- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جزییات انتخاب فیلم‌های مسابقه بین‌الملل جشنواره فجر/ کمترین ممیزی در جشنواره امسال

reza-dorostkar

فیلم‌های حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره فجر با کمترین میزان ممیزی نمایش داده می‌شوند.

سوره سینما- رضا درستکار با تاکید بر جامع بودن جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در این دوره با توجه به میزان کم ممیزی‌ در فیلم‌ها گفت: بیش از ۸۰ درصد آثار انتخاب شده در بخش بین‌الملل کامل و حتی بدون حذف یک فریم به نمایش در خواهند آمد و بیشترین زمانی که فیلمی نیاز به ممیزی داشت، نهایتا تا دو دقیقه بوده است.

وی یادآور شد: از این نظر، برای اولین بار چنین جشنواره جامعی را تجربه می‌کنیم. امسال در جشنواره شاهد تنوع مضامین و فرم‌هایی خوب در فیلم‌ها بودیم و آثار زیادی از کشورهایی اروپایی چون فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی و آسیای همچون چین، هند، فلسطین، سوریه و ترکیه به جشنواره ارسال شده است.

این منتقد سینما با تاکید بر اینکه قریب به اتفاق فیلم‌هایی که در جشنواره به نمایش در می‌آیند، برای اولین بار است که در ایران دیده می‌شوند، عنوان کرد: بدون شک یکی از امتیاز‌های بخش بین المللی مستقل جشنواره، حضور فیلم‌هایی است که تا  پیش از این دیده نشده‌اند و رسما برای اولین بار است که در بخش‌های مسابقه این دوره جشنواره پخش و ارائه می‌شوند.

درستکار ادامه داد: ایران اسلامی کشوری دارای فرهنگی ویژه و ممتاز مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و معنوی و انسانی است؛ در سینما نیز فرهنگ و افکار مبتنی بر امر زیباشناسی را مقدم می‌دانیم. در این میان اگر کشوری مثلا فیلمی درباره خشونت داشت، براساس ضوابط اعلام شده فیلم‌اش را شرکت نمی‌دهد و یا اگر فرم پر کرد و حضور داشت، در چارچوب‌های گفته شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

عضو هیات انتخاب بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر سپس درباره موضوعات محوری فیلم‌های انتخاب شده در بخش مسابقه اظهار کرد: فیلم‌هایی با مضامینی همچون روابط انسانی، موضوعات خانوادگی، مسائل مبتلابه بشر امروز، فرهنگ و مسائل اقوام در این دوره از جشنواره نمایش داده می شود و بدنه کلی فیلم‌های این دوره جشنواره هم متشکل از چنین آثاری است.

درستکار با اشاره به اینکه تعامل خوبی میان سینمای ایران و سینمای دیگر کشورها اتفاق افتاده است، گفت: باعث خرسندی بسیار است که برخی از عوامل سینمای ایران را در فیلم‌های دیگر کشورها می‌بینیم. این امر نشان دهنده آن است که ظرفیت‌های سینمای کشورمان بالاست و این استانداردها در سینماهای دیگر کشورها هم پذیرش شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: امسال می‌توانیم خوش‌‌بین باشیم که جشنواره‌ایی کاملا بین‌المللی را تجربه خواهیم کرد، به طوری‌ که تعداد زیادی از عوامل سازنده فیلم‌های بخش مسابقه در جشنواره حضور خواهند یافت. همچنین برگزاری تعدادی از کارگاه‌ها (مستر کلاس‌ها) که برای اولین بار در ایران تشکیل می‌شود، اتفاق تازه‌ای در جشنواره امسال است.

بخش بین المللی سی و سومین جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار به صورت مستقل و از ۵ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.