- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سنت سینما رفتن را باید به یاد مردم آورد/ لرستان نیازمند پردیس سینمایی

esteghlal-khoramabad

مدیر امور سینمایی لرستان تاکید کرد این استان نیازمند یک پردیس سینمایی است.

سوره سینما- سیاوش بیرانوند مدیر امور سینمایی لرستان با اشاره به تاثیر ساخت پردیس در استقبال از فروش فیلم‌ها، ابراز امیدواری کرد حوزه هنری به زودی در این منطقه یک پردیس مجهز سینمایی به سینمادوستان هدیه دهد.

مردم استان لرستان علاقه ای به فیلم دیدن در سینما دارند؟

سیاوش بیرانوند: بله. اما مانند همه مناطق ایران، نوع فیلم است که مردم را به سینما رفتن ترغیب می کند. مردم وقتی چند سال از تماشای فیلم ها راضی نیستند، از سینما فاصله می گیرند و این فاصله به مرور باعث می‌شود عادت سینما رفتن را ترک کنند. دوباره جذب کردن مردم به سینما پس از یک دوره رکود، کاری ساده نیست.

الان وضعیت جذب مخاطب در سینماهای حوزه هنری در لرستان چطور است؟

معمولی. از سال پیش وضعیت بهتر شده، چون فیلم ها بهتر شده اند. حوزه هنری در لرستان دو سینما دارد. سینما فلسطین بروجرد که تک سالنی است و ۱۰۳۲ صندلی دارد. سینما استقلال در خرم آباد که دو سالن دارد و ظرفیت یک سالن آن۳۳۰ صندلی و یک سالن ۱۴۰ صندلی است. سینما استقلال سال ۸۸ بازسازی و تجهیز شده و وضعیت آن مطلوب است.

مجهز شدن سینماهای حوزه هنری به سیستم دیجیتال چقدر روی جذب مخاطب موثر بوده؟

این سیستم به ما در شهرستان ها فرصت داده همزمان با شهرهای بزرگ به ویژه تهران فیلم ها را اکران کنیم. این احترام به مخاطب شهرستانی است. خوشبختانه مخاطب این شیوه را پسندیده و رجوع به سینماها و دیدن فیلم‌های روز بیشتر شده است. البته باز هم خود فیلم است که تعیین می‌کند مردم برای دیدنش صف بکشند یا نه.

گویا حوزه هنری یک سینمای دیگر هم در لرستان داشته که تعطیل شده؟

بله. سینما آزادی در بروجرد از سال ۱۳۸۸ تعطیل شده. خیلی مایلیم که بشود این سینما را تبدیل به پردیس کرد. یا این که این سینما تغییر کاربری بدهد و حوزه هنری با فروش آن بتواند در یکی از شهرهای استان یک پردیس مجهز بسازد. البته تلاش‌هایی که داشتیم هنوز به نتیجه نرسیده. حوزه هنری به تنهایی نمی‌تواند این هزینه را تقبل کند، باید مشارکت وجود داشته باشد که همه نهادها هم پای این کار نیستند.

ما کارهای اولیه را انجام داده بودیم اما شهرداری برای بازسازی این سینما ۴ میلیارد تومان عوارض خواست. توان مالی پرداخت این رقم بالا وجود نداشت و پروژه مسکوت ماند. مشکل اینجاست که نباید به یک فرصت فرهنگی به شکل یک ماجرای تجاری نگاه کرد. سالن سازی هرگز در زمان کوتاه سودآور نیست. بنابراین اگر سینمایی ساخته می شود باید با همکاری و حمایت نهادها و سازمان‌های شهری و فرهنگی باشد تا بعد از چند سال، آن مجتمع سینمایی، به عنوان یک فضای فرهنگی به سودآوری برسد.

felestin-boroojerd [1]

روابط و تعامل شما در لرستان با نهادهای مختلف چطور است؟

ما از طریق روابطی که با این نهادها و سازمان ها داریم بلیت نیم بها به آنها عرضه کرده و زمینه حضور خانواده ها در سینماها را فراهم می کنیم. گاهی بعضی از مراسم و جلسات بزرگ این نهادها هم در سینماهای حوزه هنری برگزار می‌شود. برای دانش آموزان مدارس و دانشجوها هم بلیت نیم بها داریم. کارت‌هایی برای کارمندان و دانشجوها در نظر گرفته‌ایم که آنها بتوانند با این کارت‌ها به سینما مراجعه کرده و فیلم‌ها را تماشا کنند.

سینماهای حوزه هنری در استان شما متعلق به دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی هستند و قدیمی شده‌اند. قطعا قدیمی بودن مانعی برای جذب مخاطب بیشتر در این سالن‌ها است.

آمار و ارقام نشان می دهد که مردم در همه مناطق ایران، ترجیح می‌دهند در مجموعه های سینمایی فیلم ببینند. در فضاهایی که شبیه به پاتوق هستند. هم فروشگاه، کافی شاپ، رستوران و سالن دارند. هم لوکس و شیک‌اند. پله برقی و آسانسور دارند. سیستم نورپردازی زیبا و چشم‌نواز صندلی‌هایشان سالم و راحت است. پس باید برای سینماهای حوزه هنری در این استان هم فکری کرد. ما در این سال ها سعی کرده‌ایم سالن‌ها را امن و تمیز نگه داریم اما گذشت زمان را نمی‌توان نادیده گرفت. این سینماها برای همان دوره مناسب هستند و پس از گذشت بیش از ۵۰ سال فرسوده شده‌اند. فیلم «رستم و سهراب» در بروجرد با استقبال خوبی مواجه شد. «معراجی‌ها» و «شیار ۱۴۳» امسال گیشه خوبی داشتند. اگر این آثار در پردیس روی پرده می‌رفتند، مخاطبان بیشتری داشتند. اگر سالن‌ها مجهز و جدید بودند، حتی مخاطبانی که سال‌ها است سنت فیلم دیدن در سینما را از یاد برده‌اند وسوسه می‌شدند به این سینماهای جدید سر بزنند.

بیشتر مخاطبان شما جوان‌ها هستند یا خانواده‌ها؟

جوان‌ها معمولا سانس اول و دوم به سینما می‌آیند. خانواده‌ها سانس سوم و چهارم. البته همان طور که گفتم نوع فیلم در انتخاب مردم موثر است. بعضی فیلم‌ها را جوان‌ترها، قشر تحصیل‌کرده و دانشجو دوست دارند و بعضی فیلم‌ها را خانواده‌ها در کنار هم می‌بینند.

فکر می‌کنید مهمترین برنامه‌ای که می توانید برای مردم منطقه داشته باشید، چه طرحی است؟

ساخت پردیس. پردیس‌ها با امکاناتی که دارند و به دلیل تنوع فیلمی که به نمایش می‌گذارند مورد توجه هستند. ساخت پردیس، تنها ساخت یک سالن سینما نیست. یک مجتمع تجاری و فرهنگی است که می‌توان از قابلیت‌هایش به نفع هنر سینما استفاده کرد. خرید کردن، کافی شاپ رفتن، همراه خانواده بودن از برنامه‌های زندگی مردم در شهرهای امروز است. پردیس‌های سینمایی این برنامه را در کنار فیلم دیدن، کامل می‌کنند و مردم هم این شیوه و سبک را دوست دارند. لرستان نیازمند یک پردیس است تا دوباره مردم به فیلم دیدن ترغیب شوند.