- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در میدان رقابت قرار می‌گیرد

kargah-fajr

کارگردان «ماهی و گربه» استقلال بخش بین‌الملل از بخش داخلی جشنواره فیلم فجر را مفید می‌داند.

سوره سینما – به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، شهرام مکری جدا شدن بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از بخش ملی آن را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: تعریف یک جشنواره بین‌المللی با جشنواره‌ای که برای تولیدات داخلی کشور برگزار می‌شود، متفاوت است. با برگزاری جداگانه بخش بین الملل، این بخش هویت مستقلی پیدا می‌کند.

وی افزود: در این دوره می‌توانیم متر و معیار جدی‌تری برای سنجش بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر داشته باشیم و آن را با نمونه‌‌ی جشنواره‌هایی که در منطقه و جهان برگزار می‌شود، بسنجیم.

مکری با اشاره به بخش‌های رقابتی و غیررقابتی بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: هرکدام از بخش‌های جشنواره فیلم فجر می‌توانند با تعاریف متفاوتی برگزار شوند و این بخش‌ها باید اهداف جداگانه‌ای را دنبال کنند. تا زمانیکه بخش‌های ملی و بین‌الملل جشنواره به صورت همزمان برگزار می‌شدند، تنها فیلم‌های بخش اصلی و تولیدات داخلی مورد توجه قرار می‌گرفتند و این مساله به بخش بین‌الملل لطمه زیادی می‌زد.

کارگردان فیلم سینمایی «ماهی و گربه» خاطرنشان کرد:‌ به نظر می‌رسد با جداشدن بخش بین‌الملل از بخش ملی جشنواره، از یک سو به بخش ملی، با توجه به سابقه و اقتداری که دارد، لطمه‌ای وارد نمی‌شود و از سوی دیگر باعث بهتر دیده شدن آثار و برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای بخش بین‌الملل خواهد بود. در واقع می‌توان گفت که با این استدلال، استقلال این دو بخش قطعاً به نفع بخش بین‌الملل خواهد بود.

mokri [1]

وی با ابراز امیدواری از اینکه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از این پس در رقابت نزدیکتری با جشنواره‌های معتبر جهانی داشته باشد، بیان کرد: جشنواره فجر از این به بعد در نگاه سینماگران جهان جدی‌تر گرفته می‌شود. بنابراین حتی اگر سطح کیفی آن را با فستیوال‌های برگزار شده در خاورمیانه مقایسه کنیم، خواهیم دید که با رقیبانی  بسیار جدی در پیرامون خود روبرو هستیم که طبیعتا برنامه‌ریزی بسیار دقیقی را برای برگزاری می‌طلبد.

شهرام مکری در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: جشنواره‌های منطقه‌ای در سال‌های اخیر تلاش بسیاری در جهت مطرح شدن در میان فستیوال‌های مهم دنیا داشتند و این، کار جشنواره فجر را سخت می‌کند اما با وجود همه این سختی‌ها، تصور می‌کنم که با یک برنامه‌ریزی دقیق و هدف‌گذاری درست می‌توان به موفقیت‌های بسیاری زیادی دست یافت.

کارگاه آموزشی روز نخست جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با موضوع تولید مشترک

کارگاه آموزشی نخستین روز سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر یکشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه توسط استاد مدعو نیوزلندی با موضوع تولید مشترک برگزار می‌شود. به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در ایام برگزاری مستقل بخش بین‌الملل جشنواره فجر، ۶ کارگاه تخصصی با همکاری اساتیدی از کشورهای نیوزلند، کانادا، هنگ‌کنگ، چین، ترکیه، لهستان و فرانسه برگزار می‌شود.

کارگاه آموزشی نخستین روز این جشنواره با موضوع تولید مشترک، اصول و روش‌ها توسط دکتر پیت برایان ریو  (Pete Revi) از کشور نیوزلند برگزار می‌شود که در کمپانی تودرگنز اینترتیمنت در حوزه تولیدات سینمایی فعالیت می‌کند. او درباره ضرورتهای تولید مشترک در جهان و چگونگی راه اندازی تولید مشترک میان چند کشور سخن خواهد گفت.

وی بیش از ۳۰ سال در حوزه سینما فعالیت داشته و بنیانگذار موسسه «اوریجینال کات» است. طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده، در هر کارگاه آموزشی که بصورت روزانه برگزار می‌شود، از ده صبح تا شش عصر برگزار خواهد شد. پایان بخش برنامه های هر روز جلسه پرسش و پاسخ خواهد بود. بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار می‌شود و نحوه ثبت‌نام در کارگاه‌ها بزودی اعلام می‌شود.