- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سینماهای تک سالنی برای سرگروهی مناسب‌ترند/ جشنواره فیلم فجر دو پاره نشود

cinema-esteghlal

رییس هیات مدیره انجمن سینماداران تاکید کرد سینماهای تک سالنی به عنوان سرگروه موفق‌تر هستند.

محمد قاصد اشرفی رئیس هیأت مدیره انجمن سینماداران به سوره سینما گفت: سینما فرهنگ متعلق به وزارت ارشاد است و از آنجا که سازمان سینمایی از گروه هنر و تجربه حمایت می‌کند تصمیم بر این شد تا یکی از سالن های سینما فرهنگ به اکران گروه «هنر و تجربه» و سالن دیگر به نمایش فیلم های بدنه اختصاص یابد. پردیس آزادی هم در عوض همه سالن‌هایش را در اختیار سینمای بدنه قرار دهد. در کنار این جایگزینی و حذف فرهنگ از سرگروهی پردیس زندگی، کوروش، اریکه ایرانیان و ماندانا هم به عنوان سرگروه‌های جدید انتخاب شدند.

وی درباره تاثیر سرگروه‌ها بر میزان فروش گفت: در مجموع فیلم ها اگر مناسب سلیقه مخاطب نباشد در هیچ سینمایی فروش ندارند، سر گروه شدن شاید تنها درصد کمی به فروش یک فیلم کمک می‌کند. ما الان در مرحله آزمون و خطا ۴ سالن اضافه کردیم تا ببینیم این تصمیم در فروش موثر است یا نه. به عنوان سینمادار معتقدم سرگروهی سالن‌های تک سالنی بهتر است، اما به طور کل عقیده دارم همه سینماها آزاد باشند تا تناسب بر عرضه و تقاضا حاکم باشد. الان این معادله تناسب ندارد و قطعا در کیفیت کارها تاثیرگذار است.

وی افزود: اگر فیلم ها به طور آزاد اکران شوند تهیه کننده ها هم به کیفیت آثارشان بیشتر اهمیت می‌دهند و دیگر به امید داشتن سرگروه برای بالا رفتن میزان فروش نیستند. یکی از دلایل عدم استقبال مخاطب هم همین است چون کیفیت فیلم ها گاهی به حدی نازل است که دیگر حق انتخاب نمی‌ماند. از طرفی فیلم های خارجی هم اکران نمی‌شوند. پردیس ملت هم این روزها به جشنواره بین‌المللی فجر اختصاص داده شده و مسلما در میزان فروش برخی فیلم ها تاثیرگذار خواهد بود.

قاصداشرفی گفت: به هر حال این برنامه که پیشتر تعیین شده بود و ما باید پردیس ملت را در اختیار جشنواره قرار می‌دادیم تا از ظرفیت این سالن‌ها استفاده شود. اینکه سینماگران خارجی به ایران آمدند تا از ظرفیت‌های سینمایی ما آگاه شوند اتفاق خوبی است، اما من به عنوان سینمادار موافق منفک شدن این بخش از بخش اصلی نبودم و به صلاح نمی‌دانم جشنواره فیلم فجر را دو پاره کنیم. زمان برگزاری این جشنواره مهم است. سال‌های سال ایرانیان در بهمن‌ماه جشنواره داشتند، موقعیت جشنواره فجر تثبیت شده و مردم  آن را می‌شناسند.

وی افزود: اطلاع رسانی این بخش به حدی ضعیف بود که الان مردم عادی اصلا خبر از این اتفاق مهم ندارند و این بخش اگر در زمان خود برگزار می‌شد اثر بیشتری داشت. متاسفانه استقبالی از این شکل نشد و من با ۳۷سال تجربه به نظرم بهتر است دوستان روال قبل را در برگزاری جشنواره فیلم فجر ادامه دهند.