- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تولید مستند درباره ظلم داعش به زنان/ مسئله هنر انقلاب اسلامی، دغدغه مردم است

mohsen-yazdi

یک کارشناس فرهنگی تأکید کرد پرداختن به دغدغه‌های مردم، از کارکردهای هنر انقلاب اسلامی است.

محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره به سوره سینما گفت: ما از سال گذشته با شروع کار مستقل مرکز مستند سوره در حوزه هنری، فعالیت های خود را در این فضا آغاز کردیم و موفق شدیم طی شش ماه چند فیلم مستند تولید کنیم که عبارتند از «روزهای خرداد» با موضوع فتنه ۸۸، «ققنوس» با موضوع تکفیری های اروپا، «معبر» با موضوع پیاده‌روی روز اربعین، «رمز و راز ملکه» با موضوع زندگی و اختیارات سیاسی ملکه انگلیس.

وی افزود: کارهای آینده ما در مرکز مستند، در حال حاضر در مرحله تحقیقات و جمع آوری اطلاعات است. برخی در نیمه راه قرار دارد و برخی به مراحل پایانی نزدیک شده، بنابراین به زودی خروجی‌های خود در نیمه اول سال ۹۴ را نیز عرضه خواهیم کرد. یکی از این پروژه‌ها، «قحطی بزرگ» نام دارد که تمام انرژی ما در سال ۹۳ برای آن صرف شد و تا یکی دو ماه دیگر آماده می‌شود. این فیلم مستند به موضوع قحطی در ایران، در زمان جنگ جهانی اول می پردازد. ما از این دوران عکس و فیلم مستند و معتبری نداریم و به همین دلیل با دشواری زیادی روبرو شدیم.

یزدی در ادامه توضیح داد: فیلم دیگری در دست تهیه داریم با نام «زخم‌های کهنه». این فیلم به مشکلات ویتنام بعد از جنگ آن کشور می پردازد و به آسیب‌هایی که نسل‌های بعد با آن دست و پنجه نرم کردند، اشاره دارد. یکی دیگر از آثار ما «ای. ۱۵۷» نام دارد و درباره جنایات داعش در سوریه است و محور فیلم روی بلا و مصیبتی است که سه دختر نوجوان به آن دچار می‌شوند. همچنین، فیلمی داریم که به نقش اتفاقات سال ۸۸ در تشدید تحریم ها می پردازد.

این مستندساز همچنین درباره روز هنر انقلاب اسلامی اضافه کرد: در مواجهه با چنین مناسبت‌هایی، باید به جای برخورد انتزاعی با مفاهیم، به نظریه پردازی ها توجه کنیم. باید دانست که یک هنرمند انقلابی، در خدمت اسلام، انقلاب، جمهوری اسلامی و اهداف کلان این‌هاست. اهداف کلان انقلاب اسلامی خدمت به بشریت، دین و اخلاق است. البته منکر وجود کاستی‌ها و کم کاری ها نیستم اما تأکید می کنم که هنر اسلامی و انقلابی باید بتواند با وجود همه نواقص، ارتباط درستی را بین مخاطب و اهداف هنر انقلابی و اسلامی برقرار کند. یادمان نرود تا ساختار خوبی در کار نباشد، مفهوم و محتوا نیز به درستی منتقل نمی‌شود.

محسن یزدی در پایان گفت: نباید از عنوان سفارشی بودن یک اثر هنری ترسید. اصلا سفارش دادن، وظیفه همه مراکز هنری و انقلابی است. یک هنرمند انقلابی نباید منتظر بماند برای اینکه طرح هایی به دست او  برسد و بعد از میان آنها دست به انتخاب بزند. او باید با شیوه‌ای خلاقانه و به دور از سوء استفاده گری از عنوان انقلاب اسلامی برای فریب مخاطب، در جست و جوی خلق هنر دینی باشد. کار هنری انقلابی یعنی کاری که مسئله‌اش، مسئله مردم باشد.