- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بازگشت مظفری به صحنه تئاتر/ اوضاع سینما آشفته است

majid-mozaffari

مجید مظفری قصد دارد سال ۹۴ یک نمایش اجرا کند.

سوره سینما میثم محمدی: این روزها کمتر او را در سینما می بینیم . بازیگری که با سابقه طولانی و تجربیات مختلف در سینما و تلویزیون با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کرده است . در سال گذشته هم با سریال «انقلاب زیبا» در نقشی متفاوت ظاهر شد و مورد استقبال قرار گرفت . حال و هوای نوروز و ایام تعطیلات بهانه ای شد تا با مجید مظفری گفتگویی درباره فعالیت های خود در سال گذشته و همچنین برنامه های سال جدید و ایام تعطیلات داشته باشیم که آن را می خوانید.

از اینجا شروع کنیم که آقای مظفری در سال ۹۳ فعالیت های بازیگری خود را چگونه پشت سر گذاشته است؟

در سال ۹۳ من فیلمی در سینما نداشتم ، اما سریال موفق و خوب «انقلاب زیبا» روی آنتن رفت که مورد استقبال و توجه مردم قرار گرفت و یکی از بهترین کارهایی بود که در آن بازی کردم و رضایت داشتم .

در سال جدید برنامه ای را برای فعالیت های خود در زمینه های مختلف هنری در سینما ، تئاتر و تلویزیون ، از پیش تعیین کرده اید؟

برای سال جدید برنامه ریزی هایی انجام دادم که اگر مشکلی پیش نیاید یک نمایش را روی صحنه ببرم و برای این کار بدنبال یک نمایشنامه ایرانی هستم و در همین راستا در حال بررسی چند متن ایرانی هستم که در صورت قطعی شدن یکی از آنها ، برای دریافت مجوز و تدارک مقدمات کار اقدام خواهم کرد و به احتمال زیاد در بهمن و یا اسفند سال ۹۴ در یکی از سالن های نمایش تهران کار را به روی صحنه ببرم .

یکی از نکاتی که در این تصمیم شما وجود دارد انتخاب یک متن ایرانی است . از این که چنین قصدی کرده اید دلیل خاصی دارد؟

از این جهت بدنبال نمایش نامه های ایرانی هستم که علاقه دارم ، اما مشکلی که وجود دارد این است که بیشتر نمایشنامه های نویسندگان خوب و پیشکسوتی چون اکبر رادی اجرا شده است و از طرفی هم نویسندگان جدید متن های خود را کارگردانی می کنند ، در مورد نمایشنامه های خارجی هم در حال حاضر علاقه ندارم و بدنبال یک اثر ایرانی هستم.

با توجه به مساله ای که درباره فعالیت های خودتان گفتید ، شما نه تنها در سینما ، بلکه در تلویزیون هم روزهای پرکاری نداشتید . در صورتی که خود شما در زمینه تهیه و تولید فیلم هم فعالیت می کنید .دلیل این اتفاق چیست ؟

به طور کلی سال کم‌کاری در تلویزیون بود ، به دلیل اینکه تغییر مدیریت صورت گرفت و چند سالی هم هست که از نظر اقتصادی تلویزیون تحت فشار است و تولیدات به حد پایینی رسیده بود. در مورد سینما هم باید اضافه کنم که نسل جدید جوانان مشغول فعالیت هستند و فارغ از اینها تمرکز حرفه ای در سینما به هم ریخته است و در مجموع با شرایط پیش از تولید و تولید و سپس هم مراحل اکران پروسه ای طاقت فرسا طی می شود که در واقع یک هنرمند شاید هر سه سال یکبار اثری را روی پرده داشته باشد و یا پرکار باشد.

با حضور تیم مدیران سینمایی در دولت یازدهم و فعالیت هایی که در این مدت صورت گرفته است فکر می کنید که در آینده بخشی از این مشکلات رفع خواهد شد تا افرادی مانند شما فعالیت های سینمایی خود را از سر بگیرید ؟

با حضور تیم مدیریتی سینما در دولت یازدهم امیدوارم شرایط سامان پیدا کند و تصمیمات متناسب با سینمای متعالی در کشور اتخاذ شود ، ما گهگاه صحبت هایی می شنویم که امیدوار کننده است و با این وجود و مناسب بودن اوضاع فکر می‌کنم اگر شرایط خوب باشد در سال جدید من هم در صدد کارگردانی یک فیلم سینمایی باشم که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشم.

در مورد این فیلم اقداماتی هم صورت گرفته است و فیلمنامه خاصی را مدنظر دارید؟

بله . چند طرح از خودم را مدنظر دارم و با نویسندگانی وارد مذاکره شده ام و با یکی از این عزیزان به توافق رسیده ایم که اگر مساله خاصی بوجود نیاید نگارش فیلمنامه آن را آغاز خواهیم کرد.

enghelabe-ziba [1]

پس با این تفاسیر باید قصه و طرح خاصی را مدنظر داشته باشید که با فیلمنامه نویس کار هم برای آغاز نگارش به توافق رسیده اید .

بله .برای کار دو قصه در الویت من قرار دارد که یکی از آنها در کشور خودمان به وقوع می پیوندد و دیگری در کشور افغانستان که بیشتر روی قصه دوم تمرکز دارم که یک درام اجتماعی است .

برگردیم به حال و هوای نوروز . روزهای عید را چطور سپری خواهید کرد . برنامه ریزی خاصی برای این ایام انجام داده اید یا هنوز تصمیمی نگرفته اید؟

برای نوروز امسال ابتدا به دیدار اساتید و پیشکسوتان عزیزم می روم و سپس سفری خواهم داشت به شمال کشور و در منزل خواهرم اقوام دور هم جمع می شوند تا دیدار تازه کنند و در پایان هم سفری به خارج از کشور خواهم داشت که البته بیشتر جنبه کاری دارد .

به عنوان یک هنرمند پیشکسوت که از تجربه و ذوق هنری سرشاری برخوردار است ، برای روزهای نوروز به هموطنان پیشنهادی برای سفر و گذراندن ایام تعطیلات ندارید؟

شاید بعضی از خوانندگان این حرفی را که می زنم نوعی تناقض بدانند ، اما من نوروز برای یک سفر کاری به خارج از کشور می روم ، اما همیشه ترجیح و الویتم این بوده که در داخل کشور باشم و به ایرانگردی بپردازم و با سفر به شهرها و نقاط مختلف کشور با زبان ها ، گویش ها ، آداب و رسوم ، لباس ها ، معماری و مناطق گردشگری آشنا شوم و لذت ببرم و توصیه می کنم هموطنان هم به این سفرها بروند و همیشه گذشت و صبر داشته باشند و سعی کنند خوش رو باشند و یک نکته مهم هم این است که طبیعت بخش مهمی از زندگی ماست و باید مراقب رفتار خود باشیم که یک مساله اساسی این است که هرساله ما میلیون ها سبزه را در طبیعت رها می کنیم که به نظر سرمایه های گرانبهایی است و باید برای جمع آوری اینها تمهیدات لازم اندیشیده شود .

در این ایام برنامه ای برای تماشای فیلم های نوروزی در سینما ندارید یا ترجیح می دهید حالا که خودتان از سینما دور هستید و فعالیتی نمی کنید به تماشای آثار هم ننشینید ؟

در سینما که بیش از ۱۰ سال است حضور ندارم و بعد از «سگ کشی» و «وقتی همه خوابیم» پیشنهاد قابل توجهی نداشتم و از آن دورم ، اما طبیعی است که به دلیل شغل و حرفه ام فیلم ها را تماشا می کنم ، هر چند در نوروز ترجیح می‌دهم بیشتر به مراسم مخصوص عید بپردازم و فیلم ها را هم در آینده در خانه خواهم دید .

فیلم‌های سی و سومین جشنواره فجر را دیدید؟

در جشنواره امسال هم به دلیل مشغله کاری که داشتم فقط چند فیلم را دیدم و از قصه و فضای آنها خوشم آمد ، فیلم های «رخ دیوانه» ، «ایران برگر» و «جامه دران» را تماشا کردم. برای اکران نوروز هم فکر می کنم «رخ دیوانه» و «ایران برگر» با استقبال خوبی مواجه خواهند شد.

برای پایان این گفتگو به عنوان عیدانه اگر صحبت و یا آرزویی برای مخاطبان خود و مردم ایران دارید بفرمایید .

در سال جدید آرزوی سلامتی و بهروزی برای تمام ایرانی ها دارم و برای تمام عزیزانی که در بستر بیماری هستند آرزوی سلامتی هر چه زودتر را دارم و دوست دارم یاد کنم از زاینده رود و دریاچه ارومیه و دیگر جاهایی که با بحران مواجه هستند و امیدوارم این سرمایه های کشور ما همیشه زنده باشند و ما به آنها افتخار کنیم .