- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اجرای رضا یزدانی به احترام کیمیایی/ کتاب تازه کیمیایی رونمایی شد

emza-kimiayee-1

رضا یزدانی در آیین رونمایی از کتاب تازه مسعود کیمیایی، ترانه‌هایی اجرا کرد.

مراسم رونمایی و جشن امضای تازه ترین رمان  مسعود کیمیایی با عنوان «سرودهای مخالف، ارکسترهای بزرگ ندارند» شب گذشته ۳۰ فروردین ماه  با حضور وی و جمع کثیری از خبرنگاران، عکاسان و علاقمندان به سینما و ادبیات در مکتب تهران برگزار شد.

مسعود کیمیایی درحضور خبرنگاران حاضر در نشست خبری گفت: اگر قرار باشد درباره جهان تکه تکه صحبت کنیم ادبیات و سینما گوشه ای از آن را می گیرد و هنرهای دیگر نیز بخش های دیگر این جهان را پر می‌کند. ادبیات به طور کلی جهان دیگری است و با تمام زوایا و پیچ و خم های فکری آدمی کار دارد.

وی افزود: وقتی به نوشتن روی می آورید، هرآنچه زندگی بر ما روا داشته، شما نیز آن را در نوشته خود روا می دارید. برای سینما و تلویزیون باید موضوعات مختلفی را در نظر بگیرید و به آن فکر کنید. اما در مورد ادبیات این طور نیست و همچنان که پر از توقع است،نویسنده در پیچ و خم واژه ها می ماند.

این کارگردان سینما ادامه داد: ما با مستعمل شدن واژه ها روبرو هستیم و ترسیم عشق حافظی به عشق کوچه و بازاری رسیده است و معنای عشق و رفاقت از بین رفته است. گاهی فکر می کنید می توانید معنای رفاقت را بنویسید اما به یک باره هستی رمان، شما را نابود می کند.

emza-kimiayee-2 [1]

کیمیایی خاطرنشان کرد: ادبیات، جهان دیگری است و شما فکر می کنید با این نوشته ارتباط برقرار کردید. اما باید در دو واژه تصاویر مختلف را به اندازه تمام مردم خلق کنید. منتهی میزان درک مردم با هم متفاوت است. موضوع زبان نیز در این راه اهمیت دارد که از میان گله رمنده واژه ها بیرون بیایید و یک دنیا و یک زبان واحد برای خود خلق کنید. بنابراین نوشتن ساده نیست.

جعفر پناهی ،جواد طوسی،جلال تهرانی، پولاد کیمیایی، بهزاد عبدی، بهنوش طباطبایی، رضا یزدانی ، امیر پوریا و…چهره های حاضر در این مراسم بودند. به دلیل استقبال چشمگیر اهالی رسانه نشست مطبوعاتی و پرسش و پاسخ خبرنگاران با کیمیایی در دو بخش برگزار شد و رضا یزدانی در ادمه این مراسم برای حاضرین در کافه مکتب تهران ترانه فیلم حکم و قطعه‌ لاله زار را به صورت زنده اجرا کرد.

در انتهای جشن نیز این رمان سه جلدی «سرودهای مخالف، ارکسترهای بزرگ ندارند»توسط این کارگردان برای علاقمندان امضاء شد.