- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«روایت فتح» یادگاری تاثیرگذار مرتضی است/ شیوه مستندسازی آوینی را باید آموزش داد

jamal-shoorjeh

جمال شورجه معتقد است تحلیل و آموزش شیوه کار شهید آوینی تاثیر مضاعفی در ارتقای هنر انقلاب دارد.

شورجه به سوره سینما گفت: نظریه هایی که شهید بزرگوار آوینی در مقاله‌ها و سخنرانی‌ها و مستندها و آثار تصویری خود مطرح کرده بود یافته های نابی است که به عنوان مبنای هنر انقلاب بسیار ارزشمند است. خوشبختانه در مراکز مرتبط با جریان انقلاب اسلامی به صورت جدی و زیربنایی از این آثار استفاده علمی می‌شود اما برای اینکه این مباحث تاثیر مضاعفی در رشد و پویایی هنر انقلاب داشته باشد باید مراجع آموزشی و آموزش عالی استفاده از نظریات ایشان را در دستور کار قرار دهند. ریشه های هنر انقلاب به نوعی با افکار این شهید بزرگوار قرابت دارد. هر هنرمندی به خودش برمی‌گردد که چقدر توان کشیدن بار مسئولیت انقلاب را دارد.

وی ادامه داد: هنرمند باید جامعه را به سمت آثار دینی و اعتقادی انقلاب سوق دهد و یکی از روش های این مهم استفاده از منابع موجود از شهید آوینی است. سیاست فرهنگی و آموزشی ما با مرجع قرار دادن این آموزش ها می تواند زیرساخت مبنای فکری انسان هنرمند را تقویت کند. من زمان حیات ایشان با آثار مکتوبشان آشنا بودم اما برخی کتاب ها بعد از شهادت شهید آوینی منتشر شدند و جزو ماندگارترین مستندات به شمار می آیند.

این کارگردان افزود: در حوزه هنرهای تصویری «روایت فتح» یکی از تاثیرگذارترین مستندهای به جامانده است که من هربار می بینم با آن ارتباط برقرا می کنم و معتقدم هنوز هم با دقت در این اثر می‌توان بدایع و نوآوری های ساختاری و محتوایی آن را دید. هر کس از برکات انقلاب اسلامی متاثر باشد حتما با آثار شهید آوینی و جهان‌بینی او آشناست مگر کسانی که خصم و عداوتشان با ارزش های انقلاب را کتمان نمی‌کنند و آشکارا قصد دارند با ارزش ها مخالفت کنند.

شورجه در پایان صحبتش گفت: متاسفانه این روزها کارهای مربوط به انقلاب و دفاع مقدس در اولویت نیست و «آراز» که به سفارش رییس سازمان سینمایی سال پیش پروانه ساخت گرفت و قرار بود از این فیلم به عنوان کار اول یک کارگردان جوان در حوزه انقلاب و ارزش‌ها حمایت شود متاسفانه تا الان هیچ اتفاقی برایش نیفتاده و ما با مشکل تامین سرمایه روبرو هستیم. به علت تاخیر بوجود آمده مدت پروانه ساخت ما هم به پایان رسیده، از طرفی چون متن فیلمنامه مربوط به قیام ۲۹ دی مردم تبریز است، عملا زمان فیلمبرداری را از دست دادیم.