- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ربیعی: واردات بی‌رویه به فرهنگ ضربه می‌زند

rabiee1

با حضور دکتر ربیعی در دیدار نوروزی هنرمندان تفاهم‌نامه همکاری وزارت کار با خانه سینما امضا شد.

دکتر ربیعی در این مراسم گفت: سینما دیر ولی با تلاش بخش خصوصی به ایران آمد. سینما مزیت بسیاری دارد و ما در منطقه قطعا هنر ما مزیت ما است. رونق اقتصاد فرهنگی امر مهمی است و کمک شایانی به رشد سرانه ما خواهد کرد. این هنر می تواند حلقه پیوند بین صنعت و اقتصاد باشد و از این طریق باعث اشتغالزایی هم بشود. در واقع سینما و قدرت نرم را باید مورد توجه قرار داد. کشورهایی که صاحب این مهم هستند می توانند قدرت نرم تولید کنند که بهترین مثال امریکاست. بعد از آن هم ترکیه و هندوستان هستند که به خوبی از این هنر در زمینه صنعت استفاده می کنند.

وی افزود: سریال های شبکه های ماهواره ای نه ارزشمند است نه تفریحی ایجاد می کند و در مقابل آثاری چون «روزی روزگاری» «سلطان وشبان» «سربداران» و «هزار دستان» مجموعه ای مثل «فاطما گل» پخش می کند که هیچ ارزشی ندارند . واردات و صادرات همتراز می تواند به کشورها کمک کند اما همانقدر که قاچاق به ما ضربه زد واردات بی رویه هم فرهنگ مارا از بین می برد.

ربیعی افزود: ما نیازمند به اقتصادی شدن فعالیت های فرهنگی و اجازه دادن به تنوع برای رقابت هستیم و راهی جز تنوع برای رقابت نداریم. می توانیم موسیقی، ادبیات و سینما صادر کنیم. واردات دستاوردهای هنری بسیار خوب است اگر آثاری از گوته و همتراز او باشد. ما به آسیب های اجتماعی توجه داریم و باید با وجوه متعالی هنر و سینما بتوانیم به وجه تفریح و سرگرمی هم توجه کنیم. بخشی از جامعه ما با اختلالات روانی سروکار دارد به همین خاطر باید برای افزایش نشاط در جامعه و کم کردن آسیب های اجتماعی بکوشیم.

وی ادامه داد: من از تعدادی از مدیران خود خواستم در این جلسه حضور داشته باشند تا با هم این مسایل را بررسی کنیم علاوه بر آن برنامه ای با وزارت مسکن داریم که امیدواریم بتوانیم تعاونی هایی را ایجاد کنیم تا برخی از مسایل و مشکلات در حوزه سینما برطرف شود. شما سینماگران کارگردان فکری هستید ما هم باید بتوانیم در همکاری با شما مسایل را از میان برداریم و در کنار دیگر کارگران دانشی صندوق بیمه هنرمندان را سامان دهیم.

وی در پایان گفت: اگر شمارا امروز می شناسند به خاطر مردم است. ما باید دست به دست هم دهیم تا برای این مردم کاری درست انجام دهیم. سینما نباید برای استفاده ابزاری و شعاری باشد. ما سینمای دستوری را نمی پسندیم اما در یک همزبانی و همدلی درباره مسائل مشترک، می توان از سینما درباره کار و مسائل پیرامون آن صحبت کرد.  اگر خانه سینما کاری هم نکند همین که برای ایجاد همدلی در خانه سینما جمع می‌شوید، اتفاق مهمی است.