- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ارتقای فرهنگ مهربانی بین شهروندان هدف یک جشنواره سینمایی

mosafer-astaneh

مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری ارتقاء فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز و مهربانی در شهر را هدف جشنواره فیلم شهر دانست.

سوره سینما- به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، حسین مسافر آستانه گفت: فیلم های شهری به مجموعه ای از فیلم ها یی اطلاق می شود که درباره موضوعات شهروندی و زندگی شهری ساخته و پرداخته شده باشند.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید زندگی در شهر از نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … مسائل پیچیده ای دارد و پرداختن به چنین مسائلی که درگیر زندگی شهروندان است می تواند موضوعیت فیلم شهری باشد ضمن اینکه این موضوعات می تواند در لایه های پنهان شهر یا آپارتمان اتفاق افتد. فیلم هایی که در داخل یک اتاق و یا یک آپارتمان ساخته می شود هم می تواند فیلم شهری محسوب می شود زیرا متاثر از اتفاقات درون شهر است.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری درباره نقش شهرداری در برگزاری جشنواره شهر و سینمای شهری نیز گفت: نقش شهرداری ها در تمام دنیا در ارتقاء فرهنگ شهرها بسیار مهم و تاثیرگذار است بنابراین حضورش در این جشنواره هم مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: در بیشتر کشورها اتفاقات مهم در شهرها توسط شهرداری ها رقم می خورد و اکثر فعالیت های فرهنگی توسط شهرداری ها صورت می گیرد و بسیار هم تاثیرگذار است زیرا هدف ارتقاء فرهنگ شهروندی و زندگی شهری است. شهرهای بزرگ الگویی از تجمع فرهنگ های متفاوت یک سرزمین است که در یکجا جمع می شوند. همانطور که می دانید در شهر تعارضات فرهنگی زیادی وجود دارد ضمن اینکه قومیت های مختلف در شهر باهم روبرو می شوند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران نمونه ای از یک شهرداری موفق و نمونه است که به موضوعات فرهنگی اهمیت زیادی می دهد.جشنواره فیلم شهر باید نسبت به دغدغه هایی که موجب برگزاری چنین جشنواره ای شده حساسیت داشته باشد و فیلم هایی که تشویق به همدلی می کنند را مورد حمایت خود قرار دهد.

مسافر آستانه گفت: نکته مهم در جشنواره فیلم شهر ایجاد ارتقاء فرهنگ هم زیستی مسالمت آمیز در شهر است زیرا علی رغم اختلافات فرهنگی ، آثار هنری باید مجموعه ای از آدم ها را به زندگی مسالمت آمیز تشویق کند ضمن اینکه جشنواره فیلم شهر باید رعایت حقوق شهروندی را جزء محتوای خود قرار گیرد.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم شهر یکی از تاثیرگذارترین جشنواره های کشور است، خاطرنشان کرد: ویژگی های هنری برتر جزء اولویت های دیگر آثار جشنواره فیلم شهر است البته نباید از یاد ببریم که شهرداری زیرساخت های فرهنگی مختلفی را کار کرده است و جشنواره های متفاوتی توسط این سازمان و زیرمجموعه آن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شده است که همه این ها می تواند مکمل یکدیگر باشد .

مسافرآستانه درباره سالانه برگزار شدن جشنواره فیلم شهر نیز گفت: جشنواره فیلم شهر ناشی از برخوردهای مسائل شهری است و همانطور که می دانید در شهرهای بزرگ معضل کم نداریم و شاهد ناهنجاری‌های زیادی هستیم. آنقدر معضل و مشکل وجود دارد که این جشنواره حداقل سالی یک بار باید برگزار شود زیرا با کمبود موضوع مواجه نیست.

پنجمین جشنواره فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۳ تا ۱۲ خردادماه به دبیری سیاوش حقیقی در تهران برگزار می‌شود.