- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

هنر انقلاب اسلامی وامدار تجربه‌های شهید آوینی است

avini

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره هنر انقلاب اسلامی را وامدار تجربه‌های شهید آوینی دانست.

سوره سینما- در یادداشت سهیل جهان بیگلری مدیر عامل سازمان سینمایی سوره درباره روز هنر انقلاب اسلامی که در سایت حوزه هنری منتشر شده، نوشته شده است: روز هنر انقلاب اسلامی یادآور نام و خاطره شهید مرتضی آوینی است. هنرمند، اندیشمند و مستندسازی که برخاسته از فرهنگ و آموزه های انقلاب اسلامی بود، آنچه نوشت، آنچه از دوران دفاع مقدس به یادگار گذاشت و آنچه درباره ویژگی های سینمای ملی مطرح کرد، برگرفته از مفاهیمی بود که با پیروزی انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر نهادینه و به اصول فرهنگی نظام تبدیل شد.

شهید آوینی به عنوان انسان انقلابی، هنرمند متعهد و متاثر از فرهنگ انقلاب، در آزمون و خطای فیلمسازی اش مسیرهایی را پیمود که پیش از او ناشناخته بود. نگاه او به واقعه جنگ، برکات معنوی آن برای جامعه اسلامی و نسلی که در پرتو ایثار و شهادت بالید و جان گرفت، استثنایی و ویژه بود. بعد از شهید آوینی، مکتب او بدون رهرو باقی نماند. می­توان گفت هر آنچه در حوزه سینمای انقلاب اتفاق می افتد، مستقیم و غیر مستقیم برگرفته از تجربیات و آموزه های این شهید عزیز است.

حوزه هنری به عنوان نهادی انقلابی، همواره پرچم دار هنر انقلاب اسلامی بوده است. در سازمان توسعه سینمایی سوره هم ترویج فرهنگ مبتنی بر ارزش ها و آرمان‌های انقلاب در اولویت است و این اصل، شکل دهنده هویت واقعی آثاری است که در این مرکز تولید و اکران شده اند. توجه به مسایلی همچون شهادت دیپلمات های ایرانی در «مزار شریف» و طرح این موضوع که ایران اسلامی همواره قربانی ترور و خشونت بوده زیر عنوان هنر انقلاب اسلامی معنای مضاعف می یابد. جدی گرفتن موضوع اقتباس از آثاری که بر پایه مشاهدات و مستندات از دوران دفاع مقدس شکل گرفته، بخش دیگری از این ادای دین است. در «میهمان داریم» صبر و ایثار خانواده معظم شهدا، رنج‌ها و دردهای آنان روایت شده و فیلم می‌کوشد تصویری درست از انسان انقلابی و مبارزه او با مصائب و دشواری‌ها ارائه دهد. نمایش الگوی عملی و ترویج فرهنگ مقاومت نیاز جامعه امروز ماست.

ساخت مستند سینمایی درباره واقعه عظیم کربلا و اشاره به تاثیر این رویداد بزرگ بر جامعه مسلمانان، از دیرباز تا امروز یکی دیگر از وجوه هنر انقلاب اسلامی است که در این اثر متبلور شده است. چه کسی است که نداند این انقلاب ادامه نهضت حسینی و وامدار خون شهدای معظم کربلا است و وظیفه هنرمند مسلمان، ثبت این اثر و ترویج آموزه های فرهنگی وابسته به آن است. پیوند این مفاهیم با نیازها و مختصات جامعه امروز، کاری است که هنرمند متعهد و متخصص باید برعهده بگیرد. روز هنر انقلاب اسلامی بهانه خوبی برای رجعت به آرمان ها و ارزش هایی است که با خون پاک شهیدان بزرگواری همچون سیدمرتضی آوینی، پایدار شده اند و حفظ و صیانت از آنها وظیفه ما و نسلی است که میراث دار خون شهداست.