- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

روزنامه نگار و منتقد آلمانی: کنجکاو بودم ایران را بشناسم

Fajr-intl1

روزنامه نگار و منتقد آلمانی با اشاره به نخستین حضورش در ایران گفت: کنجکاو بودم ایران را بشناسم.

به گزارش سوره سینما، میشل رانزه ژورنالیست و عضو انجمن منتقدان فیلم آلمان و همچنین عضو انجمن فیپرشی گفت: حضور در ایران تجربه فوق العاده ای است. من خیلی کنجکاو بودم که درباره ایران بدانم. کسانی که خارج از ایران هستند خیلی تمایل دارند درباره ایران بدانند. من عضو انجمن منتقدان فیلم آلمان و عضو انجمن فیپرشی هستم. دوست دارم درباره ایران و فرهنگ آن بدانم و با افراد زیادی ملاقات کنم و الیته فیلم ببینم.

رانزه درباره شناخت خود از سینمای ایران گفت: متاسفانه در آلمان فیلم های ایرانی زیادی اکران نمی شوند و تعداد کمی از فیلم های ایرانی در حدود یک یا دو فیلم در سال در آلمان پخش کننده دارند که این هم منوط به زندگی در شهرهای بزرگ است.

این ژورنالیست آلمانی درباره ویژگی منحصر به فرد سینمای ایران بیان کرد: کارگردانانی مثل کیارستمی در سینمای ایران هستند که سینمایی کاملا متفاوت دارند. داستان فیلم های او بسیار متفاوت هستند و آن ها را به شیوه های کاملا غیر معمولی روایت می کند. فیلم های خیلی خوبی از اصغر فرهادی دیده ام و فیلم جدایی را خیلی دوست داشتم. جدایی جامعه ایران را خیلی خوب نشان می داد.

رانزه اظهار کرد: هر فیلمساز ایرانی رویکرد منحصر به خودش را دارد. اما به طور کل من اینجا هستم که همین مسائل را درک کنم.

وی با اشاره به جدایی بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر و تاثیر آن گفت: در مورد تاثیر جدا شدن این بخش ها نمی‌توانم نظری بدهم، اما تمرکز بر روی وجهه بین المللی جشنواره رویکردی مناسب است. من به شخصه به عنوان یک ژورنالیست در این جا حضور دارم و برای چند مجله و روزنامه آلمانی می نویسم. وقتی این اخبار را منعکس می کنم طبیعتا مخاطبان در جریان سینمای ایران قرار می گیرند.

این منتقد و نویسنده سینمایی که تا کنون در جشنواره های ونیز، لوکارنو و تورنتو به عنوان عضو هیدت داوران حضور داشته است جشنواره فجر را با این جشنواره های بین المللی مقایسه کرد و گفت: یک برنامه روتین در تمامی جشنواره ها در جریان است. پیدا کردن برنامه فیلم، تماشای فیلم، شرکت در نشست مطبوعاتی و مصاحبه. تمامی این ها در این جشنواره در حال برگزاری است. اما آن چه برای من متفاوت بود حضورم به عنوان ژورنالیست در نشست مطبوعاتی بود. درجشنواره دیگر اهمیتی به روزنامه نگاران داده نمی شود اما این جا این طور نیست و این خیلی جذاب است.

رانزه درپایان از انتظاراتش از جشنواره گفت و بیان کرد: امیدوارم بتوانم فیلم های خوبی ببینم و همچنین بتوانم درباره ایران و تهران چیزهای زیادی یاد بگیرم.

سی و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر از پنجم تا دوازدهم اردیبهشت ماه در پردیس سینمای ملت در حال برگزاری است.