- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

هیچ فستیوالی در دنیا این‌قدر تنوع ندارد/ بدون استراتژی دنبال تاکتیک هستیم

ali-moallem

علی معلم معتقد است جداسازی بخش بین‌الملل جشنواره فجر مثل هر رویداد دیگری قابل پیش‌بینی نیست و باید منتظر نتیجه ماند.

معلم دررابطه با آخرین تغییرات جشنواره فیلم فجر به سوره سینما گفت: سال گذشته ۵ جلسه در رابطه با تحولات لازم برای جشنواره فیلم فجر برگزار شد که من هم در آنها حضور داشتم و پیشنهاداتی هم مطرح کردم، ولی بعد از اینکه به جمع بندی رسیدند دیگر کسی ما را در جریان نتیجه قرار نداد. این سیستم در ایران است که شورایی تشکیل می‌شود ولی آخر همه در جریان قرار نمی گیرند. بحث تغییر در جدایی بخش بین الملل هم در همان جلسات مطرح شد ولی باید اما و اگرهای زمان و مکان برگزاری با اندیشه بیشتری مورد توجه قرار بگیرد. هیات تصمیم گیری فقط این بخش را جدا کردند ولاغیر. این یک تغییر است و به هیچ وجه تحول محسوب نمی‌شود.

وی افزود: پرداختن به بخش بازار جهانی فیلم هم تنها یک جداسازی بود. در حال حاضر هیچ پیش بینی خاصی ندارم و مثل همه تصمیماتی که رخ می دهد باید صبر کنیم تا نتیجه را ببینیم و آفات شناسایی شود. تصور می کنم ما در الفبا مشکل داریم. به طور کل تحول زمانی است که سازمان دهی صورت پذیرد و بر اساس آن تصمیماتی گرفته شود این جدا شدن یک تغییر موقت است و ممکن است سال بعد یا دیگر نباشد یا گسترده شود یا به هزار شکل دیگر تغییر کند. این جشنواره همیشه بر یک مدار نمی چرخد. هیچ فستیوالی در دنیا نمیشناسم که انقدر متنوع باشد.

معلم گفت: پیش از این سازمانی مثل فارابی وجود داشت که با داشتن هزاران اشکال دست کم به عنوان یک نهاد برگزار کننده با ساختاری مشخص جشنواره برگزار می کرد. الان هزاران هزار تحول در اندیشه های سینمایی دنیا، نوع سرمایه گذاری و سیاست های مختلف در بازار فیلم دنیا پیدا شده است که باید کارشناسی شود و بر اساس آن تصمیم گیری شود اما دوستان انگار علاقمند نیستند با کسی درمیان بگذارند به همین خاطر باید منتظر شویم و نتیجه را آخر کار ببینیم. اصل مشکل در کشور ما نبود مشاور است.

وی ادامه داد: آقای ایوبی پیش از عید شورای راهبردی تشکیل داد که من هم حضور داشتم اما مساله اینجاست که مباحث مطرح شده هرکدام نیاز به کمیته جدی و مسئولیت پذیری و جریان مشخص فکری دارد صرفا برگزاری شورا مارا به هیچ تحلیل درستی نمی رساند. باید هر مساله را موشکافی کرد یک جریان راه انداخت و نتیجه ای گرفت که منوط به فرد نباشد. من وقتی در بین اعضای شورای راهبردی بودم تنها در جریان همین جداسازی بخش بین الملل قرار گرفتم از باقی ماجرا چیزی نمی دانم جز اینکه فکر می کنم اینها راه حل نیست. برای رسیدن به نتیجه درست باید تصمیمات واقعی و مرئی بگیریم.

علی معلم گفت: شرایط امروز سینما باتوجه به جهان اقتصاد،بحران صنعت سینما در حالی که طی یکسال گذشته نقش بخش خصوصی هم به شدت ضعیف شده است نیاز به کارشناسی درست و دقیق دارد تا بدانیم اصلا قرار است چه هدفی داشته باشیم. سینمای ایران تا نداند در چه مقیاسی قصد دارد تاثیر گذار باشد، مثلا سینمای آسیا،خاورمیانه یا دنیا مد نظرش است نمی تواند در بازار جهانی هم تاثیر چندانی داشته باشد.

وی گفت: اغلب بحث های ما سر کلیات است و به همین دلیل معمولا اسیر روزمرگی می شویم. بدون اینکه استراتژی داشته باشیم دنبال تاکتیک هستیم.در صورتی که تا راهکار مشخص نباشد روش اجرا به کار نمی آید.من هیچ استراتژی در برنامه دوستان نمی بینم که مشخص کند افق تصمیمات شان تا کجاست؟ در یک بحث کلی همه چیز خیلی خوب است اما در جزییات وقتی نگرشی مطرح نباشد قطعا مدیر اجرایی برای پیشبرد تاکتیک ها هم حذف می شود.