- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

شهید آوینی اندیشمند بود و نه صرفا مستندساز جنگ/ تولید سریال ابوطالب در لبنان

saeed-abootaleb

سعید ابوطالب از شخصیت شهید آوینی با عنوان یک متفکر اندیشمند یاد کرد و گفت نباید او را تنها به عنوان مستند‌ساز انقلابی شناخت.

ابوطالب با اشاره به این که در آستانه روز هنر انقلاب اسلامی قرار داریم، به سوره سینما گفت: اگر قرار است روز شهادت شهید آوینی را روز هنر انقلاب اسلامی نام گذاری کنیم و به این بهانه به شخصیت این شهید بزرگوار توجه کنیم، باید حواسمان باشد که این فرد را با همه جزئیات و زوایا بشناسیم و حق نداریم تنها به ابعاد مشخصی از فعالیتهای ایشان اکتفا کنیم. شهید آوینی صرفا یک مستندساز جنگ نبود و قبل از اینکه فیلم بسازد، به عنوان یک روشنفکر مسلمان و یک هنرمند اصیل برای اطرافیانش شناخته شده بود. آوینی را نباید صرفا با اتکا به آثاری که از او به یادگار مانده شناخت. او صاحب تئوری بود و باید برای درک تفکرش، به تفصیل درباره او مطالعه کرد.

وی همچنین درباره برنامه های کاری خود در سال ۹۴ توضیح داد: این روزها مشغول نگارش متن یک سریال هستم که قرار است در تلویزیون تولید شود. داستان این سریال که «بیروت، شمال شرق» نام دارد، در لبنان می گذرد و درباره جاسوسی است که به نیت ترور رهبران حزب الله، قدم به لبنان می‌گذارد و البته در عملی ساختن نقشه های خود موفق نیست، اما ماجراهای دیگری برای او رقم می خورد. ما سال گذشته برای انجام تحقیقات و پیدا کردن لوکیشن سفری هم به لبنان داشتیم و ان شاء الله در سال جدید بتوانیم این مجموعه را کلید بزنیم.

ابوطالب افزود: ۹۵ درصد از تولید سریال «بیروت، شمال شرق» در کشور لبنان انجام می شود و صرفا صحنه های داخلی را که مربوط به اسرائیل می شود، در داخل ایران تصویربرداری می‌کنیم. بازیگران ما ترکیبی از بازیگران ایرانی و لبنانی هستند. قرار بود این مجموعه را در سال ۹۲ شروع کنیم اما به دلایلی کار به تعویق افتاد و ما هم از فرصت استفاده کردیم تا غنای بیشتری به متن ببخشیم.

سعید ابوطالب درباره دیگر فعالیت‌های خود گفت: به زودی دو کتاب به قلم من در بازار منتشر می شود. یکی از آنها «لبنان بعد از ۳۳ روز» نام دارد که یک کتاب سیاسی است و به تغییرات این کشور بعد از جنگ سی و سه روزه می‌پردازد. ناشر این کتاب موسسه سروش است. کتاب دیگری هم با نام «هی یو» به زودی توسط سوره مهر روانه بازار کتاب می‌شود که شامل خاطرات من از حضورم در عراق است.

این مستندساز در خاتمه اشاره کرد: مدت زیادی از ساخت شدن سری اول «رالی ایرانی» می گذرد اما نمی دانم چرا همچنان برای تولید سری دوم مجموعه با مشکل روبرو هستیم. فکر می‌کنم صاحبان سرمایه با در نظر گرفتن میزان درآمدی که از پخش «عشق تعطیل نیست» و «ابله» در شبکه نمایش خانگی به دست آمد، نسبت به سرمایه گذاری برای چنین پروژه ای مردد شده اند و به نوعی اطمینان خاطر آنان از بازگشت پول شان سلب شده است. امیدوارم بزودی امکانات ساخت سری دوم مجموعه هم فراهم شود.