- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

وقتی رویاها به حقیقت می‌پیوندند/ «چند متر مکعب عشق» در شبکه نمایش خانگی

chand-metre-mokaab-eshgh

فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» به زودی وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود.

سوره سینما- آزاده احمدی در روزنامه همشهری امروز چهارشنبه ۲۶ فروردین‌ماه نوشت: «چند متر مکعب عشق» ساخته جمشید محمودی پدیده اکران سال ۹۳ است که به زودی وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود. فیلمی جمع و جور و بدون بازیگر که داستانی تلخ و اجتماعی دارد اما مورد توجه مردم قرار گرفته و این قاعده را که در این سال‌ها فقط فیلم‌هایی فروخته‌اند که یا ستاره داشته‌اند یا کمدی بوده‌اند شکسته است. «چند متر مکعب عشق» بر خلاف بسیاری از آثاری که در سینمای ایران و جهان درباره زندگی مهاجران ساخته می‌شود، از منظری کاملا متفاوت و بدون قضاوت چالش‌های این نوع زندگی را به تصویر کشیده است. آنچه فیلم را تا انتها سرپا نگه داشته، رابطه عاطفی صابر (ساعد سهیلی) و مرونا (حسیبا ابراهیمی) است. سرنوشت آنها در جهانی مملو از خشونت، جنگ و آوارگی همان پایانی است که فیلمساز برایشان در نظر گرفته، که یکی از بهترین پایان بندی‌های سینمای ایران در این سال‌ها است و بدون آنکه بر موج احساسات تماشاگر سوار شود، از واقعیتی سخن می‌گوید که با همه تلخی‌اش هر روز در زندگی مهاجران تکرار می‌شود.

فیلم از یک سو تلاش صابر برای ازدواج با دختر افغان را روایت می‌کند، از سویی دیگر ارتباط خوب مرونا با پدر رنج کشیده‌اش را به تصویر می‌کشد. سکانس نماز خواندن دختر و پدر، یا مراقبت‌های او از مرونا عمق این ارتباط را به تصویر می‌کشد. وجه مشترک زندگی مرونا و صابر تنهایی آنهاست، اگرچه می‌توان در نگاهی کلان عبدالسلام (نادر فلاح) و همه افغان‌هایی که در آن بیغوله‌ها رنج می‌برند و با شادی‌هایی کوچک دور هم جمع می‌شوند را قربانی تنهایی دانست و مگر نه این که آوارگی، غربت و دوری از وطن رنج تنهایی را تشدید می‌کنند.

«چند متر مکعب عشق» دو نیمه دارد. در نیمه اول سرخوشی دو شخصیت دلداده و پرداخت شرقی و محجوبانه به این رابطه عاطفی فضا را تلطیف کرده و در نیمه دوم با آغاز مخالفت عبدالسلام با این ازدواج، فیلمساز فرصتی فراهم می‌کند تا درد و اندوه زندگی سراسر رنج مهاجران را به نمایش بگذارد. پس از نمایش موفق فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر، «چند متر مکعب عشق» در اکران‌های خارجی هم تحسین و از آن استقبال شده است. در روزگاری که خشونت در خاورمیانه فضای بسیاری از کشورهای مسلمان همسایه را ناآرام کرده، تماشای «چند متر مکعب عشق» تلنگری است به آنهایی که رنج عظیم جنگ زده‌ها و غربت ابدی آنها را نمی‌بینند.

تهیه‌کننده «چند متر مکعب عشق» نوید محمودی است. ساعد سهیلی، حسیبا ابراهیمی، نادر فلاح، مسعود میرطاهری و … بازیگران این فیلم هستند. پخش داخلی «چند متر مکعب عشق» با سازمان سینمایی سوره است.