- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کیارستمی: خوشحالم که با جوان‌ها کار می‌کنم و از آن‌ها یاد می‌گیرم

kargah-kiarostami1
اولین کارگاه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور عباس کیارستمی و مدیران سینمایی در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
سوره سینما – به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، در ابتدای کارگاه، سیف‌الله صمدیان گفت: حضورم در این جلسه به دلیل خوش شانسی من است. همراهی با آقای کیارستمی باعث شد که به عنوان گرداننده این جلسه حضور داشته باشم و از این بابت خوشحالم.وی ادامه داد: در این کارگاه برای شما و کسانی که به فیلمسازی علاقه مند هستند، فیلمی را از کارگاهی که عباس کیارستمی به همراه مارتین اسکورسیزی در مراکش برگزار کرده بودند، نمایش دهیم.صمدیان افزود: در این فیلم، ۱۶ فیلمساز از طبقات معیشتی متوسط با مدیریت اصلی عباس کیارستمی در کنار هم گردآوری شدند. و من این کارگاه را به صورت یک فیلم با عنوان «روزی روزگاری در مراکش» فیلمبرداری کردم و اکنون برای شما نمایش داده می شود.
kargah-kiarostami2 [1]
این کارگردان سپس با اشاره به تفاهم دلی میان کیارستمی و اسکورسیزی در این فیلم گفت: با حضور اسکورسیزی در این فیلم، فرق میان master class (کلاس درس) و کارگاه را متوجه خواهید شد.بر اساس این گزارش، پس از پخش فیلم «روزی روزگاری در مراکش»، سیف الله صمدیان از عباس کیارستمی دعوت کرد تا با آمدن روی صحنه لحظاتی را با حضار به گفت و گو بپردازد.عباس کیارستمی پس از حضور روی صحنه در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تشکر از سیف الله صمدیان برای تولید فیلم «روزی روزگاری در مراکش» گفت: از همه شما که این فیلم را دیدید تشکر می کنم اما نمی دانم از جناب ایوبی سپاسگزار باشم یا شاکی! زیرا طی این سال ها من به این بی مهری ها عادت کرده بودم.وی یادآور شد: نمی دانم در جمع شما چه باید بگویم؛ حرفی برای گفتن نمی ماند زیرا فیلم صمدیان تا حدودی بازگوکننده این ورک شاپ ها بوده است.کارگردان فیلم سینمایی «کپی برابر اصل» یادآور شد: قرار ما بر این بود که این ورک شاپ ها را با دانشجویان خودمان و دانشجویان مهمان برگزار کنیم و من آمادگی برگزاری جلسه به این شیوه را نداشتم و در حال حاضر راهی به ذهنم نمی رسد تا بتواند جلسه را جذاب تر کرد.

این فیلمساز در پاسخ به سوال سیف الله صمدیان مبنی بر اینکه اکنون با قبول پیشنهاد برگزاری ورک شاپ ها چه حسی دارید از اینکه دیر شروع کردید؟ بیان کرد: خوشحالم که به موقع شروع کردم و به موقع هم تمام کردم. کار ورک شاپ لذتبخش و در عین حال وقت گیر است.

kargah-kiarostami3 [2]
کیارستمی افزود: راجع به حس خودم باید بگویم خیلی خوشحالم که با جوان ها کار می کنم و از آن ها یاد می گیرم.وی تاکید کرد: این تعارف نیست زیرا من انگیزه ای برای یاد دادن ندارم اما زمانی که انرژی این شاگردان را می بینم لذت برگشتن به دوران جوانی و تجربه یادگیری در من زنده می شود و دوست دارم یک بار دیگر به آن دوران برگردم.کارگردان طعم گیلاس در پایان صحبت های خود عنوان کرد: تصور نمی کردم که جشنواره این لطف بزرگ را نه تنها به من بلکه به سینمای مهجور سال ها دیده نشده داشته باشد و «کپی برابر اصل» را برای افتتاحیه جشنواره انتخاب کند. باز هم تاکید می کنم که نمی دانم از آقای ایوبی تشکر کنم یا شاکی باشم که عادت های دیرینه ما را بر هم زده اند.در پایان این جلسه سیف الله صمدیان اسامی جمعی از شاگردانی را که پیش از این در کارگاه های عباس کیارستمی شرکت کرده اند و در سالن حضور داشتند را اعلام کرد و از آن ها به خاطر حضورشان تشکر کرد.