- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بزرگداشت پوران درخشنده در جشنواره فیلم شهر

derakhshandeh

بزرگداشت پوران درخشنده در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر برگزار می‌شود.

سوره سینما- به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر؛ جشنواره بین المللی فیلم شهر که از ۳ تا ۱۲ خردادماه سالجاری در تهران برگزار می‌شود در نظر دارد در بخش «بزرگداشت‌ها» از پوران درخشنده خالق فیلم‌هایی همچون رابطه، پرنده کوچک خوشبختی، عبور از غبار، زمان از دست رفته، عشق بدون مرز، شمعی در باد، رویای خیس، بچه‌های ابدی، خواب‌های دنباله دار و هیس! … دختر‌ها فریاد نمی‌زنند تقدیر نماید.

پوران درخشنده فیلمساز، محقق و نویسنده متولد کرمانشاه است که تحصیلات تکمیلی خود را در مدرسه عالی تلویزیون و سینما (دانشکده فعلی صدا و سیما) در سال ۱۳۵۴ به اتمام رسانده و در سازمان صدا و سیما به عنوان مستندساز مشغول به کار شد که حاصل آن بیش از ۳۰ ساعت فیلم‌های مستندی همچون «طاعون»، «چهارشنبه آخر»، «۶ عروس برای آمنه»، «چرخ‌ها می‌چرخند»، «بن بست»، «بلوغ» و…. است.

برنده دیپلم افتخار از اولین دوره جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا برای فیلم «رابطه»، برنده لوح زرین بهترین فیلم از ششمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» در سال ۱۳۶۶، برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از ششمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» در سال ۱۳۶۶، برنده دیپلم افتخار از سومین جشنواره فیلم زنان از آرژانتین برای فیلم‌های «پرنده کوچک خوشبختی» و «زمان از دست رفته»، برنده مشعل طلایی از دومین جشنواره فیلم غیرمتعهد‌ها در کره شمالی برای فیلم «پرنده کوچک خوشبختی»، برنده پروانه زرین بهترین کارگردانی فیلم بلند از بیست و یکمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان از جمله جوایز این فیلمساز برجسته است که در طول این سال‌ها بدست آورده است.

درخشنده از معدود فیلمسازان زن سینمای ایران است که علاوه بر ساخت فیلم‌های مستند و تلویزیونی متعدد، فیلم‌‌های سینمایی تاثیرگذار و جریان ساز زیادی در حوزه‌های اجتماعی و شهری را در کارنامه سینمائی خود دارد.

گفتنی است در دوره گذشته این جشنواره بزرگداشت مجید مجیدی، رسول صدرعاملی و منوچهر محمدی برگزار شده است.

شایان ذکر است، پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۳ تا ۱۲ خردادماه به دبیری سیاوش حقیقی در تهران برگزار می‌شود.