- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

توضیح سعید عقیقی درباره فیلمنامه «سایه‌های موازی»/ با این فیلم نسبتی ندارم

saeed-aghighi

سعید عقیقی منتقد سینما و فیلمنامه‌نویس درباره فیلمنامه فیلم تازه اصغر نعیمی یادداشتی نوشته است.

سوره سینما- عقیقی فیلمنامه‌نویس، منتقد و مدرس سینما این یادداشت را به طور اختصاصی در اختیار سایت سوره سینما قرار داده است. عقیقی در این یادداشت نوشته است:

«این یادداشت صرفا برای ثبت درتاریخ است و نه چیز دیگر.آقای اصغرنعیمی با من تماس گرفتند و گفتند که می خواهند فیلم خوب بسازند.من یادداشتی به ایشان دادم که ضمن واگذاری فیلم نامه ذکر شده بود هرگونه تغییری در فیلم نامه باید با نظر نویسنده  باشد.ارتباطی با ایشان نداشتم تا خبر آغاز فیلم برداری را در سایت ها خواندم.احتمالا بسیاری چیزها در این فیلم تغییر یافته و انتخاب هایی شده  که من از آن ها بی خبرم.بعد از اطلاع از این موضوع،ایمیلی به شرح زیر به تاریخ ۲۰ ژانویه ی ۲۰۱۵که می شود سی ام دی ماه ۱۳۹۳ برای ایشان فرستادم:

من بی آن که نمایی از فیلم اقای اصغر نعیمی دیده باشم یا تصوری از آن چه به نمایش درخواهد آمد داشته باشم،نمی خواهم نامم به عنوان نویسنده یا هرچیز دیگر در فیلم ایشان باشد.این تصمیم شخصی من است و ربطی به کیفیت فیلم ایشان ندارد.در نهایت فیلم نامه ی ایشان می تواند با نگاهی به داستان نازنین نوشته ی داستایفسکی که من هم پیش تر اقتباسی از آن در کتابی با نام سه فیلم نامه منتشر کرده ام نوشته شده باشد.

من فیلم ایشان را که الان نامش سایه های موازی ست، ندیده ام و در هیچ یک از مراحل تولید فیلم نقش و حضوری نداشته ام.مهم نیست که فیلم خوبی شده یا نه.آن چه برای من اهمیت دارد، این است که آن چه بر پرده نمایش داده شده یا خواهد شد، کار من نیست.کار ایشان است. اقتباس من از داستان داستایفسکی، فروردین ۱۳۸۷ نوشته شده، و سال ۱۳۸۹در کتابی به نام سه فیلم نامه توسط نشر افکار به چاپ رسیده است. کسانی که به این موضوع علاقه مندند، می­توانند به آن کتاب مراجعه کنند. ­خُلف وعده ی کارگردان در زمینه ی قرارش با من، نشان می دهد که هدف  چیز دیگری بوده ؛چیزی که شاید ساختن فیلم به هرقیمت،بیش از ساختن فیلم خوب در آن پیدا باشد. کافی ست تاکید کنم مسولیت متنی که فیلم‌اش ساخته شده با من نیست. نه با این فیلم نسبتی دارم، نه با سعید عقیقی و داستایفسکی‌ای که نامشان بر پوستر این فیلم است،نه با موقعیتی که فیلم در آن تولید شده،نه با کسانی که بعدا از این داستان برای خود جامه‌ای خواهند دوخت.

سعید عقیقی

۲۵ فروردین  ۱۳۹۴»

سعید عقیقی فیلمنامه فیلم‌های سینمایی «شبهای روشن»، «صداها» و «هفت پرده» را نوشته است.