- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«احتمال باران اسیدی» ۹ دقیقه کوتاه شد/ صناعی‌ها و کارگردانی دو فیلم در ایران و سوئد

ehtemale-barane-asidi1

فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» برای نمایش عمومی ۹ دقیقه کوتاه شد.

بهتاش صناعی‌ها کارگردان فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» که در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت تندیس بهترین فیلمنامه شد، درباره اکران این اثر به سوره سینما گفت: ما هنوز پروانه نمایش دریافت نکرده ایم و تعدادی اصلاحیه دریافت کردیم که باید بررسی کنیم و سپس برای دریافت پروانه و اکران در سینماها اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: از چند جشنواره خارجی پیشنهاد برای حضور داشته ایم که پخش کننده خارجی فیلم در حال بررسی و پیگیری است و برای اکران داخلی هم ما درصدد هستیم تا با بررسی های لازم فیلم را در یک فصل و بازه زمانی مناسب روی پرده ببریم. فیلم با بازخوردهایی که در میان منتقدان و صاحبنظران در جشنواره داشت ، پتانسیل جذب مخاطب را دارد و باید در این زمینه دقت کنیم.

صناعی‌ها درباره مذاکرات انجام شده درباره اکران «احتمال باران اسیدی» در گروه هنر و تجربه گفت: پیش از سال نو پیشنهاداتی از سوی مسئولان گروه هنر و تجربه مطرح شد، اما قطعی نشد و حالا در سال جدید باید جلسه دیگری برگزار کنیم و جوانب مختلف کار را بسنجیم تا آنچه که به صلاح فیلم است را انجام دهیم ، ضمن اینکه با کوتاه کردن ۹ دقیقه از ابتدای فیلم به ریتم مناسب تری دست یافتیم و همین جریان می‌تواند نظر برخی از منتقدان به این مساله را نیز جلب کند و با اثری خوش ریتم تر نسبت به جشنواره مواجه شوند.

این کارگردان ادامه داد: برخی از سکانس های ابتدایی فیلم را که مرتبط با تنهایی شخصیت اصلی داستان بود را کوتاه کردیم و بعنوان مثال سکانس حضور پیرمرد در مسجد را به کلی حذف کرده ایم که به نظرم اندازه خواهد بود و با این شرایط فیلم قابلیت جذب مخاطب در گروه های اصلی سینما را هم خواهد داشت، هر چند که تمام اینها بستگی به موقعیت و شرایط ثانویه دارد که تعیین‌کننده هستند و ما درصدد اعمال تصمیم درست براساس این فاکتورها هستیم.

صناعی‌ها در مورد فعالیت های جدید خود گفت: به همراه مریم مقدم مشغول نگارش یک فیلمنامه و یک طرح هستیم که یکی از آنها را در ایران و دیگری را در کشور سوئد تولید خواهیم کرد . نگارش فیلمنامه ای که برای تولید در کشور مدنظر داریم به پایان رسیده است و مشغول بازنویسی هستیم. این اثر هم کمابیش مولفه های کار قبلی را در فرم و فضا به همراه دارد ، اما مقداری تراژیک تر و با لحنی شاعرانه‌تر نوشته شده است  و در واقع نگاه سنتی و عقب افتاده به زیستن را نقد می‌کند.

وی ادامه داد: قصه دیگری که برای تولید در سوئد در نظر داریم نیز انسان و تنهایی او را اینبار در نقطه ای دیگر از جهان مورد کنکاش قرار می دهد و در مورد افرادی از شرق و غرب و با ایدئولوژی و تفکر متفاوت است که در یک مکان به هم می‌رسند و روند داستان را پیش می‌برند. در اصل ما تلاش می‌کنیم با تمرکز به یک محور اصلی، فیلمنامه را در عرض بنویسیم و در واقع به موضوعی ساده با نگاهی عمیق بپردازیم.