- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

روپوش سفید مصونیت نیست

dar-hashieh1

مجموعه تازه مهران مدیری با وجود حاشیه‌ها و اعتراض‌ها تصویری تلطیف شده از مشکلات حرفه پزشکی ارائه می‌دهد.

سوره سینما – میثم محمدی: هیچگاه مهران مدیری کمدین محبوب من نبوده و همیشه انتقاداتی به کمدی سازی های او در تلویزیون و حتی شبکه نمایش خانگی داشته‌ام، اما با این تفاسیر نمی‌توان جایگاه او را در کنار معدود هنرمندان دیگری که در عرصه کمدی موفق بوده‌اند نادیده گرفت. حالا پس از حضور دوباره مدیری در تلویزیون و بازگشت او به میان مخاطبان انبوه قاب جادویی به همراه بازیگرانی که پر بیراه نیست اگر بگوییم بدون سناریو هم مخاطبان خود را دارند ، طبیعی است که نگاهها دوباره به این سو باز می‌گردد و این استقبال فارغ از کیفیت و چگونگی اجرای آنهاست.

«در حاشیه» به عنوان یکی از مجموعه های تلویزیونی نوروز توانست مورد اقبال مخاطبان قرار گیرد که این استقبال مرهون عوامل بسیاری فارغ از فیلمنامه و کارگردانی و … است. طبیعی بود که هواداران مدیری پس از سالها دوری کمدین محبوب خود از تلویزیون بدون در نظر داشتن کیفیت کارش ، پای تماشای «در حاشیه» بنشینند. از طرفی هم حضور دوباره بازیگرانی چون جواد رضویان و مهران غفوریان و بسیاری از بازیگران آزمون پس داده مجموعه‌های موفق مدیری در گذشته هم از دیگر عوامل این استقبال محسوب می شود . ضمن اینکه در نظر گرفتن ایام نوروز برای پخش این مجموعه ، فرصت مناسبی برای مواجهه مخاطبان با جدیدترین اثر مدیری بود . و اما در مورد حواشی بسیاری که درباره این مجموعه بوجود آمده است و اخباری که درباره اعتراض چندین هزار پزشک نسبت به محتوای این مجموعه شنیده می شود.

با قاطعیت می توان گفت «در حاشیه» یک لطف برای برخی از پزشکان نیز محسوب می شود ! از این جهت که ما در این سریال نه زبان تند و تیز نیش داری می بینیم و نه انتقادی که بتواند جمعی را مجاب کند که باید در برابر اتهامات و یا انتقادات نابجایی که به آنها شده است ، اعتراض و تجمع کنند!!! چه بسا که اگر قرار بر این بود که انتقاداتی مبنی بر واقعیات موجود در دنیای طب کشور صورت بگیرد ، باید تمام حجاب‌ها کنار می رفت و به مسائل و حوادثی که سالها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جان بسیاری از هموطنان را گرفته و در برخی مواقع عواقب جبران ناپذیری داشته است ، پرداخته می شد تا برخی بیش از این نگاههای متاثر از خودبرتر بینی و مصونیت از اشتباه و انتقاد نداشته باشند.

اتفاقاتی که با یک نگاه و سرچ ساده در اینترنت و فضای مجازی می توان بصورت تیتر وار از آنها مطلع شد و همواره تاسف خورد. فجایعی که در زمینه جراحی های بی رویه و غیرکارشناسی زیبایی صورت می گیرد! پزشکان متخلفی که بصورت غیرقانونی مبادرت به تجویز دارو می کنند! پزشکان تقلبی و بدون مدرکی که در زمینه رژیم‌های چاقی و لاغری بسیاری را به تخت بیمارستان ها کشانده اند! پزشکان سهل انگاری که حتی با تجویز داروی اشتباه جان یک شهروند را گرفته اند و بسیاری تخلفات و فجایع دیگر که مجال برشمردن آنها نیست!!!

dar-hashieh2 [1]

با این وجود مجموعه خنثی و صرفا سرگرم کننده مدیری که به لطف نوع گفتار و اکت های غلو شده و لهجه ها و تکیه کلام ها هم تا حدود کمی می‌تواند لبخند را بر لبان مخاطبان بنشاند، لطف بزرگی به آن دسته از جامعه پزشکان کرده که فرصت را غنیمت شمرده اند تا کفایت های خود را «در حاشیه» نشان دهند، چون بی تردید ما پزشکان متعهد و کاربلد بسیاری داریم که در طول عمر خود جان بسیاری از هموطنان را نجات داده اند و با خوشنامی به کار خود ادامه می دهند و همین عزیزان در چنین مواقعی نه تنها خشمگین نمی شوند، بلکه با درایت و آگاهی کامل از شرایط موجود در حرفه خود نه تنها انتقادهای احتمالی را می پذیرند، بلکه در جهت رفع آنها نیز بر می آیند.

هر قشر و هر حرفه جایگاهی متناسب با وظایف و کارکرد اجتماعی خود دارد و فی نفسه از عزتی درونی و همچنین شان و مرتبه ای در میان شهروندان برخوردار است، اما از این هم نباید غافل شد که در هر حرفه هم خطا و اشتباه انسانی وجود دارد و سرپوش گذاشتن بر آنها چاره کار نیست و باید انتقادها در قالب‌های مختلف مطرح شود تا حساسیت‌ها و البته مشکلات ناشی از کاستی‌ها از بین برود، نه اینکه چنین تصوری باشد که صرف پوشیدن یک روپوش سفید، از هر اشتباه و انتقادی مصون بمانیم! حتی باید به این نکته هم واقف بود که همراه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های رسانه ای مخاطب امروز فراتر از فیلم و سریال هایی از این دست، اشتباهات را رصد می کند و دم نمی‌زند و اگر هم چنین تولیداتی نباشد، بی شک خورشید پشت ابر نخواهد ماند و سهل‌انگارانی که به محض خوردن تلنگری از سوی یک سریال ، رعشه بر اندامشان می‌افتد ، هر لحظه زیر ذره بین نگاه جامعه قرار دارند.

کلام آخر اینکه این عادت مرسوم و غلط در عصر جدید رسانه ای که بیشتر در حوزه سینما و تلویزیون بروز کرده است ، پدیده ای تاسف انگیز است که می تواند یکی از دلایل مخرب در جریان سازندگی فرهنگی باشد. زبان انتقاد صحیح و منطقی در مسیر سازندگی یکی از عواملی است که بی تردید در طول اعصار و در مکاتب و دوره های گوناگون هنرهای تصویری از جمله سینما و حتی دیگر هنرها تاثیر بسزایی در جوامع داشته است و توانسته جریان‌هایی را ایجاد کند که مسیر را توسعه و گسترش دهد ، ضمن اینکه تبعات آن و ترمیم اعمال و رفتارهای مدنی می تواند جامعه‌ای را بیمه کند و هر قشر و ارگان و هر فردی را در هر جایگاه متوجه تکلیف و وظیفه اش بکند که البته باز هم باید گفت که «درحاشیه» چیزی بیش از فهم مخاطبان از شرایط جامعه پزشکی را به آنها تزریق نکرده است !!!