- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

محمدی: قضاوت برای جدایی بخش‌ ملی از بین‌الملل جشنواره زود است

manoochehr-mohamadi

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «طلا و مس» قضاوت کردن درباره میزان تاثیر مثبت یا منفی جداسازی بخش بین‌الملل را زود دانست.

سوره سینما- منوچهر محمدی با بیان این که همه کشورها ترجیح می دهند ابتدا در منطقه جغرافیایی خودشان فعالیت کنند، گفت: طبیعی است که اگر حوزه آسیا را به عنوان یکی از بخش های جدی مورد توجه قرار می دادیم، می توانیم موفق تر باشیم چرا که با بعضی از این کشورها از نظر زبانی و اعتقادی نقطه نظرات مشترکی داریم گرچه تحریم ها اجازه فعالیت چندانی را به ما نمی‌دهند. در حال حاضر ترکیه و کره جنوبی در این زمینه بسیار فعالانه عمل می کنند و نه تنها بخش عمده ای از گستره آسیا را تصرف کرده اند بلکه پا را فراتر گذاشته و محصولاتشان را در اروپا و آفریقا هم به نمایش می گذارند.

او در ادامه تاکید کرد: غفلت ما در سالهای گذشته باعث شده سینمایمان این بازار و فرصت نمایش فرهنگ ایرانی را از دست بدهد در حالی که سینمای ما به لحاظ تکنیک کمبودی ندارد. آن چه می تواند در حال حاضر به سینمای ایران کمک کند تولید مشترک است. اگر حداقل سالی پنج فیلم به عنوان هدف اولیه در نظر گرفته می شد و به مرور میزان این آثار مشترک گسترش می یافت سینمایمان موفق تر بود و همین فیلم‌ها در سال‌های بعد آثار بخش بین الملل جشنواره فجر را تشکیل می دادند.

تهیه کننده «حوض نقاشی» درباره تاثیرات دیگر تولید مشترک گفت: این تولیدات می توانستند در جشنواره های خارجی حضور موفق تری داشته باشند و به دلیل تولید کننده و پخش کننده خارجی چرخه بسته اقتصاد سینمای ایران را باز کنند و در نهایت فرصت اکرانی برای محصولات ایرانی در خارج از کشور فراهم می کردند. تولید مشترک می تواند سبب ارتقای تکنیکی سینما شود و معرف سینمای ما به جهان باشد به همین دلیل من ترجیح می دهم این وقت و انرژی صرف تولیدات مشترک شود.

به گفته منوچهر محمدی هنوز برای قضاوت کردن درباره میزان تاثیر مثبت یا منفی جداسازی بخش بین الملل زود است. او معتقد است: زمانی که بخش بین الملل با مسابقه سینمای ایران همزمان بود کمتر دیده می شد چون فیلم هایی که برای بخش بین الملل در نظر می گرفتند را تماشاگران جشنواره ای پیش از جشنواره از طریق نسخه DVD یا در سفر به کشورهای خارجی و در سینمای آن کشورها دیده بودند و ترجیح می دادند بخش سینمای داخلی را دنبال کنند.

بخش بین الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ اردیبهشت ماه سال آینده در تهران برگزار خواهد شد. امسال نخستین سالی است که بخش بین الملل جشنواره در زمان مشخصی برگزار می‌شود.