- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

افتتاح نمایشگاه آثار عکاسی حبیب مجیدی در لیتوانی/ ماه و ماهی، روایت نا‌تمام فیلم‌ها

habib-majidi-1

به دعوت موزه سینما، تئاتر و موسیقی کشور لیتوانی نمایشگاه انفرادی آثار عکاسی حبیب مجیدی در این موزه برگزار شد.

سوره سینما- در این نمایشگاه که با سخنان رئیس این مرکز بزرگ هنری در ستایش آثار حبیب مجیدی رسما افتتاح شد سی و دو فریم عکس از تعدادی از فیلم هایی که وی عکاسی آنها را برعهده داشته است شامل فیلم های «شهر زیبا»، «میم مثل مادر»، «بشارت به یک شهروند هزاره سوم»، «جدایی نادر از سیمین»، «مروارید»، «برف روی شیروانی داغ»، «من و زیبا»، «بهمن»، «داره صبح می شه» به نمایش در آمده است. همچنین تعدادی از کارهای فاین آرت و غیرسینمایی ایشان نیز در این نمایشگاه که برای مدت نزدیک به دو ماه برپا می شود، ارائه شده است.

مجیدی که مدتی پیش دعوتنامه این موزه در اروپای شمالی را دریافت کرده بود برای افتتاح نمایشگاه خود تحت عنوان «ماه و ماهی، روایت ناتمام فیلم ها» به کشور لیتوانی سفر کرده بود. این برای اولین بار در سینمای ایران است که یک مرکز هنری اروپایی از یک عکاس فیلم برای برگزاری نمایشگاه آثارش که بصورت مستقل و انفرادی برگزار می شود دعوت بعمل می آورد.

ال . آر. تی. که مهمترین کانال تلویزیونی کشور لیتوانی است طی پخش گزارشی از نمایشگاه به معرفی این عکاس و سوابق حرفه ای و هنری اش پرداخت. حبیب مجیدی در مورد این نمایشگاه گفت: هدف من از عکاسی فیلم روایت تصویری موجز و نا تمام یک قصه است. قاب های سفید روی رنگ آبی تیره سالنها که چند روز قبل از افتتاحیه رنگ آمیزی شد همراه با سقف سفید به کانسپت عنوان نمایشگاه که «ماه و ماهی» است کمک کرد. بعد از سخنان گویا و زیبای رئیس موزه در مراسم افتتاحیه خطاب به مدعوین گفتم “اعتقادم بر این است که زبان تصویر تنها زبانی است که به ترجمه نیاز ندارد و امیدوار هستم که آثارم در این نمایشگاه به خوبی ذهنیاتم را به بازدیدکنندگان انتقال دهد” این نمایشگاه انفرادی در سه سالن موزه و برای مدت نزدیک به دوماه در این مرکز مهم هنری در اروپای شمالی برگزار می شود و ازین حیث در سینمای ایران استثنایی است. از زمان مذاکرات اولیه تا افتتاحیه ده ماه زمان صرف تدارک، برنامه ریزی و اجرای این نمایشگاه شده و بسیار خوشحالم که به شکل شایسته ای افتتاح و از سوی هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری این کشور استقبال شد. همچنین از من دعوت شد که دو جلسه ورک شاپ به فاصله یک هفته در روزهای برپایی نمایشگاهم برگزار کنم که اولی را تحت عنوان تجربیات من در سینما و دومی را تحت عنوان عکاسی فیلم برگزار کردم.

habib-majidi2 [1]

مجیدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برپایی این نمایشگاه یک دستاورد کاملا فردی است و هیچ نهاد یا فرد ایرانی حتی خانه سینما و صنف مربوطه هیچگونه حمایتی حتی معنوی ازین رویداد سینمایی بین المللی نکرده است ادامه داد این نمایشگاه برآیند یازده سال عکاسی حرفه ای من در سینمای ایران است اما در تمام این سالها بیشتر با نیروهایی مایوس کننده، بازدارنده و مخرب رو به رو بوده ام تا انرژی هایی دلگرم کننده در مسیری که در پیش گرفتم و همه چیز در تاریکی نا داوری ها و قضاوت های بی اساس قرار داشته است. متاسفانه در ایران به تلاش ها و موفقیت های فردی در شاخه های تخصصی سینما توجه چندانی نمی شود.

حبیب مجیدی عکاس سی وشش ساله متولد تهران و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران است. وی تنها عکاس ایرانی-آسیایی است که موفق به کسب عضویت معتبرترین انجمن عکاسی فیلم جهان (اس. ام. پی. اس. پی) که در امریکاست و در سراسر جهان چهل و چهار عضو اصلی دارد، شده است. در تیرماه سال نود و دو هم نمایشگاهی از آثار این عکاس فیلم در شهر رم ایتالیا برگزار شد.

این عکاس فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای هر دو مجموعه خود که در بخش مسابقه عکس فیلم داشت کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین عکاس شد.