‌دانم وقتی به سازمان می روم گم می شوم، حتی نمی‌دانم کدام طرف باید بروم ولی مساله عدم پرداخت دستمزد که گریبان همه را گرفته خیلی بد است. این جمله تکراری که شبکه پول ندارد، به نظر من دارد چرک می شود. خیلی بد است صدا و سیما با آن عظمت بگوید من پول ندارم، در شرایطی که بازیگر چاره دیگری هم ندارد شغلش همین است و مجبور است کار کند.

وی درباره نقش هایی که تا به حال فرصت ایفای آن را نداشت گفت: بازیگر دوست دارد کاراکترهای متعددی بازی کند. من هم از این قاعده مستثنی نبوده‌ام. یک سری نقش را به خاطر شرایط سنی از دست دادم. همان موقع که جوان بودم دوست داشتم نقش هایی بازی کنم اما فرصتش برای همیشه از دست رفت. در دوره میانسالی همه فرصت‌ها فراهم نیستند، بازیگری یک جور حسرت است و همیشه نمی شود همه آنچه را که می خواهید به دست آورید.

امیر جعفری که با سریال‌های «میوه ممنوعه» و «زیر هشت» به محبوبیت رسیده و سابقه حضور در مجموعه‌های طنز را دارد، درباره فاصله گرفتن از کارهای طنز گفت: من تقریبا ۴ سال است که از تلویزیون فاصله گرفتم وقتی دستمزدی پرداخت نمی‌شود و مهمتر از آن فیلمنامه ها چنگی به دل نمی زند انگیزه ای برای بازی نمی ماند. اگر متن خوب باشد من برای هر نقشی حاضرم، ولی مگر در سال چند کار کمدی خوب ساخته می شود که یکی هم به من پیشنهاد شود. هنوز در بازیگری به آنچه می خواستم نرسیدم. اگر همین یک کار را درست انجام دهم برایم ارجحیت دارد. هیچوقت تا آخر عمر به کارگردانی فکر نخواهم کرد.

این بازیگر که مدتی پیش بعد از خبرساز شدن ماجرای بابک زنجانی در مرکز توجه بعضی‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها بود در این باره گفت: شهرت به تنهایی برای من شرط نیست. عبدالمالک ریگی را هم خیلی‌ها می شناسند، باید کاری کنم روح خودم را هم راضی نگهدارم. درمورد مسایلی که بعد از خبری شدن داستان بابک زنجانی پیش آمد حرف نزنم بهتر است. خوشبختانه مردم همیشه پشتیبان ما هستند ما خودمان به خودمان رحم نمی کنیم. حرف زدن از بعضی مسایل واقعا بی‌فایده است ولی این اتفاقات بین خودمان و در حرفه ما است، مردم که در مرکز این حواشی نیستند، حتی به گوششان هم نمی‌رسد که بخواهند بگویند فلان بازیگر محبوبیت ندارد.

جعفری درباره نمایش «پاییز» که اواخر سال گذشته روی صحنه رفت و یک شب هم نمایش آن به خاطر ادبیات نادرست برخی بازیگران لغو شد گفت: در تمام دنیا وقتی یک کار انجام می‌دهند خوب است اما اگر ما انجام دهیم خودمان خودمان را قبول نداریم. مثلا اگر در تئاتری که بازی می کنم چند تا کلمه در قصه خانوادگی روی صحنه گفته شود می‌گویند کار مبتذل است، ولی یک فیلم امریکایی که در آن دیالوگ‌های نامناسب وجود دارد، از نظر بیننده اشکالی ندارد.