- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بیانیه مشترک مدیران سینمایی کشورهای حاضر در جشنواره فیلم فجر

ham-andishi1

بیانیه مدیران سینمایی کشورهای حاضر در بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد.

سوره سینما – به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره فیلم فجر، مدیران سینمایی و فرهنگی حاضر در بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر که پنجشنبه در نشست هم اندیشی، با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند، در بیانیه ای مشترک، بر لزوم همکاری بین المللی سینمایی تاکید کردند.

متن این بیانیه بدین شرح است:

سی وسومین جشنواره بین المللی فیلم فجر
اعلامیه‌ی تهران ( ۵ الی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ )

مدیران ارشد و مسئولین سینمائی کشورهای فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی افغانستان ، جمهوری تاجیکستان، جمهوری گرجستان، جمهوری عربی سوریه، پادشاهی کویت، جمهوری عراق، جمهوری قزاقستان ، جمهوری ارمنستان، جمهوری نیجریه ، جمهوری مصر، جمهوری اسلامی پاکستان ، جمهوری آذربایجان، جمهوری ترکمنستان ، جمهوری سنگال ، جمهوری سنگاپور و جمهوری لهستان در حاشیه برگزاری سی و سومین جشنواره سینمائی فیلم فجر از تاریخ پنجم الی دوازدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در نشست هم اندیشی مشترک در تاریخ ۱۰/۰۲/۱۳۹۴ بمنظور بررسی راهکارهای تسهیل تولیدات مشترک و همکاری بین کشورها شرکت نمودند . شرکت کنندگان در محیطی دوستانه و آکنده از صمیمیت و با توجه به ضرورت احیاء و گسترش فرهنگهای بومی در عصر جهانی شدن و نظر به اهمیت و نقش صنعت سینما در این راستا و با تاکید بر اهمیت صنعت سینما در گسترش مبادلات فرهنگی بین مردم کشورها و تاکید بر اهمیت همکاری فرهنگی و سینمائی بشرح ذیل توافق نمودند که:
۱. نسبت به تسهیل همکاری‌های سمعی و بصری و تولید مشترک بین کشورهای شرکت‌کننده کلیه‌ی مساعی خود را به کار گیرند.
۲. نسبت به حمایت از توزیع و نمایش تولیدات کشورهای شرکت‌کننده اقدامات مقتضی را در کشورهای متبوع انجام دهند.
۳. نسبت به ضرورت تجمیع اطلاعات لازم ( جهت تسهیل تولید مشترک فیلم بین کشورهای شرکت‌کننده تأکید و در این زمینه ) از پیشنهاد تشکیل بانک اطلاعاتی مربوط به نیروهای متخصص و امکانات فنی و مشخصات مکان‌های فیلم‌برداری در کشورهای متبوع حمایت می‌نماید.
۴. از ابتکار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد دبیرخانه‌ی دایمی مرکز حمایت از تولید مشترک بین کشورهای شرکت‌کننده در تهران استقبال می‌نمایند.
۵. نسبت به پیشنهاد تأسیس صندوق حمایت از تولیدات مشترک کشورهای شرکت‌کننده بررسی‌های لازم را انجام خواهند داد و نظرات و پیشنهادات خود را ارایه خواهند نمود.
۶. نسبت به تبادل اطلاعات و دانش سینمایی و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مربوط و تبادل استاد و دانشجو مساعی خود را به کار خواهند گرفت. از ایران مدرسه‌ی ملی سینما آمادگی خود را برای برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت تخصصی سینما در کشورهای متقاضی اعلام می‌نماید.
۷. از جمهوری اسلامی ایران بمنظور میزبانی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر قدردانی و همچنین از میهمان نوازی گرم و صمیمانه مردم ایران در این راستا سپاسگزاری نمودند .

ham-andishi2 [1]

مدیران سینمای منطقه در نشست بین المللی هم اندیشی مدیران سینمایی چه گفتند؟

در این هم اندیشی که با حضور مدیران کشورهای مختلف برگزار شد رئیس سازمان سینمایی به بیان نقطه نظرات خود پرداخت و در ادامه مدیران کشورهای دیگر نیز در صحبت هایی کوتاه دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را بیان کردند.
مینو کولاناش لین نماینده سینمای گرجستان در این مراسم در خصوص وضعیت سینمای کشورش توضیحاتی ارائه کرد و گفت:امیدوارم اولین حضور رسمی نماینده سینمای گرجستان درایران شروع خوبی برای هماری های مشترک بین دو کشور باشد.
وی همچنین به تجربه همکاری های مشترک کشورش با روسیه، ارمنستان، آلمان و … اشاره کرد و آنها را بسیار موفقیت آمیز دانست.
نماینده سینمای گرجستان همچنین اظهار کرد: گرجستان طی سال های گذشته فاقد سینما بود اما به تازگی موسسه ملی سینما در گرجستان تاسیس شده و در کنار آن صندوق مالی نیز برای حمایت مالی از سینماگران راه اندازی شده است.
مایکل لیم نماینده سینمای سنگاپور نیز بااشاره به صحبت های ایوبی در خصوص رقابت موبایل با سینما، عنوان کرد: مشکل جذب جوانان به وسایل ارتباط جمعی مدرن موضوعی است که برای ما هم مشکلاتی ایجاد کرده و شرایطی ایجاد کرده که ارتباطات فردی به شدت کاهش یافته است.
وی همچنین یادآور شد: سینما تفریح نبوده و یک هنر است و مفاهیم انسانی را مورد توجه قرار می دهد. اکنون نیز بسیار خوشحالم که در این نشست قرار است درخصوص مشکلات این هنر صحبت شود.
گئورگ کوب الدویش نماینده ارمنستان هم بااشاره به اهمیت نشست برگزار شده متذکر شد: باید برخی محدودیت ها از میان برداشته شود. به عنوان مثال محدودیت های ایدئولوژیک در زمینه همکاری های مشترک اهمیت بسیاری دارد.
وی همچنین به اهمیت تبلیغات نوین برای دیده شدن بهتر فیلم هااشاره کرد.
سفیر نور نماینده سینمای پاکستان نیز متذکر شد:در کنار توجه به همکاری های مشترک لازم است مضامین فیلم ها نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.
دیانا جبور نماینده سینمای سوریه نیز تاکید کرد:لازم است کشورهای منطقه نسبت به فیلم ها و سینمای یکدیگر شناخت داشته باشند.
وی همچنین ساخت فیلم از برحه های زمانی مختلف را موضوعی مهم دانست و گفت:اکنون اگرچه در سوریه جنگ است و شرایط بسیار سختی برای فیلمسازی حاکم شده اما ما همواره تلاش داریم ازاین شرایط فیلم های خود را به ثبت برسانیم.چرا که اسلام را با سر بریدن نمی توان معرفی کرد اما این فیلم ها به خوبی می توانند معرف دین ما باشند.
آندره رومن نماینده سینمای لهستان هم یادآور شد:فیلم هایی که با هویت مستقل ساخته می شوند شانس بزرگی دارند تا استقلال خود را در معرض دید همگان قرار دهند.اکنون اگرچه کلیپ های موبایلی آمده و با سینما رقابت دارد اما واقعیتی که در سینما نشان داده می شود و حسی که از طریق آن انتقال پیدا می کند موضوعی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.
ولادیمیر مالیشو نماینده سینمای روسیه هم گفت:تمام ما برای پیشرفت در سینما باید با یکدیگر همکاری داشته باشیم و به ساخت پروژه های مشترک توجه بیشتری نشان دهیم.
وی همچنین به همکاری های مشترکی که سال گذشته میان روسیه و ایران شکل گرفت اشاره کرد و افزود:تبادل دانشجو میان کشورها و برگزاری دوره های آموزشی می تواند تاثیر بسزایی در سینمای کشورهای مختلف داشته باشد.
نماینده این کشور در عین حال یادآور شد:ما از فرهنگ حرف میزنیم نه سیاست.
حلیمه اولاد نماینده سینمای نیجریه هم دراین نشست از علاقه کشورش به تبادل دانشجو خبر داد و گفت:در ساخت فیلم ها باید این نکته هم مورد توجه قرار گیرد که فردی که دارای سرمایه است نتواند در مضمون فیلم دخالت کند.در گذشته گاه چنین مشکلی در سینمای ما دیده می شد اما اکنون تا حد زیادی این مشکل برطرف شده و سینماگران متعددی داریم.
آلیون بدربی نماینده سینمای سنگال هم بر لزوم ساخت فیلم هایی درباره اسلام تاکید کرد.
ناصر سعیداف نماینده سینمای تاجیکستان هم دراین نشست عنوان کرد:این موضوع اهمیت بسیاری دارد که درباره سینمای مشترک صحبت کنیم. ما در سینمای تاجیکستان با مشکلاتی چون مشکل نمایش مواجهیم و روی کار آمدن سی دی ها و دی وی دی ها اقبال مردم نسبت به سینما را کم کرده و مردم به سمت تلویزیون،موبایل و دی وی دی ها روی آورده اند که این مسئله کار را برای ما بسیار دشوار ساخته است.
آیدین حسینف نماینده سینمای آذربایجان هم متذکر شد:یکی از مسائلی که در تولیدات مشترک باید مورد توجه قرار گیرد موانعی است که بر سر راه تولیدات مشترک قرار دارد.
محمد ابراهیم عارفی نماینده سینمای افغانستان هم از حاضران این نشست درخواست کرد که سینمای افغانستان را از نابودی نجات دهند.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد که در نتیجه این نشست ها امکاناتی جهت انتقال تجربیات مشترک میان کشورها ایجاد شود.
عدیل آرین نماینده قزاقستان نیز در این مراسم از شروع همکاری های کشورش با ایران از سال ۲۰۰۶ یاد کرد و گفت:در جشنواره های ما نیز ایرانی ها هم در بخش مسابقه و هم در حوزه داوری حضور فعالی دارند.