- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مرتضی رزاق کریمی: برگزاری جشنواره بین‌المللی نقشی تاثیر گذار در ارتقا کیفی و فنی سینما دارد

razagh-karimi

مرتضی رزاق کریمی گفت: بخش بین الملل جشنواره فجر قرار است به عنوان مهمترین جشنواره بین المللی ایران برگزار شود.

سوره سینما – به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، تهیه کننده فیلم «حس پنهان» ادامه داد: در دوره های قبل که بخش ملی و بین الملل همزمان برگزار می شد یکی از مشکلات این بود که بخش بین الملل تحت شعاع بخش ملی بود و به نوعی در حاشیه برگزار می شد. اما به شیوه جدید تمرکز روی بخش بین الملل ایجاد شد و این بخش از جشنواره قرار است به عنوان مهمترین جشنواره بین المللی ایران برگزار شود و دست اندرکاران آن در تلاش هستند که این جشنواره دیده شود.

وی افزود: این نخستین دوره برگزاری بخش بین الملل به صورت مجزا است به همین دلیل هنوز در تقویم بین المللی جشنواره های سینمایی جایگاه تثبیت شده ای ندارد. رسیدن به این اهداف مستلزم برنامه ریزی بلند مدت و تثبیت جایگاه بخش بین الملل جشنواره است. باید دید چقدر طول می کشد تا این تغییر زمان برگزاری بخش بین الملل در تقویم جهانی جشنواره های سینمایی تثبیت شود و به جایگاه مناسب دست یابد اما حداقل دست آورد استقلال بخش بین الملل جشنواره توجه بیشتر به این بخش، از طرف دست اندکاران جشنواره و هم از سوی فیلمسازان است.

عضو هیئت انتخاب بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر درپاسخ به این سوال که وجود یک جشنواره بین المللی چه کمکی به سینمای ملی ما می کند، گفت: الان هرنوع فعالیت فرهنگی نمی تواند در محدوده جغرافیایی یک کشور تعریف شود. در دو یا سه دهه پیش هم جشنواره ها اهمیت بسزایی برای ایجاد ارتباط های بین المللی داشت اند اما الان با توجه به پیشرفت های فنی و تسهیل ارتباط های بین المللی، سینما به عنوان یکی از قویترین شیوه های برقراری ارتباط بین مردم دنیا می تواند از این فرصت و زیر ساخت های ارتباطی برای ایجاد ارتباط های بین المللی استفاده کند.

وی خاطر نشان کرد: به نظر من سینمای ما زمانی می تواند در عرصه جهانی مطرح شود و در عرصه ملی رشد کند که با سینمای کشور های دیگر ارتباط برقرار کند. نقش برگزاری جشنواره در سطح بین المللی نقشی مهم، تاثیر گذار و انکارناپذیر در ارتقا کیفی و فنی است. همچنین برگزاری جشنواره علاوه بر رقابت فیلم ها می تواند منجر به برگزاری بازار فیلم شود و فیلم ها از این طریق در کشور های مختلف توزیع شود و به نمایش درآید.

رزاق کریمی درباره ارزیابی سبک فیلم های ارائه شده و کیفیت آثار گفت: در این دوره هم فیلم هایی متنوع و از فرهنگ های مختلف ارائه شده است فیلم هایی که به لحاظ مضمون و محتوا کاملا متفاوت در کنار هم حضور دارند و چیزی که نظر من را جلب کرد فیلم های سینمای شرق بود. به هر حال فیلم های اروپایی در جشنواره های متفاوت حضور دارند اما موضوع جالب توجه برای من سینمای شرق بود. از ترکیه، هند و تایوان تا کره و چین فیلم های قابل توجه ای دیدم که برای من قبل توجه بود. سینمای کره رشد چشمگیر داشته و البته فیلم های اروپایی نیز حضور دارند که اسامی فیلم ها به زودی اعلام می شود.

بخش بین الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ اردیبهشت ماه امسال در پردیس ملت تهران برگزار خواهد شد. این نخستین باری است که بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر به صورت جداگانه برگزار می شود.