- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«مهندسی سینما» کتابی برای سینماگران ایرانی/ رونمایی در نمایشگاه کتاب

mohandesi-cinema

کتاب «مهندسی سینما» نوشته حامد پوراسفندیانی به زودی وارد بازار نشر می‌شود.

پوراسفندیانی در رابطه با فعالیت ها و سوابق خود به سوره سینما گفت: فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف هستم و فعالیت های سینمایی ام را از سال ۸۸ در گروه کارگردانی آغاز کردم. عمده فعالیت هایم بر برنامه‌ ریزی و دستیاری کارگردان به عنوان مدیریت فرایند و کنترل پروژه‌های فیلم‌ سازی متمرکز است. انگیزه و دغدغه من در این سال ها پیاده کردن همه آموزش هایی بود که به صورت تئوری یاد گرفتم و سعی کردم در سینما بتوانم از این دانش درست استفاده کنم.

وی افزود: در نتیجه ای که به دست آوردم و بر اساس نظر دوستان سینماگر بر آن شدم تا کتابی در این زمینه گردآوری کنم چون به گفته سینماگرانی چون جوادنوروزبیگی این کتاب برای همه افراد در جامعه سینما کاربرد دارد و منحصر به چند پروژه خاص نیست. درباره اطلاعاتی که در «مهندسی سینما» درج شده می توانم به جرات ادعا کنم مطالب کاملا بدیع و بکر است و مشابه آن را در ایران تا به حال نداشتیم.

وی در معرفی کتاب خود گفت: پروژه‌های فیلم‌سازی بسیاری، در کشور ما با تأخیر، هزینه بیش از حد معین شده و خارج از زمان ‌بندی دقیق به انجام می ‌رسند. آسیبی که تا حد زیادی، توسط برنامه‌ ریزان و دستیاران خبره کارگردان، قابل پیشگیری و یا تخفیف است. اما افسوس که بسیاری از فعالان این عرصه، به «دانش مدیریت پروژه» بی‌توجه بوده و معدود منابع فارسی موجود در این زمینه نیز، ترجمه شده و بدین دلیل با فرهنگ، ساختار و فرآیندهای بومی تولید در سینمای ایران ناسازگارند.

وی افزود: برخی از دست اندرکاران تولید سینـمای کشورمان نیز، وضعیت اجرای پروژه‌ ها در ایران را پر از اتفاقات پیش ‌بینی نشده تلقی کرده و بدین ‌جهت با منفی ‌بافی اذعان می‌کنند که در چنین شرایطی «برنامه‌ریزی و کنترل پروژه» فاقد کارکرد است. تمام دلایلی را که ایشان جهت تببین قضاوت خود ارائه می‌نمایند، می‌توان برای حذف مجریان طرح، مدیران تولید و به طور کلی همه نیروهایی که با آینده‌سنجی پروژه سروکار دارند، به کار برد و عملاً هیچ پروژه‌ای را برنامه‌ریزی و مدیریت نکرد.

کتاب «مهندسی سینما» توسط نشر روزنه کار در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای اولین بار رونمایی می‌شود.