- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

رقابت فیلم‌های داخلی را به خانه سینما بسپارند و آثار خارجی را به جشنواره فیلم فجر

abolfazl-jalili

یک کارگردان سینما معتقد است در حال حاضر جشنواره فیلم فجر به معنی واقعی کلمه بین‌المللی نیست.

ابوالفضل جلیلی به سوره سینما گفت: برای صحبت در مورد بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر من همیشه به یاد ضرب المثلی می افتم که می‌گوید: «یا روی روم، یا زنگی زنگ». سینمای ما بعد از انقلاب تلاش کرد هم جشنواره داخلی برگزار کتد و هم بین المللی باشد. اما مشکل اینجا بود که ما در ذهن مان هیچ وقت باور نداشته ایم که بین المللی هستیم. من فکر می کنم بهتر است جشنواره ای که با عنوان جشنواره فیلم فجر در ایران برگزار می‌شود، بین المللی باشد و بستر نمایش و رقابت آثار داخلی را به رویداد دیگری بسپاریم که خانه سینما متولی آن باشد.

وی افزود: در حال حاضر جشنواره فیلم فجر ما هم بین المللی هست و هم نیست. هست، ادعا می‌کنیم بین المللی است و نیست، چون از کشورهای مهم دنیا فیلم ندارد و اگر کسی از این نقاط شرکت کند، نه کارگردان مهمی است و نه فیلم مهمی دارد. بسیار دیده ایم فیلم هایی در بخش بین الملل جشنواره شرکت کرده اند که در حد و اندازه رویدادی با سابقه سی و چند ساله نبوده اند. اینکه یک فرد لبنانی ساکن فرانسه باشد و فیلمی بسازد و آن را در جشنواره ما شرکت دهد، به این معنی نیست که جشنواره ما یک مهمان فرانسوی دارد. مگر می خواهیم سر خودمان و فرهنگمان کلاه بگذاریم؟

جلیلی همچنین گفت: من فکر نمی کنم برگزار شدن بخش بین الملل جشنواره در اردیبهشت ماه تفاوتی را در اصل ماجرا ایجاد کند و نواقص را بپوشاند و این بین المللی بودن را به معنای واقعی کلمه، تحقق ببخشد. زمانی در ایران جشنواره جهانی فیلم تهران برگزار می شد و کارگردان هایی مثل فرانچسکو رزی، آنتونیونی و … در آن شرکت می‌کردند. الان اما امکان دعوت از چنین شخصیت هایی وجود ندارد، پس بهتر است با خودمان روراست باشیم و یا بخش بین الملل را به کل حذف کنیم و یا ساختار و سیاست ها و روند آن را اصلاح کنیم.